...każdego pokolenia entuzjastów motoryzacji.
"Dodge Challenger 2009 to współczesna muscle machine łącząca najlepsze cechy swej przeszłości z teraźniejszością" – mówi Mike Accavitti, dyrektor ds. marki Dodge i marketingu światowego SRT w Chrysler LLC – "Po czterdziestu niemal latach od debiutu Challengera powraca on na scenę motoryzacji bogatszy o wyposażenie, stylizację i technologie, których oczekuje współczesny nabywca tego auta."
Dodge Challenger jest pięciomiejscowym coupe, które powstało na bazie sprawdzonej platformy tylnonapędowej samochodów Chrysler 300 i Dodge Charger. Zgodnie ze słynnym credo marki Dodge – jako "zuchwały, potężny i zdolny do wszystkiego" − Challenger stanowi idealny przykład współczesnego, dwudrzwiowego "American Muscle Car". Na rynkach Ameryki Północnej oferowane będą trzy modele: Dodge Challenger SE, Dodge Challenger R/T i Dodge Challenger SRT8.
{AKAPIT
Potężne uzbrojenie do jazdy
W wersji Dodge Challenger SE zastosowano silnik V-6 High Output o mocy 250 KM (186 kW) i momencie obrotowym 339 Nm oraz automatyczną skrzynię czterostopniową.
Dodge Challenger R/T wyposażony jest w silnik nowej generacji 5.7 HEMI® V-8, rozwijający moc 372 KM (277 kW) oraz moment obrotowy 544 Nm i skojarzony z automatyczną przekładnią pięciostopniową. W modelu 2009 silnik HEMI został zmodernizowany pod kątem obniżenia zużycia paliwa o średnio cztery procent oraz podwyższenia mocy o ponad 30 KM i momentu nawet o 27 Nm w szerszym zakresie prędkości obrotowej. W odmianie z sześciostopniową skrzynią manualną (po raz pierwszy w samochodzie nowej generacji napędzanym silnikiem HEMI) zespół napędowy Challengera R/T generuje moc 376 KM (280 kW) i moment 556 Nm (benzyna Premium). Dodge Challenger R/T potrafi przyspieszać do 100 km/h ze startu stojącego w czasie poniżej sześciu sekund.
Dodge Challenger SRT8 2009 posiada montowany tylko w tej wersji silnik 6.1 HEMI V-8 o porażającej mocy 425 KM (317 kW) i momencie obrotowym 569 Nm, współpracujący z manualną przekładnią sześciostopniową (nowość w modelu 2009) albo pięciostopniową automatyczną skrzynią AutoStick (umożliwia ręczną, sekwencyjną zmianę biegów). Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h Challenger SRT8 potrzebuje mniej niż pięć sekund.
Wzorowane na architekturze Dodge Chargera – niezależne zawieszenie przednie typu SLA (poprzeczne wahacze trapezowe) oraz pięciodrążkowe zawieszenie tylne zapewnia doskonałe własności jezdne w całym zakresie dynamiki pojazdu.
Klasyczna i fascynująca stylizacja
Zespół stylistów Dodge’a Challengera pozostał wierny koncepcji prototypu pokazanego po raz pierwszy na salonie North American International Auto Show 2006, czerpiąc jednakże – "ile się dało" – z elementów oryginału sprzed prawie czterdziestu lat. Efektem jest agresywna i bezlitosna maszyna do jeżdżenia – łącząca nostalgiczną historię ze współczesnym image marki Dodge.
"Udało się nam zmaterializować dzisiejsze wyobrażenie o Challengerze sprzed 40 niemal lat" – powiedział Trevor Creed, wiceprezes ds. projektowania Chrysler LLC – "Stanęliśmy przed wyzwaniem zafascynowania klienta emocjami, które wzbudzał oryginalny Challenger, lecz w odniesieniu do następcy o współczesnych osiągach i we współczesnym wykonaniu."
Wydłużona maska silnika wraz z chwytami powietrza ponad "cofniętą" kratą chłodnicy pomiędzy okrągłymi reflektorami przypomina oryginalnego Dodge Challengera.
Biegnąca od przodu ku rufie, wznosząca się linia okien bocznych – lub linia "A" – to tradycyjnie nieomylny wyróżnik Challengera 2009 jako "muscle car". Rasowy wygląd z tyłu uzupełnia, nawiązując do świetlanej przeszłości – para prostokątnych końcówek układu wydechowego.
Trapezowe kształty wnęk poszycia drzwi i zestawu wskaźników, ciemna podsufitka oraz nachylona, niesymetryczna konsola selektora skrzyni biegów to motywy inspirowane wnętrzem oryginalnego Dodge Challengera. Jego współczesna interpretacja MY 2009 dysponuje w stosunku do konkurencji – największą w klasie dwudrzwiowych coupe tylną przestrzenią na głowę i nogi (odpowiednio 950 i 828 mm). Identyczna jak w samochodzie Dodge Charger i najwyższa w tej klasie pojazdów objętość ładunkowa − 0,458 m3 − stanowi o poziomie komfortu i funkcjonalności nowego Challengera.
{AKAPIT{
Najnowsze technologie
Dodge Challenger 2009 wyposażony został w najnowsze rozwiązania i technologie, obejmujące m.in.:
- Reagujący na komendy głosowe i ekran dotykowy system audio i/lub nawigacji satelitarnej
- Sterowany komendami głosowymi system komunikacji UConnect typu "Hands-Free" dla telefonów komórkowych działających w technologii Bluetooth®
- Cyfrowe radio satelitarne SIRIUS®, pozwalające odbierać różnorodne programy muzyczne i - Bezkluczykowy system uruchamiania silnika ‘Keyless Go’ przyciskiem na desce rozdzielczej
- System bezpiecznego rozruchu silnika ‘Remote Start’ przy pomocy przycisku zdalnego sterowania.
Ponad 25 systemów bezpieczeństwa
Dodge Challenger 2009 posiada ponad 25 nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, m.in.:
- Boczne kurtynowe poduszki powietrzne jako dodatkowa ochrona pasażerów skrajnych miejsc
- Układ przeciwblokowania kół ABS: poprawia sterowność pojazdu podczas nagłego hamowania
- Program stabilizacji toru jazdy ESP: powoduje selektywne przyhamowywanie kół i/lub przymknięcie przepustnicy aby przeciwdziałać nad- i podsterowności pojazdu
- Brake Assist (asystent hamowania awaryjnego): wywołuje maksymalnie zwiększenie siły hamowania w sytuacjach krytycznych na drodze
- System kontroli trakcji całym zakresie prędkości: ogranicza moc napędu lub selektywnie przyhamowuje koła pojazdu celem optymalizowania trakcji podczas przyspieszania
- Hill Start Assist (HSA): dostępny w pojazdach z manualną skrzynią przekładniową – wspomaga ruszanie na wzniesieniu (pod górę)
- Czujnik zmierzchowy reflektorów: automatycznie włącza reflektory o zmierzchu
i wyłącza je o świcie bez udziału kierowcy
- System monitoringu ciśnienia TPM: ostrzega kierowcę o niebezpiecznym spadku ciśnienia – wspomagający bezpieczeństwo jazdy.
Produkcja samochodów Dodge Challenger 2009
Produkcja Dodge Challengera 2009 odbywać się będzie w kanadyjskiej fabryce Chryslera Brampton Assembly Plant (prowincja Ontario) na tej samej linii montażowej, z której wyjeżdżają samochody Dodge Charger oraz Chrysler 300.