...współczesnych amerykańskich "muscle cars" – w postaci wspaniałej stylizacji, światowej klasy własności jezdnych, zastosowania potężnych silników oraz współczesnych technologii – które usatysfakcjonować mogą niejedno pokolenie entuzjastów motoryzacji.
"Dodge Challenger to współczesny "muscle car" posiadający najlepsze cechy wyróżniające go w przeszłości" – mówi Mike Accavitti, dyrektor ds. marki Dodge oraz marketingu światowego SRT w Chrysler LLC – "W trzydzieści pięć lat po debiucie oryginalnego Challengera powraca on na scenę motoryzacji bogatszy o wyposażenie, stylizację i technologie, których oczekuje współczesny nabywca tego auta."
Dwudrzwiowy Dodge Challenger jest pierwszym współczesnym pięciomiejscowym coupé firmy Chrysler LLC, zbudowanym na sprawdzonej platformie tylno-napędowej samochodów Chrysler 300C i Dodge Charger. Na rynkach Ameryki Północnej oferowane będą trzy modele: Dodge Challenger SRT8, Dodge Challenger R/T i Dodge Challenger SE.
Rozwiązania napędu
Dodge Challenger R/T napędzany jest silnikiem nowej generacji 5.7 HEMI V-8, rozwijającym moc 370 KM (276 kW) oraz moment obrotowy 540 Nm – skojarzonym z pięciostopniową, automatyczną skrzyniąbiegów. Silnik HEMI został zmodernizowany pod kątem obniżenia zużycia paliwa o około pięć procent oraz podwyższenia mocy o 30 KM (9 procent) i momentu o 11 Nm (tj. 2 procent) w szerszym zakresie prędkości obrotowej.
Zależnie od warunków i techniki jazdy system zmiennej pojemności czynnej MDS pozwala zredukować apetyt jednostki napędowej na paliwo o około 20 procent bez uszczerbku dla osiągów i dynamiki pojazdu. Wraz z sześciostopniową skrzynią manualną (po raz pierwszy w samochodzie napędzanym silnikiem HEMI) zespół napędowy Challengera R/T wytwarza moc 375 KM (280 kW) i moment 548 Nm. Dodge Challenger R/T przyspiesza do 100 km/h ze startu stojącego w czasie poniżej sześciu sekund.
Dodge Challenger SRT8 z kolei – posiada silnik 6.1 HEMI V-8 o mocy 425 KM (317 kW) i momencie obrotowym 569 Nm, współpracujący z manualną skrzynią sześciostopniową (nowość) albo pięciostopniową automatyczną z systemem AutoStick (umożliwiającą ręczną, sekwencyjną zmianę biegów).
Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h Challenger SRT8 potrzebuje mniej niż pięć sekund.
W wersji Challenger SE zastosowano silnik V-6 High Output o mocy 250 KM (186 kW) i momencie obrotowym 339 Nm oraz automatyczną przekładnię czterostopniową. Wzorowane na architekturze Dodge Charger’a – niezależne zawieszenie przednie oraz pięcio-drążkowe tylne zapewnia doskonałe własności jezdne w całym zakresie dynamiki pojazdu.
Fascynująca stylizacja
Od strony stylistycznej Dodge Challenger pozostaje wierny koncepcji prototypu pokazanego po raz pierwszy na salonie samochodowym NAIAS 2006, czerpiąc jednakże – w miarę możliwości – ze swego oryginału sprzed 35 lat. Efektem jest agresywna i bezlitosna maszyneria do jeżdżenia – łącząca wspaniałą historię ze współczesnym image marki Dodge.
"Chcieliśmy zmaterializować dzisiejsze wyobrażenie o Challengerze sprzed 35 lat" – powiedział Trevor Creed, wiceprezes ds. projektowania Chrysler LLC – "Stanęliśmy przed wyzwaniem polegającym na wywołaniu u klienta tych emocji, które wzbudzał oryginalny Challenger, lecz w odniesieniu do następcy o współczesnych osiągach i we współczesnym wykonaniu."
Wydłużona maska silnika wraz z chwytami powietrza ponad kratą chłodnicy – otoczoną okrągłymi reflektorami przypomina oryginalnego Dodge Challengera. Biegnąca od przodu ku tyłowi, wznosząca się linia okien bocznych – lub linia "A" – to tradycyjny już wyróżnik pojazdu ‘muscle car’. Rasowy wygląd z tyłu uzupełnia nawiązująca do świetlanej przeszłości para prostokątnych końcówek układu wydechowego.
Trapezowy kształt drzwi i zestawu wskaźników, czarna podsufitka oraz niesymetryczna konsola selektora skrzyni biegów to motywy pochodzące z inspiracji oryginalnego Dodge Challengera. Jego współczesna wersja AD 2009 dysponuje w porównaniu do konkurencji najlepszą w klasie dwudrzwiowych coupé przestrzenią na głowę i nogi (odpowiednio 951 i 929 mm). Identyczna jak w samochodzie Dodge Charger – największa w tej klasie pojazdów objętość ładunkowa 0,459 m3 – wpływa na podwyższenie ogólnego komfortu i funkcjonalności nowego Challengera.
Nowe technologie
W samochodzie Dodge Challenger 2009 zastosowano szereg nowych rozwiązań i technologii, do których zaliczyć należy m.in.:
- Nowoczesny system multimedialny oraz informacyjno-rozrywkowy MyGIG™ obejmujący także nawigację satelitarną
- System komunikacji bezprzewodowej UConnect dla telefonów komórkowych, ze sterowaniem komendami głosowymi
- Cyfrowe radio satelitarne SIRIUS, pozwalające odbierać programy muzyczne i edukacyjne bez reklam
- System uruchamiania silnika pojazdu Keyless Go przyciskiem na desce rozdzielczej
- System rozruchu silnika Remote Start przyciskiem pilota zdalnego sterowania.
Ponad 25 skutecznych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa
Dodge Challenger wyposażony jest w ponad 25 elementów bezpieczeństwa, m.in.:
- Boczne kurtynowe poduszki powietrzne: stanowią dodatkową ochronę pasażerów skrajnych miejsc obu rzędów siedzeń.
- Układ przeciwblokujący kół ABS: zapobiega blokowaniu się kół i poprawia sterowność pojazdu podczas nagłego hamowania.
- Program stabilizacji toru jazdy ESP: powoduje selektywne przyhamowywanie kół i/lub przymknięcie przepustnicy aby przeciwdziałać nad- i podsterowności pojazdu.
- Brake Assist: powoduje maksymalnie zwiększenie siły hamowania w sytuacjach krytycznych na drodze. System kontroli trakcji: redukuje moc napędu lub selektywnie przyhamowuje koła celem optymalizowania trakcji podczas przyspieszania.
- Hill Start Assist (HSA): system wspomagający ruszanie pod górę w pojazdach wyposażonych a manualną skrzynię przekładniową.
- Czujnik zmierzchowy reflektorów: automatycznie włącza reflektory o zmierzchu i wyłącza o świcie bez udziału kierowcy.
- System monitoringu ciśnienia TPM: ostrzega o niebezpiecznym spadku ciśnienia kół w celu podwyższenia bezpieczeństwa eksploatacji pojazdu.
Produkcja samochodów Dodge Challenger
Produkcja Dodge Challengera odbywać się będzie w kanadyjskiej fabryce Chryslera Brampton Assembly Plant (prowincja Ontario) na tej samej linii montażowej, z której wyjeżdżają samochody Chrysler 300 C oraz Dodge Charger.