Dodge Stratus to model średniej wielkości sedan, który był produkowany przez amerykańską markę Dodge, należącą do koncernu Chrysler, od 1995 do 2006 roku. Stratus był częścią serii tzw. „Cloud Cars”, obejmującej również bliźniacze modele Plymouth Breeze i Chrysler Cirrus.
Jego popularność wynikała z atrakcyjnej ceny, stylowego wyglądu i relatywnie dobrych osiągów, a także dostępności wielu wersji i opcji silnikowych. W ciągu swojej dekady istnienia Stratus przeszedł dwie generacje, a jego produkcja zakończyła się w 2006 roku.
Dodge Stratus (1995–2000)
Pierwsza generacja Dodge Stratus zadebiutowała w 1995 roku jako część gamy średniej wielkości sedanów Chryslera, bazujących na platformie JA. Samochód ten od początku był zaprojektowany jako praktyczny, rodzinny sedan, z naciskiem na przestronność i komfort. Stratus stał się natychmiast popularny w Stanach Zjednoczonych dzięki swojemu atrakcyjnemu designowi oraz przystępnej cenie.
Stratus pierwszej generacji wyróżniał się nowoczesnym wyglądem jak na połowę lat 90., z opływowymi kształtami nadwozia, które nadawały mu elegancki, ale zarazem dynamiczny wygląd. Samochód oferował przestronne wnętrze dla pięciu pasażerów, a jego wyposażenie obejmowało nowoczesne na tamte czasy funkcje, takie jak poduszki powietrzne, klimatyzację, elektryczne szyby i zamki, a także opcjonalne systemy audio.
W pierwszej generacji Dodge Stratus dostępne były różne jednostki napędowe, oferując klientom wybór pomiędzy ekonomią jazdy a większą mocą. Silniki obejmowały:
- 2.0-litrowy R4 SOHC: Bazowy silnik o mocy 132 KM, zapewniający ekonomiczną jazdę i niezłe osiągi. Był standardowym wyborem w modelach niższych wersji.
- 2.4-litrowy R4 DOHC: Silnik generujący 150 KM, dostępny w średnich wersjach wyposażeniowych. Zapewniał lepsze przyspieszenie i większą moc niż bazowy silnik.
- 2.5-litrowy V6 SOHC: Najmocniejsza jednostka napędowa pierwszej generacji o mocy 168 KM. Silnik ten był dostępny w najwyższej wersji wyposażeniowej ES i zapewniał lepsze osiągi, jak na sedan tej klasy.
W ramach pierwszej generacji Stratus dostępne były dwie główne wersje wyposażenia:
- Stratus Base/SE: Bazowa wersja Stratusa oferująca podstawowe funkcje, takie jak klimatyzacja, elektryczne szyby i manualna skrzynia biegów. Był to ekonomiczny wariant, który koncentrował się na zapewnieniu niskich kosztów użytkowania.
- Stratus ES: Wersja bardziej luksusowa, z dodatkowym wyposażeniem, takim jak lepsze materiały wykończeniowe wewnątrz, większe felgi i opcjonalny silnik V6. Wersja ES była popularnym wyborem dla osób szukających lepszego komfortu i większych osiągów.
Dodge Stratus (2001–2006)
W 2001 roku Dodge Stratus przeszedł znaczącą modernizację, wprowadzając drugą generację, która była oparta na zmodernizowanej platformie JR. Nowa generacja miała bardziej wyrafinowany wygląd, ulepszone wnętrze i nowoczesne rozwiązania technologiczne, a także lepsze właściwości jezdne. Dodge Stratus drugiej generacji występował zarówno w wersji sedan, jak i coupe, co było istotną zmianą w porównaniu do pierwszej generacji, która była dostępna jedynie jako sedan.
Druga generacja Stratusa wyróżniała się bardziej agresywną stylizacją, z ostrzejszymi liniami nadwozia i sportowymi akcentami. Wnętrze zostało odświeżone, z nowymi materiałami wykończeniowymi i lepszą ergonomią. Wersje coupe i sedan różniły się nieco stylistyką, co nadawało każdej z nich indywidualny charakter. W środku pojazdu zwiększono liczbę opcji komfortowych, takich jak skórzane wykończenie, nowoczesne systemy audio i nawigacyjne oraz bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa.
Druga generacja Stratusa oferowała nową gamę silników, które były bardziej wydajne i nowocześniejsze niż w poprzedniej generacji. Silniki obejmowały:
- 2.4-litrowy R4 DOHC: Silnik o mocy 150 KM, który był podstawową jednostką napędową w wersjach sedan. Był to zmodernizowany silnik z pierwszej generacji, oferujący przyzwoitą moc przy zachowaniu dobrej ekonomii paliwowej.
- 2.7-litrowy V6 DOHC: Silnik o mocy 200 KM, który napędzał wersje bardziej sportowe. Był dostępny zarówno w wersji coupe, jak i sedan, i oferował znacznie lepsze osiągi niż czterocylindrowe silniki.
- 3.0-litrowy V6 SOHC (tylko coupe): Jednostka o mocy 200 KM, dostępna tylko w wersji coupe, pochodziła z Mitsubishi, co było efektem współpracy Chryslera z japońskim producentem. Silnik ten zapewniał znacznie lepsze osiągi, dzięki czemu wersja coupe była bardziej atrakcyjna dla entuzjastów sportowej jazdy.
W ramach drugiej generacji Dodge Stratus dostępnych było kilka wersji wyposażeniowych, które różniły się wyposażeniem, wyglądem i osiągami:
- Stratus SE (sedan): Bazowa wersja drugiej generacji, oferująca standardowe wyposażenie, takie jak klimatyzacja, elektryczne szyby i manualna skrzynia biegów. Była to ekonomiczna opcja dla osób szukających podstawowego sedana.
- Stratus SXT (sedan): Wersja o lepszym wyposażeniu, z nowocześniejszymi technologiami, takimi jak lepsze systemy audio, a także silniki o wyższej mocy. Wersja SXT była jedną z najpopularniejszych, dzięki dobremu stosunkowi ceny do jakości.
- Stratus R/T (sedan i coupe): Sportowa wersja, dostępna zarówno w wersji sedan, jak i coupe. R/T wyróżniał się bardziej sportowym wyglądem, mocniejszymi silnikami V6 oraz lepszymi osiągami. Wersja ta była wyposażona w większe felgi, usportowione zawieszenie oraz dodatki stylistyczne, które nadawały jej bardziej agresywny wygląd.
W trakcie produkcji Dodge Stratus pojawiło się kilka wersji specjalnych i edycji limitowanych, które były oferowane w celu zwiększenia atrakcyjności modelu na rynku.
- Dodge Stratus ES Special Edition: Ta limitowana wersja oferowała dodatkowe funkcje, takie jak skórzane wykończenie wnętrza, aluminiowe felgi i bardziej zaawansowane systemy multimedialne. Była to luksusowa odmiana dla klientów szukających wyższego standardu.
- Stratus R/T Turbo (wersja coupe): Wersja turbo doładowana w wersji coupe, oferująca jeszcze większą moc i agresywne osiągi. To rzadka edycja limitowana, która była skierowana głównie do entuzjastów motoryzacji.
Dodge Stratus - zakończenie produkcji
Produkcja Dodge Stratus zakończyła się w 2006 roku. Wraz z nim zakończyła się produkcja całej serii „Cloud Cars”, która była ważnym elementem gamy Chrysler/Dodge w latach 90. oraz na początku XXI wieku. Stratus został zastąpiony przez model Dodge Avenger, który wprowadził nową estetykę i technologię, ale nie odniósł takiego sukcesu, jak jego poprzednik.
Dodge Stratus był kluczowym modelem w ofercie marki przez ponad dekadę, oferując klientom przystępne cenowo, przestronne i stylowe sedany oraz coupe. Jego dwie generacje różniły się znacząco pod względem designu, wyposażenia i technologii, a różnorodność silników pozwalała na szeroki wybór.
Wersje specjalne, takie jak R/T i edycje limitowane, dodawały sportowego charakteru i podkreślały jego wszechstronność. Choć Stratus nie jest już produkowany, pozostaje ważną częścią historii Dodge’a i wspomnieniem dla wielu kierowców, którzy doceniali jego styl i funkcjonalność.