Coraz więcej jadu: 600-konny Dodge Viper SRT10

 Coraz więcej jadu: 600-konny Dodge Viper SRT1019.01.2007
Dla urodzonych maniaków sportu Dodge Viper SRT10 ma jeszcze więcej tego, o czym śnią oni po nocach: wciskającej w fotel mocy napędu w kombinacji z bardzo krótką drogą hamowania i światowej klasy własnościami jezdnymi.

Jego inspirowany wyczynem wystrój wnętrza idzie w parze z agresywną linią nadwozia. Pomimo, iż pojazdy ze stajni SRT są na ogół dobrze wyważone pod względem osiągów – sercem i duszą Vipera SRT10 jest jego nadzwyczajny zespół napędowy. W modelu 2008 SRT podnosi stawkę: najnowszy silnik V-10 o pojemności 8,4 litra wytwarza niesamowite 600 koni mechanicznych mocy oraz 760 Nm momentu obrotowego.

 Coraz więcej jadu: 600-konny Dodge Viper SRT10 1

"Kiedyś jeden z wielkich graczy powiedział – "dajcie więcej armat", stąd nasz nowy Viper SRT10 to naprawdę artyleria największego kalibru dla fanów wyczynu" – mówi Kipp Owen, dyrektor ds. inżynierii Street and Racing Technology (SRT) – "Mając 600 koni, o 90 więcej niż poprzednio oraz osiągając setkę w circa 4 sekundy, Viper SRT10 2008 to nowy wzorzec sportowego supersamochodu Ameryki."

Dodge Viper SRT10 model 2008 spodziewany jest w amerykańskich salonach sprzedaży w okresie lata 2007. Nabywców ucieszą nowe opcje indywidualizacji pojazdu – m.in. pięć nowych kolorów nadwozia, cztery wersje kolorystyczne wnętrza oraz nowe wzory kół jezdnych.

Więcej jadu Vipera SRT 10 to niewątpliwie lepsze niż dotąd osiągi, ale i zgodność z surowymi normami emisji spalin – m.in. federalną Tier 2, Bin 5, czy też kalifornijską LEV2.

Współpracując ze specjalistami McLaren Performance Technologies i Ricardo Incorporated, konstruktorzy SRT przyjęli od początku znaną wyścigową formułę na zwiększenie mocy: zwiększyć pojemność skokową, usprawnić przepływy w silniku oraz podwyższyć jego prędkość obrotową.

 Coraz więcej jadu: 600-konny Dodge Viper SRT10 2 Średnicę cylindrów we wzmocnionym ("deep skirt") aluminiowym kadłubie rozwiercono o 1 mm, zwiększając pojemność skokową z 8,3 do 8,4 litra, pogrubiając odpowiednio płaszcz wodny by polepszyć chłodzenie. Wciskane, żeliwne tuleje cylindrowe oraz śrubowane krzyżowo łożyska główne wału korbowego podnoszą dodatkowo trwałość silnika.

Silnik 8.4L Vipera SRT10 "oddycha" poprzez nowe głowice cylindrowe z komorami spalania obrabianymi numerycznie (Computer Numerically Controlled) oraz powiększonej średnicy zawory ze zmiennymi fazami rozrządu VVT. System ten poprawia skuteczność przewietrzania silnika optymalizując otwarcie zaworów wydechowych w zależności od prędkości obrotowej i chwilowego obciążenia.

W układzie smarowania zastosowano pompę o większej wydajności oraz ruchomy smok olejowy z silnika wyczynowego Vipera. Ma to poprawić stałość ciśnienia oleju przy najwyższych obrotach i w warunkach występowania znacznych sił odśrodkowych podczas jazdy po ciasnych łukach.

 Coraz więcej jadu: 600-konny Dodge Viper SRT10 3 Dalsze zmiany dotyczą przenoszenia zwiększonej mocy i momentu obrotowego 8,4-litrowego V-10 przy jednoczesnej poprawie własności trakcyjnych, jezdnych oraz trwałości zespołu napędowego. Zastosowano nowe sprzęgło dwutarczowe o zmniejszonej średnicy (w porównaniu z poprzednim sprzęgłem jednotarczowym), czego efektem jest redukcja bezwładności masowej o 18 procent, zmniejszony nacisk na pedał oraz lepsze wyczucie pracy sprzęgła.

Skrzynia biegów stanowi najnowszą wersję przekładni sześciostopniowej Tremec T56 i oznaczona jest symbolem TR6060. Ma nowy układ sterowania, dzięki czemu skrócono skok dźwigni selektora. Przewidziano także możliwość dobudowy zewnętrznej chłodnicy, co ucieszy entuzjastów zorganizowanej jazdy na torze.

Skuteczność hamowania zawsze była mocną stroną Vipera, a 14-calowe hamulce tarczowe i przeciwbieżne zaciski dwutłoczkowe Brembo (44/40 na kołach przednich, 42/38 na kołach tylnych) mogą tę prawdę z powodzeniem potwierdzać. Wyposażony w seryjny system przeciwblokujący kół ABS Dodge Viper SRT10 zdolny jest zahamować od prędkości 96 km/h na dystansie 30,5 m.

 Coraz więcej jadu: 600-konny Dodge Viper SRT10 4 Dodge Viper SRT10 posiada całkowicie niezależne zawieszenie typu wyścigowego, oparte na wahaczach trójkątnych i zwrotnicach oraz kolumnach resorujących z lekkiego stopu. Dla podwyższenia własności trakcyjnych z tyłu zastosowano sprawdzoną oś Dana M44-4 z mechanizmem różnicowym o samoczynnie zwiększanym poślizgu GKN Visco-Lok.

Pojazd osadzony jest na odkuwanych aluminiowych i polerowanych kołach o rozmiarze 18 x 10 cali (przednie) i 19 x 13 cali (tylne), dostępnych w trzech wariantach: pięcioramiennym, z ramionami w kształcie H oraz nowym pod nazwą Razor – o pięciu ramionach na wzór litery "U".

Dodge Viper SRT10 ma w dalszym ciągu dwie odmiany nadwozia – Roadster i Coupe. Obie zyskały nową maskę komory silnika o powiększonym chwycie powietrza i poszerzonych szczelinach wylotowych dla lepszego chłodzenia 600-konnego silnika V-10.

Wersje Roadster i Coupe nie są identyczne, a ich jedynymi wspólnymi elementami nadwozia są tylko błotniki i pas przedni, pokrywa komory silnika oraz drzwi. Oczywiście zachowano wszystkie charakterystyczne akcenty stylizacyjne Vipera SRT10, w postaci krzyżowej kraty chłodnicy, głębokich przetłoczeń bocznych, wygładzonych błotników oraz niskiego zarysu maski silnika.

 Coraz więcej jadu: 600-konny Dodge Viper SRT10 5 Dzięki podwójnie wybrzuszonemu ("double bubble") dachowi, nadwozie Dodge Vipera SRT10 Coupe jest jeszcze sztywniejsze niż Roadstera. Łącznie ze spojlerem tylnym spadzista linia dachu Coupe zapewnia zwiększoną siłę docisku kół tylnych do podłoża. W tej wersji bagażnik Vipera SRT10 ma 0,41 m3 pojemności i jest większy o 0,18 m3 niż w bliźniaczym Roadsterze. Konstrukcja dachu i podsufitki umożliwia zamontowanie klatki bezpieczeństwa przy zachowaniu dostatecznej przestrzeni na głowę kierowcy.

W kokpicie obu modeli Vipera SRT10 "króluje" jak dawniej charakterystyczny, czerwony przycisk rozruchu silnika oraz sportowa tablica przyrządów z centralnie umieszczonym prędkościomierzem, który wyskalowano do 350 km/h.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje m.in.: system poduszek powietrznych napełniających w różnym stopniu, zależnie od siły zderzenia, ABS, zabezpieczenie przeciw urazom głowy, bezpieczną kolumnę kierownicy, profile kolanowe i monitorowanie ciśnienia w ogumieniu.

Samochody Dodge Viper SRT10 2008 Coupé i Roadster produkowane będą ręcznie przez zakład Conner Avenue Assembly Plant w Detroit, USA.

Źródło: DaimlerChrysler, informacja Moto Target