Polska premiera Dodge Journey

Polska premiera Dodge Journey09.06.2008
Dodge Journey łączy uniwersalną funkcjonalność ze sportowym charakterem i stylowym wyglądem w sposób dotąd niespotykany. Mogliśmy się o tym przekonać podczas polskiej premiery nowego amerykańskiego crossovera.

Jest tak praktyczny i użyteczny jak van, a pod względem wygody podróżowania oraz osiągów nie rożni się od samochodu osobowego.

Polska premiera Dodge Journey 1 Gama jednostek napędowych Dodge Journey obejmuje silnik Diesla o pojemności 2 litrów, współpracujący z sześciostopniową skrzynią manualną lub – nowej konstrukcji sześciostopniową automatyczną skrzynią dwusprzęgłową Getrag. Do wyboru są ponadto dwa ekonomiczne silniki -benzynowe – czterocylindrowy rzędowy o pojemności 2,4 litra oraz 2,7-litrowy V-6 typu "flex-fuel", przystosowany do paliwa o nawet 85-procentowej zawartości etanolu.

Dla wszystkich odmian modelowych przewidziano dwie wersje konfiguracji wnętrza: pięć miejsc siedzących w kabinie pasażerskiej plus obszerna przestrzeń bagażowa lub dostępny opcjonalnie układ miejsc 5+2, przydatny do przewożenia dodatkowych osób. Dzięki obszernym schowkom – w podłodze i pod siedzeniem pasażera – oraz oferowanej gamie ekonomicznych zespołów napędowych Dodge Journey jest samochodem wygodnym i funkcjonalnym "na co dzień i od święta".

Na rynki międzynarodowe, tj. poza Ameryką Północną nowy Dodge Journey wejdzie od połowy 2008 roku.

Przemyślane rozwiązania

Polska premiera Dodge Journey 2 Innowacyjne i przemyślane wyposażenie nowego Dodge Journey jest łatwe w obsłudze i atrakcyjne pod względem wartości dla użytkownika, który od swego pojazdu oczekuje nie tylko funkcjonalności, ale też coraz szerszych możliwości.

"Dodge Journey adresowany jest do szerokiej grupy klientów, od singli aż do licznych rodzin." mówi Judy Wheeler, dyrektor ds. światowego marketingu – "Są to nabywcy, którzy szukają pojazdu wygodnego i pojemnego, a przy tym zwracającego uwagę i dającego w równym stopniu przyjemność z jazdy."

Obszerna lista wyposażenia Dodge Journey obejmuje:

  • System nawigacji GPS z kolorowym ekranem o przekątnej 7 cali (178 mm) umożliwiający wyświetlanie kierunków i tras jazdy (opcja wyposażenia).
  • Chill Zone ™ − chłodzący przez system klimatyzacji lub nadmuch powietrza pojemnik na dwie 330-mililtrowe puszki napojów w skrytce deski rozdzielczej.
  • YES Essentials® − antystatyczna, odporna na zabrudzenie i nieprzyjemne zapachy tkaninowa tapicerka klasy Premium, zapewniająca łatwość czyszczenia i długotrwały wygląd nowości (opcja wyposażenia).
  • Kamera podglądu drogi cofania ParkView™ – pozwalający obserwować obszar za pojazdem podczas cofania i parkowania na ekranie wyświetlacza MyGIG™ (opcja wyposażenia).
  • Punktowe lampki LED do czytania – rzucające skoncentrowane światło bez zakłócania uwagi kierowcy (opcja wyposażenia).
  • yjmowana latarka akumulatorowa LED – działająca jako oświetlenie bagażnika lub wygodna latarka (opcja wyposażenia).
  • Łatwo dostrzegalne w ciemnościach uchwyty na kubki/puszki z niebiesko-zielonym podświetleniem.
  • System DVD Video dla pasażerów tylnych siedzeń – odchylany z sufitu ekran LCD o przekątnej 8 cali (203 mm) do wyświetlania filmów z odtwarzacza DVD w desce rozdzielczej (opcja wyposażenia).
  • System komunikacji UConnect™ – umożliwiający bezpieczną i wygodną obsługę telefonu komórkowego z wykorzystaniem bezprzewodowej technologii Bluetooth™ (opcja wyposażenia).
  • Cztery gniazdka prądowe 12V – dwa w przedniej części kabiny, jedno w środkowej oraz jedno w bagażniku

Siedzenia i schowki

W wersji standardowej Dodge Journey ma pięciomiejscowy układ siedzeń, a konfiguracja siedmiomiejscowa 5+2 stanowi opcję wyposażenia. Inne rozwiązania zastosowane we wnętrzu pojazdu są następujące:

Polska premiera Dodge Journey 3 Trzeci rząd siedzeń dzielony/składany w proporcji 50/50 z odchylanymi oparciami – daje możliwość przewozu większego bagażu po złożeniu oparć (opcja wyposażenia).

Drzwi tylne otwierane pod kątem prostym – ułatwiają wsiadanie, instalację fotelików dziecięcych i dostęp do trzeciego rzędu siedzeń w opcjonalnym układzie 5+2.

Przedni fotel pasażera ze składanym na płasko oparciem i odchylanym siedziskiem Flip ‘N Stow – tworzy poręczny stolik dla kierowcy oraz pojemnik o wymiarach 273 x 222 mm na drobne przedmioty, które warto ukryć przed widokiem z zewnątrz. Siedzisko można pozostawić w pozycji otwartej, aby uchronić przedmioty przez zsunięciem się na podłogę (opcja wyposażenia).

Dwa kryte schowki podłogowe przed drugim rzędem siedzeń – każdy na tuzin 330-ml puszek z napojami i lód albo inne drobiazgi; wyjmowane, zmywalne wkładki pozwalające na utrzymanie czystości.

Środkowe siedzenia Tip ‘N Slide – ułatwiają dostęp do trzeciego rzędu siedzeń (opcja wyposażenia) za jednym obrotem dźwigni mechanizmu odchylania/przesuwania.

Polska premiera Dodge Journey 4 Trzyczęściowy panel podłogowy bagażnika wraz ze skrytką na drobne przedmioty za drugim rzędem siedzeń w wersjach pięciomiejscowych – jest odwracalny i pokryty wykładziną dywanową po jednej stronie oraz warstwą zmywalnego tworzywa po drugiej.

Skrytka w schowku podłogowym za ostatnim rzędem siedzeń w wersjach 5+2 miejscowych.

Przesuwny fotel drugiego rzędu typu Child Presentation – stwarza możliwość wygodniejszego zajęcia się małym dzieckiem podczas nawet krótkiego postoju.

Siedziska podwyższające dla dzieci – przeznaczone są dla dziecka o wzroście do 1,45 m i wadze pomiędzy 22 a 39 kg (opcja wyposażenia).

Składane oparcie drugiego rzędu siedzeń – mieści dwa kubki lub puszki z napojami oraz pojemnik na drobne przedmioty, MP3, ołówki, chipsy itp.

Uchwyt na okulary słoneczne wyposażony w szerokokątne lusterko – umożliwia kontakt wzrokowy z pasażerami drugiego i/lub trzeciego rzędu siedzeń.

Polska premiera Dodge Journey 5 Ruchomy podłokietnik przedni przesuwany o 76 mm w przód i tył – by zapewnić komfort dla kierowców o różnym wzroście.

Podgrzewane fotele z pokryciem skórzanym lub tkaninowym – podwyższają komfort jazdy dla kierowcy i przedniego pasażera (opcja wyposażenia).

Integralne kieszenie drzwiowe – umożliwiają pomieszczenie drobnych przedmiotów i butelek z napojami.

Bezpieczeństwo

Ogromne znaczenie przywiązano do bezpieczeństwa jazdy, dlatego też Dodge Journey wyposażony jest seryjnie w system stabilizacji toru jazdy ESP oraz system zapobiegający wywróceniu się pojazdu ERM, poduszki kurtynowe dla trzech rzędów siedzeń, boczne poduszki fotelowe, wielostopniowe czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz hamulce tarczowe na wszystkich kołach z układem przeciwblokującym ABS.

Ekonomiczne jednostki napędowe

Z myślą o wymagających klientach gama silników Dodge Journey obejmuje trzy jednostki napędowe: oszczędny lecz mocny turbo diesel o pojemności 2,0 litrów oraz dwie ekonomiczne jednostki benzynowe: World Engine o pojemności 2,4 litra, oraz silnik 2,7-litrowy V-6 typu "flex-fuel" wraz z sześciostopniową skrzynią automatyczną.

Polska premiera Dodge Journey 6 We wszystkich odmianach modelowych dostępny jest turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2,0 litrów, który pod względem mocy i momentu obrotowego, prędkości maksymalnej, przyspieszenia oraz zużycia paliwa plasuje Dodge Journey pośród najlepszych w tej klasie pojazdów. Jednostka ta rozwija moc 103 kW (140 KM DIN) i maksymalny moment obrotowy 310 Nm. Średnie zużycie paliwa w zestawieniu z sześciostopniową skrzynią manualną wynosi 6,5 l/100 km oraz 7,0 l/100 km – wraz z nową sześciostopniową, automatyczną skrzynią dwusprzęgłową.

W wersjach SE i SXT dostępny jest Silnik Światowy o pojemności 2,4 litra, wyposażony w zdwojony układ zmiennych faz rozrządu VVT, zawory przepływowe kolektora dolotowego, dźwiękochłonną pokrywę głowicy cylindrów i miskę olejową oraz dwa przeciwbieżne wałki wyrównoważające. Jednostka ta wytwarza moc 125 kW (170 KM DIN) i moment obrotowy 220 Nm. Średnie zużycie paliwa w komplecie z pięciostopniową skrzynią manualną wynosi 8,8 l/100 km oraz 9,6 l/100 km – wraz z automatyczną skrzynią czterostopniową.

Dla wersji R/T oraz SXT oferowany jest silnik V-6 o pojemności 2,7 litra. Napędzany tą jednostką Dodge Journey jest pierwszym na rynkach światowych pojazdem produkcji Chrysler LLC typu "flex-fuel" – zdolnym do pracy na paliwie E85 (15% benzyny i 85% etanolu) lub innej mieszance benzyny z etanolem (do 85%). Etanol jest produktem odnawialnym, przy spalaniu którego powstaje mniej CO2 niż w przypadku samej benzyny. Silnik 2,7 współpracuje ze sześciostopniową skrzynią automatyczną i rozwija moc 136 kW (185 KM DIN) oraz moment obrotowy 256 Nm. Zapewnia dynamiczne przyspieszenie i ograniczone zużycie paliwa, nie przekraczające średnio 10,3 l/100 km.

Polska premiera Dodge Journey 7

Sześciostopniowa automatyczna skrzynia dwusprzęgłowa

Wyposażeniem opcjonalnym Dodge Journey jest sześciostopniowa, automatyczna skrzynia dwusprzęgłowa Getrag, dostępna wraz z 2,0-litrowym silnikiem wysokoprężnym. W porównaniu z konwencjonalnym automatem czterostopniowym oszczędność w zużyciu paliwa sięga nawet sześciu procent.

Nowa skrzynia biegów wykorzystuje elementy konstrukcji skrzyni manualnej i posiada dwa wałki pośrednie z oddzielnymi sprzęgłami. Podczas zmiany przełożeń następuje preselekcja kolejnego biegu, otwarcie jednego ze sprzęgieł i zamkniecie drugiego – co pozwala wykonać tę operację bez przerywania dopływu mocy. Efektem działania systemu dwusprzęgłowego są lepsze przyspieszenia, zwiększona płynność pracy przekładni oraz ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2 do atmosfery.

Wytrzymałość strukturalna

Zbudowane w jednej trzeciej ze stali o podwyższonej wytrzymałości lub ze stali nadwytrzymałej nadwozie samochodu Dodge Journey zapewnia znakomitą odporność zderzeniową, wysoki komfort jazdy oraz pewność prowadzenia i zachowania się pojazdu na drodze.

Polska premiera Dodge Journey 8 Aby maksymalnie ograniczyć hałasy jezdne, aerodynamiczne i mechaniczne, w konstrukcji Dodge Journey zastosowano najwyższej klasy materiały uszczelniające i wygłuszające. Celem optymalizacji ciężaru i wytrzymałości strukturalnej – 36 procent szkieletu nadwozia stanowią elementy ze stali tłoczonej na gorąco i stali o podwyższonej wytrzymałości. Szerokie zastosowanie stali dwufazowej w podłużnicach przednich i tylnych, wzmocnieniach tunelu środkowego oraz progów drzwiowych pozwala zwiększyć ich odporność na obciążenie – przy relatywnie łatwych procesach tłoczenia i kontroli wymiarowej. Wykonane ze stali tłoczonej na gorąco słupki A i B powodują zmniejszenie masy górnej konstrukcji samochodu o 13,6 kg w porównaniu z identycznymi elementami ze stali konwencjonalnej. O 20 procent lżejsza niż tłoczona ze stali jest kompozytowa tylna klapa nadwozia. Ułatwia to jej zamykanie i zmniejsza ogólną masę pojazdu.

Struktura nadwozia jest pochodną stylistyki dwubryłowej oraz licznych wymogów funkcjonalnych, dotyczących komfortu pasażerów, pojemności ładunkowej i bezpieczeństwa. Odpowiednio zaprojektowane spawy i spoiny podnoszą stopień zespolenia i sztywność strukturalną karoserii, ograniczając przenikanie NHV (hałasów i drgań) do przedziału pasażerskiego. Celem wzmocnienia spoin zastosowano elastyczne kleje nowej generacji.

Zdecydowane proporcje nadwozia

Budząca respekt, muskularna stylizacja nadwozia wskazuje nieomylnie, że Journey jest prawdziwym reprezentantem marki Dodge.

Polska premiera Dodge Journey 9 O tym, że Journey jest niepokorny, pełen mocy i zdolny do wszystkiego przekonuje chromowana, krzyżowa krata chłodnicy oraz umieszczony pośrodku rogaty emblemat muflona Dodge Ram Head. Doskonałe oświetlenie drogi zapewniają poczwórne halogenowe światła główne, a poprawie widoczności w złych warunkach pogodowych służą opcjonalne lampy przeciwmgielne w pasie przednim, który jednolicie podpiera markowy grill chłodnicy otoczony prostokątnymi reflektorami po bokach.

Dodge Journey spoczywa na wielkich, 19-calowych oponach i kołach (opcja wyposażenia), które wyróżniają go od konkurencji. Pozioma linia aluminiowej maski silnika, wydłużone okna oraz czarne, matowe aplikacje na słupkach B i C optycznie powiększają wielkość kabiny pojazdu. Atletykę sylwetki podkreślają wydatne, niczym rzeźbione nadkola. Całości wyglądu dopełnia kontrastowo czarny bagażnik dachowy (opcja wyposażenia), osadzony na niskich relingach z polerowanej stali nierdzewnej.

Niemniej interesujący jest widok z tyłu. Lekka, jednoczęściowa klapa tylna zwieńczona jest poprawiającym aerodynamikę pojazdu spojlerem nadokiennym. Prominentnym akcentem „rufowej” sekcji karoserii są spinające tylną klapę z błotnikami, czteroczęściowe lampy tylne, których charakterystyczny kształt nadaje pojazdowi sportowej elegancji. Dla polepszenia widoczności ten kształt odwzorowany został w zarysie dolnej krawędzi szyby tylnej.

Przestrzeń i wygoda

Jednym z kluczowych zadań dla zespołu konstruktorów samochodu Dodge Journey było stworzenie możliwie praktycznego i funkcjonalnego wnętrza o innowacyjnym układzie siedzeń i schowków.

Dwubryłowa karoseria tworzy w porównaniu ze stylistyką typu "tre-volumi" wnętrze obszerniejsze zarówno dla pasażerów jak i przewożonych bagaży. Zależnie od potrzeb nabywcy, Dodge Journey dostępny jest w dwóch wersjach konfiguracji przestrzeni pasażerskiej i bagażowej: standardowej o pięciu miejscach siedzących oraz opcjonalnej – z siedmioma miejscami w układzie 5+2, dostępnej we wszystkich odmianach modelowych.

Polska premiera Dodge Journey 10 Siedzenia Dodge’a Journey mają układ teatralny, umożliwiający lepszy widok na otoczenie osobom siedzącym w drugim i trzecim rzędzie – co jest szczególnie istotne podczas dalszych podróży w towarzystwie najmłodszych pasażerów. Drugi rząd podwyższony jest o 40 mm w stosunku do rzędu pierwszego, a trzeci (opcjonalny) rząd siedzeń – o kolejne 17 mm – a więc o 57 mm ponad poziom przednich foteli kierowcy i pasażera.

W obu schowkach podłogowych pomiędzy pierwszym i drugim rzędem siedzeń mieszczą się dwa tuziny 330-mililitrowych puszek z napojami chłodzącymi albo inne przedmioty, które warto ukryć przed ciekawym okiem z zewnątrz. Oba schowki posiadają zamykane pokrywy oraz wyjmowane, zmywalne wykładziny, ułatwiające utrzymanie czystości.

Szczególnie przydatnym rozwiązaniem na czas podróży jest przesuwny fotel drugiego rzędu "Child Presenter Seat" montowany we wszystkich wersjach pojazdu. Większą spośród obu części dzielonego/składanego 60/40 siedzenia można przesuwać do przodu o 60 mm – ułatwiając kierowcy zajęcie się małym dzieckiem podczas nawet krótkiego postoju. Cały drugi rząd siedzeń przesuwa się także do tyłu o 60 mm (łączny zakres regulacji wynosi więc 120 mm) tak, by zwiększyć przestrzeń na nogi dla osób o wyższym wzroście.

Dodge Journey jest pierwszym pojazdem w swym segmencie z możliwością wyposażenia w zintegrowane podwyższające siedziska dla dzieci "Child Booster Seats". Pozwalają one podwyższyć wysokość siedzenia dziecka o 102 mm tak, by normalnie zapiąć pas bezpieczeństwa, a ponadto polepszają widoczność na zewnątrz. Zintegrowane siedzisko podwyższające przeznaczone jest dla dzieci o wzroście nie większym niż 1,45 m i wadze pomiędzy 22 a 39 kg.

Źródło: Chrysler LLC, informacja Moto Target, foto:Piotr Migas