Dodge Durango to jeden z najbardziej rozpoznawalnych SUV-ów na amerykańskim rynku produkowany od 1997 roku, który od swojego debiutu w roku modelowym 1998 przeszedł kilka kluczowych transformacji, przekształcając się z klasycznego, dużego SUV-a w potężny pojazd o sportowym charakterze.
Dodge Durango wyróżnia się swoją solidnością, przestronnością i imponującymi osiągami, które przyciągają zarówno rodziny, jak i entuzjastów motoryzacji. Durango oferuje szeroką gamę silników i ciekawych wersji wyposażeniowych, które zaspokajają różnorodne potrzeby użytkowników.
Dodge Durango od samego początku łączy w sobie cechy dużego SUV-a o terenowych możliwościach z komfortem i przestronnością potrzebną do codziennego użytku. Na przestrzeni kilku generacji ewoluował, stając się pojazdem, który może zaspokoić potrzeby różnych typów kierowców: od rodzin, przez miłośników terenowej jazdy, po entuzjastów sportowych osiągów.
Z szeroką gamą silników – od efektywnych jednostek V6, przez potężne V8 HEMI, aż po ekstremalne silniki Hellcat – Durango oferuje coś dla każdego, a liczne wersje specjalne sprawiają, że jest to jeden z najbardziej wszechstronnych i dynamicznych SUV-ów na rynku.
Dodge Durango (DN, 1998–2003)
Dodge Durango pierwszej generacji zadebiutował w 1998 roku jako duży, trzyrzędowy SUV oparty na tej samej platformie co pickup Dodge Dakota. Model szybko zdobył popularność dzięki solidnej konstrukcji, dużej przestrzeni i możliwości przewożenia do ośmiu pasażerów. Dodge Durango od początku łączył w sobie cechy samochodu terenowego i wygodnego SUV-a, co czyniło go wszechstronnym wyborem.
Durango pierwszej generacji był dostępny z następującymi silnikami:
- 3.9-litrowy V6 Magnum (175 KM) – podstawowa jednostka, oferująca solidne osiągi, ale uznawana za nieco słabszą przy większym obciążeniu, przez co wycofana po pierwszym okresie produkcji.
- 5.2-litrowy V8 Magnum (230 KM) – oferujący znacznie lepsze osiągi, odpowiedni dla tych, którzy potrzebowali większej mocy, zastąpiona w 2000 roku przez silnik PowerTech V8 o pojemności 4,7 litra i mocy 235 KM.
- 5.9-litrowy V8 Magnum (245 KM) – najmocniejsza wersja w ofercie, idealna dla cięższych zadań, takich jak holowanie i jazda terenowa.
Durango pierwszej generacji wyróżniał się również napędem na cztery koła (AWD), co zwiększało jego zdolności terenowe, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych. Najciekawszą odmianą pierwszej generacji była oczywiście wersja R/T o bardziej sportowym charakterze, z silnikiem 5.9-litrowym V8, oferująca lepsze osiągi i dodatkowe elementy stylistyczne.
Dodge Durango (HB, 2004–2009)
Druga generacja Dodge Durango została zaprezentowana w 2004 roku i była znacznie większa i bardziej komfortowa niż poprzednia wersja. Dodge wprowadził bardziej zaokrąglone linie nadwozia, co nadawało Durango nowoczesny wygląd. Wnętrze było przestronniejsze, a technologia i wygoda pasażerów były na znacznie wyższym poziomie niż w poprzedniej generacji.
Gama silników drugiej generacji Durango:
- 3.7-litrowy V6 (210 KM) – bazowa jednostka napędowa, która była wystarczająca dla codziennych potrzeb, choć brakowało jej nieco mocy do cięższych zadań.
- 4.7-litrowy V8 (235-265 KM) – mocniejszy silnik, odpowiedni dla tych, którzy potrzebowali więcej mocy do holowania lub jazdy terenowej.
- 5.7-litrowy V8 HEMI (335-350 KM) – silnik HEMI był kluczowym elementem drugiej generacji Durango, oferując znakomite osiągi i charakterystyczne brzmienie V8. Dzięki technologii odłączania cylindrów MDS (Multi-Displacement System), silnik ten mógł pracować na czterech cylindrach, co poprawiało jego efektywność paliwową.
Najciekawsze wersje wyposażeniowe generacji HB to Dodge Durango Adventurer – wersja specjalnie przystosowana do jazdy terenowej, wyposażona w dodatkowe funkcje takie jak płyty ochronne podwozia i bardziej wytrzymałe zawieszenie oraz oczywiście Dodge Durango Limited – luksusowa wersja, oferująca lepsze materiały we wnętrzu, bardziej zaawansowane systemy multimedialne oraz dodatki jak skórzana tapicerka i podgrzewane fotele.
W 2007 roku Dodge dodał też hybrydową wersję Durango z systemem bazującym na technologii silnika HEMI, jednak w tamtym czasie nie zyskała ona większej popularności na rynku, głównie ze względu na wysokie koszty i niskie oszczędności paliwa. Rok modelowy 2007 to również odświeżona wersja modelu Durango, która zadebiutowała na Dallas Auto Show w kwietniu 2006 roku. Lifting obejmował m.in. przeprojektowany grill, maskę, reflektory, błotniki i koła oraz wniósł kilka usprawnień pod kątem prowadzenia pojazdu.
Dodge Durango (WD, 2011–2024)
Po przerwie w produkcji, w 2011 roku Dodge zaprezentował trzecią generację Durango, zbudowaną na platformie unibody, dzieloną z Jeepem Grand Cherokee. Ta wersja była bardziej luksusowa, przestronniejsza i lepiej dostosowana do jazdy na drogach, zachowując jednocześnie znakomite możliwości terenowe i holownicze.
Lista jednostek napędowych trzeciej generacji Durango::
- 3.6-litrowy V6 Pentastar (290-295 KM) – standardowy silnik oferujący doskonałe połączenie mocy i efektywności paliwowej, będący wyborem dla większości kierowców.
- 5.7-litrowy V8 HEMI (360 KM) – znacznie mocniejszy silnik, idealny dla tych, którzy potrzebowali dodatkowej mocy do holowania lub cieszyli się z osiągów V8. Silnik ten również wyposażony był w system MDS, co pozwalało na oszczędność paliwa.
- 6.4-litrowy V8 HEMI SRT (475 KM) – wersja silnikowa przeznaczona do sportowego modelu Durango SRT, który oferował znakomite osiągi jak na SUV-a, przyspieszając od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,4 sekundy.
- 6.2-litrowy V8 Supercharged Hellcat (710 KM) – najbardziej ekstremalna wersja silnikowa, która pojawiła się w 2021 roku. Durango Hellcat stał się jednym z najszybszych SUV-ów na świecie, zdolnym osiągnąć 100 km/h w mniej niż 4 sekundy.
Lista wersji wartych szczególnego zainteresowania w przypadku Durango trzeciej generacji jest już dłuższa. Jest tutaj oczywiście Dodge Durango R/T, czyli sportowa wersja z silnikiem V8 HEMI 5.7 L, oferująca bardziej agresywne zawieszenie, lepsze hamulce i elementy wizualne, które podkreślały jej sportowy charakter. Mamy również odmianę Durango Citadel – luksusowa odmiana, oferująca najwyższy poziom komfortu, luksusowe wykończenie wnętrza, pełne wyposażenie technologiczne oraz bardziej stonowany wygląd.
No i rzecz jasna dwie perełki zasługujące na osobny akapit: Dodge Durango SRT 392 – ekstremalna wersja sportowa, która pojawiła się w 2018 roku. Oferowała 6.4-litrowy silnik V8, sportowe zawieszenie i zaawansowane systemy zarządzania dynamiką jazdy, czyniąc ją jednym z najszybszych SUV-ów na rynku. Druga to Dodge Durango SRT Hellcat – najmocniejsza i najbardziej ekstremalna wersja Durango, wyposażona w 6.2-litrowy silnik V8 z doładowaniem. Osiągi tej wersji były wręcz imponujące jak na SUV-a, a jednocześnie zachowano pełną funkcjonalność rodzinnego samochodu.
W 2021 roku Durango przeszedł kolejny facelifting, który obejmował odświeżenie designu zewnętrznego oraz wnętrza. Zaktualizowano wygląd przedniej części nadwozia, dodano nowoczesne reflektory LED, a we wnętrzu pojawił się nowy 10,1-calowy ekran systemu multimedialnego Uconnect 5. Poprawiono również wykończenie wnętrza i dodano nowe opcje kolorystyczne. W 2023 roku Dodge zrestrukturyzował całą linię Durango, dzieląc każdy model na trzy różne poziomy wyposażenia: Base (bez dodatkowego oznaczenia poziomu wyposażenia), Plus i Premium (dostępny w modelach GT i wyższych).