Dodge Viper był zawsze czymś więcej niż tylko samochodem. Dla entuzjastów reprezentuje najczystszą formę niczym nie skrępowanej jazdy. Dla Chrysler Corporation zapowiadał nowy sposób prowadzenia interesów, wykorzystywania możliwości i przekraczania granic. Przemysłowi posłużył jako sygnał, że marka Dodge stanie się katalizatorem zmian w designie samochodowym lat 90.
Oprócz swego ikonowego niemal wizerunku Dodge Viper pracował na swoją reputację za pomocą nagich faktów: mocą silnika, momentem obrotowym i prędkością maksymalną. W odróżnieniu od pseudosportowyh samochodów, które pojawiają się na rynku każdego roku w Dodgu rasowy wygląd zawsze szedł w parze z odpowiednimi osiągami.
Kiedy więc nadszedł czas aby dopisać trzeci rozdział w wyjątkowej historii jedynego supersamochodu Ameryki, Dodge jeszcze raz przeciwstawił się konwencji i zbudował nowy model Viper 2003: lżejszy, szybszy i potężniejszy.
"Gdy wprowadziliśmy pierwszego Vipera, ustaliliśmy pewne zasady, które na zawsze będą definiować ten samochód – niesamowite osiągi, wyjątkowy design i bezprzykładna przyjemność z jazdy" – twierdzi Jim Julow, wiceprezes Dodge Global Brand Center z DaimlerChrysler Corporation. "Otwierając ten nowy rozdział, pozostaliśmy wierni tym zasadom."
Dodge Viper będzie jedynym produkowanym seryjnie samochodem na świecie rozwijającym moc przynajmniej 500 KM i wyposażonym w silnik o pojemności ponad 500 cali sześciennych.
"Jeśli chcesz zwiększyć możliwości samochodu o najwyższych osiągach, masz do dyspozycji trzy podstawowe działania: zwiększyć moc, zredukować wagę i poprawić obsługę" – mówi Larry Lyons, wiceprezes Small Car Platform Engineering DaimlerChrysler. "W nowym Viperze wykorzystaliśmy wszystkie trzy".
Ulepszenia dokonane w Viperze zwiększą pojemność jego silnika z 488 do 505 cali sześciennych dzięki czemu moc silnika V10 podskoczy do 500 KM. Nowy, 8,3-litrowy silnik aluminiowy napędza auto poruszające się na dużych 19-calowych kołach.
Viper zachował tradycyjny silnik umieszczony z przodu auta, napęd na tylne koła i sześciobiegową skrzynię manualną. Ustalono również, że do budowy auta zostaną użyte: nowe, sportowe podwozie z w pełni niezależnym zawieszeniem oraz duże opony i koła zapewniające maksymalne trzymanie. Dopełnieniem staną się niezwykle skuteczne hamulce.
Nowa wersja czterokanałowego, układu przeciwpoślizgowego Vipera wprowadzona po raz pierwszy dla modelu z roku 2001 zostanie ulepszona w aucie nowej generacji.
Stylowe elementy zapożyczono z projektu Dodge Viper GTS/R – samochodu pokazanego po raz pierwszy na North American International Auto Show w roku 2000 – w ten sposób Dodge Viper RT-10 z roku 2003 połączy wyjątkowy nowy design ze "skorupką" roadstera.
Obniżona linia maski silnika, odchylone do tyłu zderzaki i głęboko poprowadzone przetłoczenia boczne pochodzą z klasycznego oryginału, jednak prowadzą Vipera ku nowemu stuleciu. Poprawiona aerodynamika dodaje mu funkcjonalności.
Wnętrze pasuje do wymagań kierowcy, jak rękawiczka do ręki – dwumiejscową kabinę zaopatrzono z przodu w funkcjonalną deskę rozdzielczą z centralnie umieszczonym tachometrem i szybkościomierzem pokazującym maksymalnie 220 mile na godzinę. Zapłon uruchamiany jest za pomocą przycisku – przypomina on sportowe old-timery.
Nowy Viper ma nowy profil linii dachu z przesuwanym dachem, łatwym w obsłudze.
"Dzięki swemu ekspresyjnemu stylowi, osiągom i pochodzeniu ze sportów wyścigowych Dodge Viper jest niepodobny do żadnego innego samochodu na świecie i wyraża styl oraz postawę, którą tylko Dodge jest w stanie zapewnić" – mówi Julow – "Viper zasłużył sobie na tytuł Najlepszego Amerykańskiego Samochodu Sportowego".
Dodge Viper wejdzie na rynek amerykański w sierpniu 2002.