Dodge Challenger to jeden z najbardziej kultowych amerykańskich samochodów, który od swojego debiutu w latach 70. zdobywał uznanie fanów motoryzacji na całym świecie. Z biegiem lat Challenger stał się synonimem mocy, stylu i niepowtarzalnego charakteru.
Dodge Challenger to też z pewnością jedna z ikon motoryzacji, która przetrwała lata zmian i trudności, aby stać się jednym z najbardziej pożądanych pojazdów na świecie. Przez te wszystkie lata Challenger nie tylko ewoluował, ale także kontynuował tradycję amerykańskich samochodów o wielkiej mocy i unikalnym charakterze. Z każdą kolejną generacją Dodge udowadniał, że Challenger to symbol mocy, pasji i nieustającego dążenia do doskonałości.
Dodge Challenger (1970-1974)
Dodge Challenger pojawił się na rynku w 1970 roku, jako odpowiedź na inne kultowe pony cary, takie jak Ford Mustang czy Chevrolet Camaro. W przeciwieństwie do tych dwóch konkurencyjnych modeli, Challenger był większy i oferował szeroką gamę silników, od ekonomicznych rzędowych, sześciocylindrowych silników po potężne jednostki V8 dostępne dotąd w muscle carach. Był też dostępny w dwóch wersjach nadwozia: coupe oraz cabriolet.
Pod względem stylistycznym, Challenger pierwszej generacji wyróżniał się długą maską, krótkim tyłem oraz charakterystyczną atrapą chłodnicy. Linie nadwozia były agresywne, co podkreślało jego sportowy charakter. Wygląd auta był wyraźnie inspirowany braterskim modelem - Plymouth Barracuda.
Dodge Challenger pierwszej generacji oferował szeroką gamę jednostek napędowych:
- Slant-Six 3.7 L - rzędowy, sześciocylindrowy silnik, oferujący ekonomiczną jazdę (145-180 KM),
- V8 5.2 L - popularny, stosunkowo mały silnik V8 z rodziny LA Chryslera, o mocy około 230 KM,
- V8 5.6 L - bardziej dynamiczna jednostka o mocy 275 KM,
- V8 6.3 L - silnik z jeszcze większym momentem obrotowym, oferujący około 330 KM,
- 426 Hemi V8 7.0 L - legendarny silnik o mocy 425 KM, który stał się ikoną muscle carów,
- 440 V8 7.2 L - dostępny z pojedyńczym czterocylindrowym gaźnikiem (375 KM,) a od 1969 roku wersja o najwyższej wydajności miała układ dolotowy z trzema dwucylindrowymi gaźnikami Holley (440 Six Pack) o mocy 390 KM.
Nie zabrakło oczywiście ciekawych wersji wartych szczególnego zainteresowania. Pierwsza to Dodge Challenger R/T (Road/Track), czyli wersja z mocnymi jednostkami V8 (najczęściej 440 oraz 426 Hemi). Model wyposażony był w ulepszone zawieszenie oraz sportowe akcenty stylistyczne. Kolejna to model specjalny występujący w roczniku 1970, czyli Dodge Challenger T/A (Trans Am) - była to wyścigowa wersja stworzona do homologacji dla serii wyścigów Trans Am. Wyróżniała się unikalnym malowaniem, sportowym wydechem i silnikiem 340 o mocy 290 KM.
Niestety dla dla fanów Challengera zmierzch pierwszej generacji nadszedł dość szybko. Ze względu na rosnące koszty ubezpieczeń, kryzys paliwowy i zaostrzające się przepisy dotyczące emisji spalin, popularność muscle carów zaczęła spadać i produkcja pierwszej generacji Challengera zakończyła się już w 1974 roku.
Dodge Challenger (1978-1983)
Po czteroletniej przerwie, Dodge postanowił ożywić nazwę Challenger, ale tzw. druga generacja modelu nie miała absolutnie nic wspólnego z pierwowzorem. Tym razem było to auto zbudowane na bazie Mitsubishi Galant Lambda, a więc było to po prostu sportowe coupe z napędem na tylne koła. Challenger drugiej generacji był bardziej kompaktowy i nie oferował potężnych jednostek V8. Model wyposażano w 4-cylindrowy silnik o pojemności 2 litrów i mocy 77-95 KM lub 4-cylindrowy, mocniejszy silnik 2.6 L, oferujący około 105 KM.
Druga generacja Dodge Challenger nie oferowała też wersji sportowych na miarę R/T czy T/A z poprzedniej generacji. Było to auto zdecydowanie bardziej stonowane, skoncentrowane na ekonomii jazdy i praktyczności, co rzecz jasna nie przypadło do gustu fanom muscle carów.
Dodge Challenger (2008-)
Kiedy pod koniec 2005 roku Dodge opublikował oficjalny szkic modelu Challenger Concept, rozpoczęło się wielkie oczekiwanie. Podczas targów NAIAS w 2006 roku zaprezentowano Dodge Challenger Concept, który po prostu skradł show i był zapowiedzią trzeciej generacji Dodge Challengera. Dwa lata oczekiwania na produkcyjną wersję modelu i rynkowy debiut spowodowały, że pierwsze egzemplarze Challengera trzeciej generacji były sprzedawane na aukcjach. Jedyny w swoim rodzaju Dodge Challenger SRT8 w legendarnym malowaniu B5 Blue został sprzedany za ponad 228 000 tys. dolarów.
Trzecia generacja Challengera, wprowadzona na rynek w 2008 roku, była wielkim powrotem do korzeni muscle carów. Dodge postanowił przywrócić legendarny styl i moc poprzedników, tworząc samochód, który nawiązywał zarówno do designu z lat 70., jak i nowoczesnych technologii. Trzecia generacja to duże, ciężkie coupe z charakterystycznymi elementami stylistycznymi – długa maska, niska linia dachu, szeroka sylwetka i muskularny tył.
Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji, Dodge ponownie zaoferował szeroki wybór jednostek napędowych dla Challengera, które stopniowo były ulepszane w miarę rozwoju modelu:
- 3.5 L V6 - dostępny w podstawowych wersjach wyposażeniowych, oferujący 250 KM (później zastąpiony przez 3.6 L Pentastar V6 o mocy 305 KM),
- 5.7 L HEMI V8 - oferowany w wersji R/T, generujący moc od 372 do 375 KM,
- 6.1 L HEMI V8 - dostępny w pierwszych wersjach SRT8, oferujący 425 KM,
- 6.4 L HEMI V8 - dostępny od 2011 roku, generujący od 470 do 485 KM w wersjach SRT8 i R/T Scat Pack,
- 6.2 L HEMI V8 Supercharged - dostępny w wersjach Hellcat, Hellcat Redeye oraz Demon. Moc tej jednostki w zależności od wersji wynosi od 707 KM (Hellcat), przez 797 KM (Hellcat Redeye) do imponujących 840 KM (Demon).
W trzeciej odsłonie w gamie modelu Dodge Challenger producent zaoferował wiele wysokowydajnych wersji, które cieszą się uznaniem i szerokim zainteresowaniem fanów tego modelu. Podstawowa to oczywiście wariant Dodge Challenger R/T - wersja z silnikiem 5.7 L HEMI, oferująca sportowe osiągi w przystępnej cenie i wyposażona w sportowe zawieszenie i bardziej agresywną stylistykę. Druga to wspomniany już wcześniej Challenger SRT8, czyli jedna z najbardziej sportowych wersji Challengera, oferująca jednostki napędowe o mocy 425 KM (6.1 L HEMI) i 470 KM (6.4 L HEMI).
Kolejne ciekawe odmiany modelu to rzecz jasna Dodge Challenger SRT Hellcat - wersja wprowadzona na rynek w 2015 roku, która zrewolucjonizowała segment muscle carów. Silnik 6.2 L HEMI V8 Supercharged o mocy 707 KM uczynił Challengera jednym z najmocniejszych samochodów produkcyjnych na rynku. Jeszcze mocniejszy był Challenger SRT Hellcat Redeye, czyli jeszcze bardziej ekstremalna wersja Hellcata oferująca 797 KM mocy oraz ulepszone zawieszenie i hamulce, które pozwalały na pełne wykorzystanie potencjału silnika.
Z kolei Dodge Challenger SRT Demon to najbardziej ekstremalna wersja produkcyjna Challengera. Zaprezentowany w 2018 roku Challenger Demon został stworzony do wyścigów na 1/4 mili i był wyposażony w silnik o mocy 840 KM, pozwalający na sprint do 100 km/h w mniej niż 2,5 sekundy. Challenger Demon został wyposażony w liczne ulepszenia techniczne, takie jak system "Drag Mode" czy opony Nitto specjalnie zaprojektowane do wyścigów.
Osobną linią są też modele Dodge Challenger T/A i T/A 392, czyli wersje inspirowane oryginalnym Challengerem Trans Am z lat 70. Wyposażone w liczne sportowe elementy stylistyczne, takie jak malowanie, wydech i wysokowydajne jednostki V8.
W 2021 roku Challenger przeszedł lekki facelifting, wprowadzając nowe opcje wykończenia, technologie oraz ulepszenia w zakresie osiągów. Wersje Hellcat i Redeye pozostają na czele segmentu pod względem mocy i agresji, podczas gdy podstawowe wersje R/T oraz Scat Pack oferują więcej komfortu i dostępności.
Rok 2023 to niestety ostatni rok modelowy dla Challengera - 15 sierpnia 2022 roku firma Stellantis oficjalnie ogłosiła, że produkcja Challengera, Chargera oraz Chryslera 300 zakończy się po roku modelowym 2023, podając jako powód zaostrzenie amerykańskich wymogów dotyczących emisji EPA. W związku z planowanym zakończeniem produkcji ogłoszono limitowaną edycję siedmiu pożegnalnych modeli specjalnych Dodge Challenger Last Call.