Dodge RAM, obecnie sprzedawany pod marką RAM Trucks, to jeden z najbardziej ikonicznych i rozpoznawalnych pick-upów na świecie.
Dodge RAM od lat wyznacza standardy w kategorii pick-upów, łącząc w sobie moc, wszechstronność zastosowań, wytrzymałość oraz zaawansowane technologie. Historia RAM-a sięga lat 80. ubiegłego wieku, a kolejne generacje tego modelu nieustannie dostosowują się do zmieniających się potrzeb klientów, jednocześnie zachowując ducha amerykańskiego pick-upa.
RAM to legenda amerykańskiego rynku pick-upów, która z biegiem lat ewoluowała, aby dostosować się do rosnących wymagań klientów. Od swojej pierwszej generacji po współczesną wersję TRX, RAM pozostaje liderem w dziedzinie mocy, komfortu i technologii, oferując jednocześnie bogaty wybór wersji specjalnych dla różnych typów klientów.
Dodge RAM (D/W, 1981–1993)
W 1981 roku Dodge wprowadził na rynek nowy model, nazwany Dodge RAM, który zastąpił dotychczasową serię D. Nowa nazwa nawiązywała do charakterystycznej figury barana (ram) – symbolu marki Dodge, który był używany w materiałach promocyjnych od lat 30. XX wieku. Pierwsza generacja RAM-a miała za zadanie zmierzyć się z konkurencją, głównie Fordem F-150 i Chevroletem Silverado.
RAM pierwszej generacji dostępny był w kilku wersjach nadwoziowych (dwu- i czterodrzwiowe kabiny) oraz z różnymi długościami skrzyń ładunkowych. Stylistycznie przypominał poprzednią serię D, jednak wprowadzono nowocześniejsze reflektory i grill, który nadał mu bardziej agresywny wygląd.
Podstawowe silniki pierwszej generacji
- Silnik benzynowy o pojemności 3,7 l (slant-six) o mocy 95 KM – podstawowa 6-cylindrowa jednostka rzędowa dostępna do 1987 roku
- Silniki V6 i V8 (small block) o pojemnościach 5,2 l i 5,9 l z rodziny LA Chryslera – bardziej popularne wersje, które oferowały większą moc i moment obrotowy. Od 1992 roku zastąpione przez wersję Magnum bazującą na silnikach big-block B/RB V8, popularnych w latach 60. i 70.
- Wysokoprężny silnik Cummins 5,9 l inline-6, wprowadzony w późniejszych latach produkcji, był pierwszym silnikiem Diesla oferowanym w RAM-ie, co przyciągnęło klientów potrzebujących pick-upa o większej wytrzymałości do ciężkich zadań.
W pierwszej generacji modelu Ram nie było jeszcze wielu wyspecjalizowanych wersji, ale Dodge oferował różne pakiety wyposażenia, takie jak "Prospector", które dodawały dodatkowe elementy komfortu i stylu, w tym chromowane zderzaki i lepiej wykończone wnętrze.
Dodge RAM (BR/BE, 1994–2001)
Druga generacja RAM-a przyniosła ogromną zmianę w stylistyce, która na nowo zdefiniowała segment pick-upów. Nowy RAM miał muskularną sylwetkę, duży grill w kształcie trapezu, który przypominał maski wielkich ciężarówek, oraz wyższe zawieszenie, co nadawało mu agresywny wygląd.
Pick-up przyciągał uwagę przede wszystkim swoim charakterystycznym wyglądem. Duży grill i wysokie nadwozie dały mu mocno wyróżniający się profil na drodze. Nowy design RAM-a z 1994 roku był uważany za rewolucyjny, co przyciągnęło wielu nowych klientów, dzięki czemu sprzedaż modelu gwałtownie wzrosła.
Podstawowe silniki drugiej generacji
- Podstawowy silnik 3,9 l V6, który był ekonomiczny, ale oferował ograniczone osiągi.
- Bardziej popularne były silniki V8 o pojemnościach 5,2 l i 5,9 l.
- Diesel Cummins 5,9 l inline-6 nadal cieszył się popularnością, zwłaszcza wśród klientów potrzebujących dużej mocy do holowania.
- W 1995 roku Dodge wprowadził do oferty silnik V10 o pojemności 8,0 l, który miał za zadanie konkurować z Fordem F-250 i Chevroletem 2500.
Ciekawe wersje specjalne w drugiej generacji to m.in.:
- Dodge Ram SS/T 1500 (Super Sport Truck): Wersja sportowa RAM-a, wyposażona w silnik V8 o pojemności 5,9 l, sportowy układ wydechowy, unikalny design nadwozia i specjalne felgi.
- Dodge Ram Off-Road Package: Pakiet dla miłośników jazdy terenowej, oferujący wyższe zawieszenie, terenowe opony i specjalne wzmocnienia podwozia.
Dodge RAM (DR/DH/D1/DC/DM, 2002–2008)
W trzeciej generacji Dodge RAM zyskał większą liczbę udogodnień, które uczyniły z niego bardziej wszechstronny pojazd zarówno do codziennej jazdy, jak i ciężkich zadań. Stylizacja została lekko zmodernizowana, ale zachowano charakterystyczny trapezoidalny grill i muskularną sylwetkę.
Trzecia generacja RAM-a przyniosła bardziej aerodynamiczne kształty, a wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o większym komforcie. Model ten stał się bardziej przyjazny dla rodzin, co zwiększyło jego atrakcyjność wśród klientów poszukujących pojazdu do użytku codziennego, a nie tylko ciężkiej pracy.
Podstawowe silniki trzeciej generacji
- Podstawowy silnik PowerTech V6 o pojemności 3,7 l. i mocy 215 KM
- Bardziej popularny PowerTech V8 o pojemności 4,7 l i mocy 235-310 KM oraz 5,7 l HEMI 345 KM, który stał się symbolem mocy RAM-a. W latach 2002-2003 dostępny był jeszcze silnik 5,9 l Magnum V8 o mocy 245 KM
- Silnik Diesla Cummins o pojemności 5,9 l wciąż był oferowany w cięższych wersjach (2500 i 3500), a w 2007 roku został zastąpiony nowocześniejszym silnikiem o pojemności 6,7 l, który oferował lepsze osiągi i mniejszą emisję spalin.
Najciekawsze wersje specjalne w trzeciej generacji to m.in.:
- Dodge RAM SRT-10: Najbardziej ekscytująca wersja trzeciej generacji. Wyposażony w silnik V10 o pojemności 8,3 l pochodzący z modelu Dodge Viper, RAM SRT-10 był najszybszym pick-upem na świecie, osiągając prędkości powyżej 240 km/h.
- Dodge Ram Power Wagon: Wersja terenowa, stworzona do ekstremalnej jazdy off-road. Wyposażona była w zaawansowane zawieszenie, blokady dyferencjałów i wyciągarkę.
Dodge RAM (DS, 2009–2018)
W 2009 roku RAM przestał być sprzedawany pod marką Dodge i stał się osobną marką - RAM Trucks. Zmiana ta pozwoliła na skoncentrowanie się na pick-upach, a czwarta generacja RAM-a wprowadziła jeszcze więcej luksusu, technologii i opcji personalizacji.
Czwarta generacja zachowała charakterystyczny trapezoidalny grill, ale wprowadzono bardziej zaawansowane technologie i wyższy poziom wykończenia wnętrza. RAM zyskał opinię pick-upa, który łączy w sobie moc i wytrzymałość z luksusem, co wcześniej było rzadkością w tej kategorii.
Podstawowe silniki czwartej generacji
- Silnik V6 o pojemności 3,6 l Pentastar, który oferował dobrą równowagę między mocą a efektywnością paliwową.
- V8 HEMI o pojemności 5,7 l pozostał centralnym punktem oferty silnikowej.
- Diesel Cummins 6,7 l zyskał na popularności w cięższych modelach (2500 i 3500), oferując imponujące możliwości holownicze.
Najciekawsze wersje specjalne w czwartej generacji to m.in.:
- Dodge Ram Laramie Longhorn: Wersja luksusowa, z najwyższą jakością wykończenia, skórzanymi siedzeniami, drewnianymi wstawkami i zaawansowanymi systemami multimedialnymi.
- Dodge Ram Rebel: Wersja stworzona z myślą o off-roadzie, wyposażona w wyższe zawieszenie, terenowe opony i bardziej agresywny wygląd.
- Dodge Ram Limited Tungsten Edition: Jedna z najbardziej luksusowych wersji pick-upa w historii, oferująca chromowane akcenty, unikalne wnętrze i wszystkie możliwe opcje wyposażenia.
Dodge RAM (DT, 2019-)
Piąta generacja RAM-a, zaprezentowana w 2019 roku, to szczytowe osiągnięcie w segmencie pick-upów. Nowy model wprowadza najnowocześniejsze technologie, zaawansowane systemy wspomagające kierowcę i jeszcze więcej opcji silnikowych, czyniąc z niego jednego z liderów rynku.
RAM 1500 piątej generacji jest większy, lżejszy i bardziej aerodynamiczny niż kiedykolwiek wcześniej. Wnętrze oferuje luksus, który można porównać z najwyższymi modelami limuzyn, a jednocześnie zachowuje wytrzymałość i funkcjonalność.
Podstawowe silniki piątej generacji
- Silnik V6 3,6 l Pentastar z technologią eTorque, która wspomaga napęd elektryczny, poprawiając efektywność paliwową.
- V8 HEMI o pojemności 5,7 l również z technologią eTorque, oferujący potężną moc, ale z bardziej ekologicznymi parametrami.
- 3.0 L EcoDiesel turbo V6 o mocy 260 KM dostępny od początku 5. generacji do roku modelowego 2023
- Wersje wysokoprężne Cummins 6,7 l dla modeli 2500 i 3500, z maksymalną możliwością holowania przekraczającą 16 ton.
- 3.0 L Stellantis Hurricane twin-turbo I6 - dostępny od roku modelowego 2025 w wariantach 420 KM / 636 Nm oraz 540 KM / 706 Nm momentu obrotowego
Najciekawsze wersje specjalne w piątej generacji to m.in.:
- Dodge Ram TRX: Wersja ekstremalna, wyposażona w 6,2-litrowy silnik V8 z superdoładowaniem, o mocy 702 KM, zaprojektowana do konkurowania z Fordem F-150 Raptor. RAM TRX jest uważany za jeden z najszybszych i najbardziej zaawansowanych technologicznie pick-upów.
- Dodge Ram Limited: Najwyższa wersja luksusowa, z panoramicznym dachem, systemem dźwiękowym Harman Kardon, wentylowanymi siedzeniami i najnowszym systemem multimedialnym Uconnect.
Na początku 2023 roku podczas targów CES, marka Ram Trucks zaprezentowała samochód koncepcyjny Ram 1500 Revolution z napędem elektrycznym (BEV) zapowiadający przyszłość marki.