Dodge Neon to kompaktowy samochód produkowany przez Chrysler Corporation od 1994 do 2005 roku. Neon był dostępny pod markami Dodge i Plymouth w Ameryce Północnej oraz jako Chrysler Neon na rynku europejskim.
Dodge Neon zdobył popularność w klasie kompaktów, oferując sportową sylwetkę, dynamiczne osiągi oraz przystępną cenę. W sumie powstały trzy generacje tego modelu, które różniły się stylistyką, wyposażeniem i gamą silników. Jednak tylko w przypadku pierwszych dwóch generacji możemy mówić o duchu amerykańskiej motoryzacji.
Dodge Neon (1994–1999)
Pierwsza generacja Dodge Neona zadebiutowała w 1994 roku jako model na rok 1995. Był to samochód kompaktowy zbudowany na platformie PL Chryslera, przeznaczony głównie na rynek północnoamerykański. Produkowany był zarówno pod marką Dodge, jak i Plymouth, przy czym obie wersje były praktycznie identyczne, różniły się głównie emblematami i detalami wykończenia. Na rynku europejskim model oferowany był jako Chrysler Neon.
Pierwszy Dodge Neon wyróżniał się aerodynamiczną sylwetką, która odróżniała go od bardziej kanciastych konkurentów. Był dostępny w dwóch wersjach nadwozia: jako 4-drzwiowy sedan oraz 2-drzwiowe coupé. Na tle innych kompaktów z lat 90., Neon miał wyjątkowo dynamiczny wygląd, co przyciągało młodszych klientów.
Dodge Neon pierwszej generacji był dostępny z dwoma wariantami 4-cylindrowego silnika benzynowego SOHC (Single Overhead Camshaft) oraz DOHC (Double Overhead Camshaft) o pojemności 2.0 litra. Silniki te różniły się przede wszystkim mocą:
- 2.0 SOHC o mocy 132 KM, co w latach 90. było dość solidnym wynikiem dla kompaktowego samochodu.
- 2.0 DOHC o mocy 150 KM – wersja z podwójnym wałkiem rozrządu, co czyniło z Neona jednego z najdynamiczniejszych kompaktów tamtych lat.
Neon miał charakter kompaktowego samochodu sportowego, co co dało się odczuć w jego prowadzeniu szczególnie w wersjach z mocniejszymi silnikami. Silniki zestrojone były ze skrzyniami manualnymi 5-biegowymi oraz 3-biegowymi automatami.
Jedną z najbardziej znanych wyróżniających się wersji pierwszej generacji była edycja Dodge Neon ACR (American Club Racer). Wersja ACR była przeznaczona dla miłośników sportowej jazdy i wyposażona w bardziej agresywny zestaw zawieszenia oraz zmodyfikowane hamulce. Był to prawdziwy hit na torach wyścigowych w USA, gdzie Neon ACR odnosił sukcesy w wyścigach amatorskich.
Oprócz wersji ACR, Neon dostępny był także m.in. w wersjach Highline (lepiej wyposażona) oraz Sport (sportowe akcenty stylizacyjne). Wersje te różniły się przede wszystkim dodatkami wnętrza, elementami stylizacji oraz wyposażeniem.
Dodge Neon (1999–2005)
Druga generacja Dodge Neona zadebiutowała pod koniec 1999 roku jako model na rok 2000. W porównaniu do poprzednika, druga generacja była bardziej dopracowana pod kątem komfortu i wyciszenia wnętrza. Producent skupił się na poprawieniu jakości jazdy i ergonomii, odpowiadając na krytykę klientów dotyczącą głośności i surowości wnętrza pierwszej generacji. W Europie ponownie był dostępny pod marką Chrysler.
Neon drugiej generacji był produkowany wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan. Zrezygnowano z wersji coupé, co było odpowiedzią na spadające zainteresowanie tego typu nadwoziami wśród klientów. Sylwetka auta nadal była obła, ale bardziej elegancka i stonowana niż w przypadku pierwszej generacji. Samochód stał się też nieco większy i bardziej komfortowy.
W drugiej generacji Neon wciąż wykorzystywał 2.0-litrowy silnik SOHC o mocy 132 KM, ale wprowadzono kilka modyfikacji, aby poprawić jego osiągi i ekonomikę paliwową:
Wersje z silnikiem DOHC nie były już dostępne, co zmniejszyło sportowy charakter Neona. W zamian Dodge skupił się na poprawie komfortu jazdy oraz bardziej cywilizowanym charakterze auta.
Wyróżniające się wersje wyposażenia:
- Dodge Neon R/T – wersja dedykowana klientom poszukującym większej dynamiki. Wyposażona była w mocniejszy silnik 2.0 SOHC o mocy 150 KM oraz sportowe zawieszenie, co przywracało sportowy charakter modelu. Wersja R/T miała również bardziej agresywny wygląd, w tym zderzaki, spoiler i sportowe felgi.
- Dodge Neon SXT – wersja z bogatszym wyposażeniem, oferująca klimatyzację, lepsze materiały wykończeniowe, system audio oraz inne komfortowe elementy. SXT był skierowany do klientów poszukujących lepiej wyposażonego kompaktu, który jednocześnie oferował umiarkowane koszty użytkowania.
W latach 2001–2002 ponownie dostępna była wersja ACR (American Club Racer). Z kolei od 2003 do 2005 roku dostępny był turbodoładowany wariant Neon SRT-4 (znany również jako Dodge SRT-4), który został opracowany przez grupę tunerów PVO (Performance Vehicle Operations) DaimlerChrysler.
Wiosną 2006 roku Neon został zastąpiony w ofercie przez model Dodge Caliber, zbudowany na wspólnej platformie Chrysler/Mitsubishi Motors GS.
Dodge Neon (2016–2020) - na bazie Fiata Tipo
Po zakończeniu produkcji Neona w Ameryce Północnej w 2005 roku, model ten praktycznie zniknął z oferty Chryslera. Jednak w 2016 roku samochód pod nazwą Dodge Neon powrócił na rynki międzynarodowe – tym razem jako bliźniak Fiata Tipo. Nowy Neon był produkowany głównie z myślą o rynkach Ameryki Łacińskiej oraz Bliskiego Wschodu.
Nowy Dodge Neon był w zasadzie przemianowanym Fiatem Tipo. Miał bardziej tradycyjny, elegancki wygląd w stylu europejskim, z prostymi, nowoczesnymi liniami nadwozia. Był dostępny jako 4-drzwiowy sedan, co w pełni odpowiadało potrzebom rynków, na które był skierowany.
Nowy Dodge Neon korzystał z gamy silników oferowanych przez Fiata, w tym:
- 1.4-litrowy benzynowy T-Jet – silnik o mocy 120 KM, który oferował zrównoważoną wydajność oraz ekonomikę.
- 1.6-litrowy benzynowy E-Torq – o mocy 110 KM, który był nieco słabszy, ale bardziej przystępny cenowo i oszczędny.
- 1.6-litrowy diesel Multijet – o mocy 120 KM, który zapewniał dobrą efektywność paliwową, co było szczególnie istotne na rynkach Bliskiego Wschodu.
Dodge Neon w ostatniej odsłonie z oczywistych względów nie oferował sportowych wersji, takich jak R/T czy ACR, które były znane z wcześniejszych generacji. Skupiono się raczej na oferowaniu praktycznych i komfortowych wersji wyposażeniowych, które odpowiadały potrzebom lokalnych rynków. Wersje takie jak Neon SE i Neon SXT miały różne poziomy wyposażenia, od bardziej podstawowych po lepiej wyposażone, z klimatyzacją, systemami multimedialnymi i nowoczesnymi rozwiązaniami z zakresu bezpieczeństwa.
Neony pierwszej generacji, szczególnie w wersjach sportowych, do dziś cieszą się zainteresowaniem kolekcjonerów i entuzjastów, którzy doceniają ich wyjątkowy charakter na tle konkurencji z lat 90.