Dodge Charger to jeden z najbardziej kultowych modeli w historii amerykańskiej motoryzacji, symbolizujący potęgę, styl i wydajność. Od momentu debiutu w latach 60. XX wieku, Charger przeszedł przez wiele przemian, które doprowadziły go od klasycznego muscle cara do nowoczesnego sedana o imponujących osiągach.
Dodge Charger to legenda, która przetrwała przez dziesięciolecia, przechodząc przez różne transformacje, od muscle cara, przez luksusowe coupe, po sportowy sedan. Mimo wielu zmian Charger zawsze zachowywał swoją tożsamość jako samochód o wyjątkowej mocy, agresywnym stylu i imponujących osiągach.
Dzisiejszy Charger, szczególnie w wersjach SRT Hellcat i Redeye, to synonim amerykańskiego muscle cara, oferujący nowoczesne technologie w połączeniu z brutalną mocą, co czyni go jednym z najbardziej ekscytujących samochodów na rynku.
Dodge Charger (1966–1967)
Pierwsza generacja Dodge Chargera pojawiła się w 1966 roku jako odpowiedź na rosnącą popularność muscle carów w Stanach Zjednoczonych. Wyróżniała się charakterystycznym fastbackowym nadwoziem i agresywnym designem, z którego najbardziej rzucały się w oczy przednie i tylne światła pełnowymiarowe. Model ten bazował na podwoziu Dodge Coronet, ale miał bardziej sportowy charakter.
Silniki - Dodge Charger 1. generacji:
- 5,2-litrowy V8 (318)
- 5,9-litrowy V8 (361)
- 6,3-litrowy V8 (383)
- 7,0-litrowy HEMI V8 (426) – jeden z najmocniejszych silników, który rozsławił Chargera.
Wersja z silnikiem HEMI osiągała moc 425 KM, co czyniło ją jednym z najpotężniejszych samochodów tamtych czasów.
Dodge Charger (1968–1970)
Druga generacja Chargera, zaprezentowana w 1968 roku, stała się ikoną muscle carów. Samochód przeszedł kompletną metamorfozę stylistyczną – uzyskał bardziej muskularne nadwozie, a linia nadwozia była bardziej agresywna. To właśnie ta generacja pojawiła się w słynnym filmie "Bullitt" z 1968 roku, co przyniosło jej międzynarodową sławę.
Silniki - Dodge Charger 2. generacji:
- 5,2-litrowy V8 (318)
- 5,9-litrowy V8 (383)
- 6,3-litrowy V8 (383)
- 7,2-litrowy V8 (440)
- 7,0-litrowy HEMI V8 (426)
Najbardziej ikoniczną wersją z tego okresu był Charger R/T (Road/Track) z potężnym 7,0-litrowym silnikiem HEMI, który osiągał 425 KM i był zdolny do imponujących przyspieszeń.
W 1969 roku Dodge wypuścił specjalną wersję Charger Daytona, zaprojektowaną z myślą o wyścigach NASCAR. Model ten wyróżniał się ogromnym tylnym skrzydłem i wydłużonym przodem, co poprawiało aerodynamikę. Daytona była jednym z pierwszych samochodów, który przekroczył prędkość 200 mph (322 km/h) na torze NASCAR.
Dodge Charger (1971–1974)
Trzecia generacja Chargera była odpowiedzią na zmieniające się regulacje dotyczące bezpieczeństwa i emisji spalin. Nadwozie stało się większe, a linie bardziej zaokrąglone. Mimo wprowadzenia wielu zmian stylistycznych, trzeci Charger wciąż był silnym muscle carem, ale zmiany w przepisach dotyczących emisji spalin zaczęły ograniczać moc silników.
Silniki - Dodge Charger 3. generacji:
- 3,7-litrowy R6 (225)
- 5,2-litrowy V8 (318)
- 5,9-litrowy V8 (360)
- 6,3-litrowy V8 (383)
- 7,2-litrowy V8 (440)
- 7,0-litrowy HEMI V8 (426)
Najbardziej znaną wersją z tego okresu był Dodge Charger SE (Special Edition), który miał bardziej luksusowe wyposażenie.
Dodge Charger (1975–1978)
W latach 70. Dodge Charger przeszedł kolejną metamorfozę, odchodząc od stylu muscle cara i stając się bardziej luksusowym coupe. Czwarta generacja została wprowadzona w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie bardziej komfortowymi samochodami osobowymi. Design zmienił się na bardziej elegancki i mniej agresywny, a moc silników została znacznie ograniczona w związku z kryzysem paliwowym.
Silniki - Dodge Charger 4. generacji:
- 3,7-litrowy R6 (225)
- 5,2-litrowy V8 (318)
- 5,9-litrowy V8 (360)
- 6,6-litrowy V8 (400)
Czwarta generacja nie cieszyła się taką popularnością jak poprzednie, głównie ze względu na zmniejszenie mocy i odejście od sportowego charakteru.
Dodge Charger (1981–1987)
Po kilku latach przerwy, w 1981 roku powrócił Charger w zupełnie nowej formie – jako kompaktowy hatchback. Było to zupełnie inne podejście do modelu, ponieważ samochód został oparty na platformie Dodge Omni. Piąta generacja była skierowana bardziej do rynku ekonomicznych i sportowych kompaktów niż do entuzjastów muscle carów.
Silniki - Dodge Charger 5. generacji:
- 1,6-litrowy R4
- 2,2-litrowy R4
- 2,2-litrowy R4 Turbo
Najbardziej ekscytującą wersją tej generacji był Dodge Charger Shelby, opracowany przez legendarnego Carrolla Shelby. Model ten był wyposażony w 2,2-litrowy turbodoładowany silnik o mocy 175 KM, który sprawiał, że samochód miał zaskakująco dobre osiągi jak na swoje rozmiary.
Dodge Charger (2006–2010)
W 2006 roku Dodge przywrócił Chargera jako pełnowymiarowego sedana o sportowym charakterze. Szósta generacja była wielkim powrotem do korzeni modelu – z silnymi jednostkami napędowymi i muskularnym designem, ale teraz w czterodrzwiowej wersji. Ten ruch umożliwił marce Dodge zdobycie szerokiej klienteli, która poszukiwała przestronnego, rodzinnego auta, które jednocześnie oferuje sportowe wrażenia z jazdy.
Silniki - Dodge Charger 6. generacji:
- 2,7-litrowy V6
- 3,5-litrowy V6
- 5,7-litrowy HEMI V8 (340 KM)
- 6,1-litrowy HEMI V8 (425 KM) w wersji SRT8
Najbardziej ekscytującą wersją tej generacji był Charger SRT8, który osiągał 425 KM z 6,1-litrowego silnika HEMI V8. Był to prawdziwy muscle car w formie sedana, z imponującymi osiągami i nowoczesnymi technologiami.
Dodge Charger (2011–)
W 2011 roku Dodge wprowadził kolejną generację Chargera, która kontynuuje tradycję mocnych silników, agresywnego designu i sportowych osiągów. Siódma generacja przyniosła bardziej zaawansowane technologie, lepsze materiały we wnętrzu oraz jeszcze mocniejsze silniki.
Silniki - Dodge Charger 7. generacji:
- 3,6-litrowy V6 Pentastar (305 KM)
- 5,7-litrowy HEMI V8 (370 KM)
- 6,4-litrowy HEMI V8 (485 KM) w wersji SRT
- 6,2-litrowy HEMI V8 Supercharged (707 KM) w wersji Hellcat
Wersja Charger Hellcat z 6,2-litrowym silnikiem V8 o mocy 707 KM stała się sensacją na rynku. Był to najmocniejszy produkowany seryjnie sedan na świecie, zdolny przyspieszyć od 0 do 100 km/h w mniej niż 4 sekundy.
Dodge nie poprzestał na Hellcacie i wprowadził jeszcze bardziej ekstremalną wersję Charger SRT Hellcat Redeye z silnikiem o mocy aż 797 KM. Ten model był jednym z najbardziej ekstremalnych sedanów dostępnych na rynku, kontynuując tradycję amerykańskich muscle carów.
Z licznych wersji specjalnych warto wyróżnić takie odmiany jak Dodge Charger Daytona, czyli wersję o wyjątkowym wyglądzie i lepszej aerodynamice. Charger Daytona pojawił się już w latach 60., a później został reinkarnowany w nowoczesnych generacjach. Kolejne to Dodge Charger Super Bee - wersja skupiająca się na sportowych osiągach z charakterystycznymi paskami i agresywnym designem oraz Dodge Charger Scat Pack, czyli wersja, która wprowadza wiele elementów z SRT, ale w bardziej przystępnej cenie. Wyposażona w 6,4-litrowy silnik HEMI V8 o mocy 485 KM jest marzeniem niejednego pasjonata amerykańskiej motoryzacji. Jest też oczywiście Dodge Charger Pursuit - specjalna wersja policyjna z wzmocnionymi elementami podwozia i zwiększoną wytrzymałością, zaprojektowana dla służb mundurowych.
W 2022 roku marka Dodge wykonała wielki krok naprzód na swojej drodze do zelektryfikowanej przyszłości prezentując model Dodge Charger Daytona SRT. Dwudrzwiowa, koncepcyjna wersja elektrycznego Chargera Daytona SRT została zaprezentowana w M1 Concourse w Pontiac w stanie Michigan.
Podobnie jak w przypadku Challengera, rok 2023 to niestety ostatni rok modelowy dla Chargera - 15 sierpnia 2022 roku firma Stellantis oficjalnie ogłosiła, że produkcja Challengera, Chargera oraz Chryslera 300 zakończy się po roku modelowym 2023, podając jako powód zaostrzenie amerykańskich wymogów dotyczących emisji EPA. W związku z planowanym zakończeniem produkcji ogłoszono limitowaną edycję siedmiu pożegnalnych modeli specjalnych Dodge Charger Last Call.