W Europie i na innych rynkach światowych Dodge Nitro dostępny będzie zarówno w wersji dla ruchu prawo- jak i lewostronnego od drugiego kwartału 2007 roku, w odmianach modelowych SE, SXT oraz R/T .
Nowy Dodge Nitro, zgodnie ze swoim charakterem ma wygląd auta odważnego, pełnego mocy i przebojowego. Typowo męski wygląd buduje na markowej kracie chłodnicy, zwieńczonej trójwymiarowym łbem muflona, wydatnym kształcie nadkoli oraz potężnej karoserii o wysokiej linii okien bocznych. Masywne lusterka boczne i klamki drzwi dopełniają obrazu całości.
Projektując wnętrze Nitro założono, iż będzie ono nowoczesne, proste i naprawdę funkcjonalne. Komfort i poczucie bezpieczeństwa zapewniają głęboko profilowane fotele. Trzysegmentowa tablica przyrządów za czteroramienną skórzaną kierownicą z zestawem czterech ”zegarów” o czarnych tarczach, biało-szarej grafice i pomarańczowych wskazówkach ma wygląd na wskroś techniczny i precyzyjny.
Oferowane są trzy silniki do wyboru: dwa benzynowe i wysokoprężny. Napęd 4x4 pozwala prowadzić pojazd pewnie i bezpiecznie na nawierzchniach luźnych i śliskich, w trudnych warunkach pogodowych np. intensywnych opadów deszczu lub śniegu. System dołączanego napędu 4x4 z jednostopniową skrzynką rozdzielczą NV143 może pracować w dwóch trybach (2WD oraz 4WD dołączany) w maksymalnym podziale 50% momentu na koła przednie i 50% na koła tylne.
Dzięki znacznemu rozstawowi osi (2763 mm) i kół (1549 mm) Dodge Nitro jest stabilny na drodze. Niezależne zawieszenie przednie oparte jest na kolumnach resorujących i zapewnia optymalne własności jezdne – w połączeniu z komfortem jazdy i precyzją kierowania. Tylne zawieszenie pięciowahaczowe wyróżnia się znaczną sztywnością poprzeczną, która podnosi stateczność pojazdu na drodze. Wyposażeniem standardowym Dodge Nitro w wersjach kierowanych na rynki światowe jest zawieszenie o charakterystyce usportowionej oraz poszerzone koła i ogumienie.
Lista standardowych systemów bezpieczeństwa aktywnego obejmuje układ przeciwblokowania kół ABS, elektroniczny program stabilizacji toru jazdy ESP, wspomaganie hamowania awaryjnego BAS, układ kontroli trakcji TCS oraz ERM – system zapobiegania wywróceniu się pojazdu, powodujący selektywne uruchamianie hamulców i modulację otwarcia przepustnicy w potencjalnie krytycznych sytuacjach. Wersja R/T wyposażona jest dodatkowo w czujniki cofania w tylnym zderzaku, szczególnie przydatne podczas manewrów parkowania w ciasnych miejscach. Bezpieczeństwo bierne we wszystkich odmianach Nitro, oferowanych poza Ameryką Północną obejmuje wielostopniowe przednie poduszki powietrzne, pełnowymiarowe boczne poduszki kurtynowe, immobilizer silnika Sentry Key® oraz system monitorowania ciśnienia kół – ostrzegający przed spadkiem ciśnienia w którejkolwiek z opon.
W kabinie może podróżować pięć osób, a szereg rozwiązań funkcjonalnych przestrzeni pasażerskiej i ładunkowej pozwala prócz pasażerów pomieścić cały niezbędny sprzęt. Oparcie fotela przedniego pasażera można złożyć płasko – podobnie jak dzielone 60/40 oparcia tylnych siedzeń. Przewidziano liczne miejsca na drobiazgi. Wyposażeniem standardowym modeli Nitro SXT oraz R/T jest ruchoma płyta podłogowa bagażnika LOAD ’N ’GO o nośności 181 kg, którą można wysuwać do tyłu o 457 mm w celu ułatwienia załadunku bagażu. Przy pełnym komplecie pasażerów objętość ładunkowa za tylnymi siedzeniami wynosi 369 litrów (ISO) a po złożeniu siedzeń – rośnie do 1994 litrów.