Dodge Dart (PF) to model kompaktowego sedana produkowanego przez amerykańską markę Dodge w latach 2012–2016.
Nazwa Dart została przywrócona po latach nieobecności na rynku, a nowy model zadebiutował jako produkt globalny z zamiarem konkurowania w segmencie samochodów kompaktowych.
Choć nawiązuje nazwą do kultowego Darta z lat 60. i 70., wersja PF była nowoczesnym sedanem zaprojektowanym z myślą o globalnym rynku, czerpiąc inspirację z włoskich korzeni i nowoczesnych technologii.
Krótka historia i ewolucja modelu Dart
Dodge Dart PF zadebiutował w 2012 roku, będąc pierwszym nowym modelem marki Dodge po rozdzieleniu marek Dodge i RAM w ramach reorganizacji Chrysler Group. Dart PF, zbudowany na platformie Compact US Wide (CUSW), bazował na włoskiej technologii, a dokładniej na Alfa Romeo Giulietta. Był to efekt współpracy Chryslera z włoskim koncernem Fiat, który przejął kontrolę nad Chryslerem w wyniku kryzysu finansowego w 2009 roku.
Model ten został zaprojektowany z myślą o oferowaniu komfortu, nowoczesnych technologii i oszczędności paliwa, jednocześnie zachowując sportowy charakter typowy dla marki Dodge. Dodge Dart PF miał rywalizować z innymi kompaktowymi sedanami, takimi jak Honda Civic, Toyota Corolla, Ford Focus, czy Chevrolet Cruze.
Choć model spotkał się z entuzjazmem na początku swojej kariery, jego sprzedaż nie spełniła oczekiwań producenta, co doprowadziło do zakończenia jego produkcji w 2016 roku. Niemniej jednak, Dodge Dart PF pozostaje interesującym przykładem globalnej współpracy motoryzacyjnej, a także odważnym krokiem marki Dodge w segmencie kompaktowych sedanów.
Dodge Dart (PF, 2012-2016)
W odróżnieniu od wcześniejszych wersji modelu Dart (produkowanych w latach 1960–1976), nowoczesny Dodge Dart PF miał tylko jedną generację, która została zaprezentowana w 2012 roku i produkowana do 2016 roku. Model ten nie doczekał się kolejnych generacji z powodu niewystarczającego sukcesu rynkowego oraz zmiany strategii firmy Chrysler pod skrzydłami grupy Fiat Chrysler Automobiles (FCA).
Dodge Dart PF został zbudowany na platformie CUSW, która jest rozszerzoną wersją platformy używanej przez Alfa Romeo Giulietta. To oznaczało, że Dart miał europejskie geny, co przełożyło się na bardziej sportowe prowadzenie w porównaniu do typowych amerykańskich kompaktowych sedanów.
Design nadwozia Dodge Dart PF był inspirowany większymi modelami Dodge, takimi jak Dodge Charger i Dodge Challenger, co sprawiło, że wyróżniał się na tle konkurencji w swoim segmencie. Miał charakterystyczną przednią atrapę chłodnicy w kształcie krzyża (crosshair grille), agresywne reflektory i muskularne linie nadwozia. Z tyłu znalazły się duże, charakterystyczne tylne światła LED, które były stylistycznym nawiązaniem do modelu Charger.
Wnętrze Darta PF charakteryzowało się nowoczesnymi technologiami oraz wygodnym i przestronnym układem. Wysokiej jakości materiały wykończeniowe oraz 8,4-calowy ekran dotykowy systemu multimedialnego Uconnect były jednymi z najważniejszych cech wnętrza.
Dodge Dart - rodzaje silników
Dodge Dart PF oferował szeroki wachlarz jednostek napędowych, które miały za zadanie spełnić różnorodne oczekiwania klientów w zakresie mocy, oszczędności paliwa i dynamiki jazdy.
- 2.0 L Tigershark I4 - 2-litrowy, czterocylindrowy silnik Tigershark generował moc 160 KM i moment obrotowy 197 Nm. Była to jednostka standardowa w niższych wersjach wyposażenia Darta. Oferował dobre osiągi w mieście i na autostradzie, jednak nie imponował szczególnie pod względem dynamiki w porównaniu do bardziej wydajnych wersji.
- 1.4 L MultiAir Turbo I4 - czterocylindrowy silnik turbo pochodził bezpośrednio z Alfy Romeo Giulietta. Generował również 160 KM, ale większy moment obrotowy wynoszący 249 Nm sprawiał, że Dart z tym silnikiem był bardziej dynamiczny. Silnik MultiAir Turbo charakteryzował się także lepszą oszczędnością paliwa, co czyniło go atrakcyjną opcją dla klientów poszukujących bardziej efektywnej jednostki napędowej.
- 2.4 L Tigershark MultiAir2 I4 - silnik 2.4 L był najmocniejszą opcją w ofercie Darta. Generował 184 KM i moment obrotowy 234 Nm, co przekładało się na lepsze przyspieszenie i bardziej sportowe osiągi. Silnik ten był standardem w wyższych wersjach wyposażenia, takich jak GT i Limited. Był również najbardziej dynamiczny w gamie, ale kosztem nieco wyższej konsumpcji paliwa w porównaniu do innych jednostek.
Dodge Dart PF oferował kilka opcji skrzyni biegów, w zależności od wybranego silnika. Do wyboru były:
- 6-biegowa manualna skrzynia biegów, która była dostępna dla klientów preferujących bardziej sportowy styl jazdy.
- 6-biegowa automatyczna skrzynia biegów dla większej wygody w codziennej jeździe.
- 6-biegowa zautomatyzowana skrzynia biegów dwusprzęgłowa (DCT) była dostępna w wersjach z silnikiem 1.4 MultiAir Turbo i oferowała szybkie zmiany przełożeń oraz lepszą oszczędność paliwa.
Dodge Dart - wersje specjalne i wyposażenie
Dodge Dart PF był dostępny w kilku poziomach wyposażenia, z których każdy oferował unikalne kombinacje funkcji, technologii i detali stylistycznych. Wersje te miały na celu dostosowanie Darta do różnych potrzeb i budżetów klientów.
SE (wersja bazowa)
Najniższa wersja wyposażenia Darta, SE, oferowała podstawowe funkcje, ale z nowoczesnym designem i solidnymi osiągami. Wyposażenie obejmowało:
- 16-calowe stalowe koła.
- Ręcznie sterowaną klimatyzację.
- System audio z czterema głośnikami.
- Elektrycznie sterowane szyby i lusterka boczne.
SXT
Wersja SXT wprowadzała nieco więcej komfortu i technologii do wnętrza, oferując lepsze wykończenie i więcej funkcji:
- 16-calowe aluminiowe felgi.
- Siedmiocalowy ekran dotykowy systemu multimedialnego.
- Możliwość wyposażenia w kamerę cofania.
- Ulepszony system audio.
Rallye
Wersja Rallye charakteryzowała się bardziej sportowym designem oraz dodatkowymi funkcjami. W porównaniu do wersji SXT, Rallye oferowała:
- 17-calowe aluminiowe felgi.
- Elementy dekoracyjne zewnętrzne, takie jak czarne akcenty na karoserii i sportowy grill.
- Zawieszenie o bardziej sportowych ustawieniach, co poprawiało dynamikę jazdy.
Limited
Limited to wersja premium modelu Dart, która oferowała jeszcze bardziej luksusowe wyposażenie:
- Skórzane fotele.
- 18-calowe aluminiowe felgi.
- Dwustrefową klimatyzację automatyczną.
- Elektrycznie sterowane fotele przednie z pamięcią ustawień.
GT
Wersja GT była najbardziej sportową wersją Darta. Oferowała agresywny design, bardziej dynamiczne zawieszenie i mocniejszy silnik 2.4 L Tigershark. Wyposażenie obejmowało:
- 18-calowe aluminiowe felgi.
- Skórzane fotele z czerwonymi akcentami.
- Ulepszony system audio z subwooferem.
- Sportowy wydech i zawieszenie.
Aero
Wersja Aero była przeznaczona dla klientów, którzy poszukiwali jak najlepszej oszczędności paliwa. Wersja ta opierała się na silniku 1.4 L MultiAir Turbo i była wyposażona w elementy poprawiające aerodynamikę, aby osiągnąć jak najmniejsze zużycie paliwa.
- Lekko zmodyfikowany zderzak przedni i tylny w celu poprawy oporu powietrza.
- 16-calowe felgi z lekkich stopów.
- Specjalne opony niskooporowe.
Dodge Dart - koniec produkcji
Produkcja Dodge Dart PF zakończyła się w 2016 roku z powodu słabej sprzedaży i zmiany strategii marki FCA, która postanowiła skoncentrować się na bardziej popularnych w USA SUV-ach i crossoverach. Mimo krótkiej kariery, Dart PF pozostaje interesującym przykładem globalnej współpracy motoryzacyjnej i próbą wejścia amerykańskiego producenta w segment zdominowany przez konkurencję z Japonii i Europy.
Dodge Dart PF, choć nie odniósł wielkiego sukcesu na rynku, pozostaje świadectwem ambicji marki Dodge, aby oferować nowoczesne i stylowe samochody kompaktowe. Choć model ten zniknął z rynku, wpłynął na kierunek rozwoju marki Dodge oraz otworzył drogę dla nowych, bardziej popularnych modeli, takich jak Dodge Charger i Challenger.