...a więc nieprzewidziany do jazdy w warunkach ruchu publicznego (non-street legal). Jego debiut na torze wyścigowym nastąpi latem 2010 roku.
„Dodge Viper ACR-X reprezentuje najwyższy jak dotąd poziom osiągów w gamie Vipera i adresowany jest do szerszej grupy kierowców, od dedykowanego amatora sportu samochodowego aż do profesjonalisty.” – powiedział Ralph Gilles, szef i CEO marki Dodge – „Jest to wynik nie tylko ogromnej wiedzy konstrukcyjnej i wieloletnich doświadczeń zespołu SRT ale także pasji i zaangażowania społeczności Viper Nation, by kultywować legendę Vipera na torach wyścigowych Ameryki i całego świata.”
Viper ACR-X może poszczycić się osiągami lepszymi od dopuszczonego do ruchu na drogach publicznych (‘street legal’) Dodge Vipera ACR (American Club Racer) oraz wyposażeniem bezpieczeństwa prosto z mistrzowskiego Vipera Competiton Coupe. Jego napęd stanowi przygotowany przez SRT silnik V-10 o pojemności 8,4 litra rozwijający (ze standardowym kolektorem wylotowym oraz niskooporowym układem wydechowym) moc 640 KM – a więc o 40 KM więcej niż seryjna jednostka montowana w „zwykłym” ACR. Charakterystykę zawieszenia zmodyfikowano do jazdy na torach wyścigowych, a masę samochodu (w porównaniu do seryjnego ACR) obniżono o niemal 73 kg. Efektem poprawy własności aerodynamicznych jest zwiększenie siły docisku do nawierzchni, a więc także lepsza stabilności i przyczepności na łukach przy wyższych prędkościach okrążeń.
Podobnie jak Dodge Competition Coupe – Viper ACR-X posiada liczne elementy bezpieczeństwa, m.in. fabryczną klatkę bezpieczeństwa, bezpieczny zbiornik paliwa oraz sportowy fotel kierowcy. Szczególne wymogi w zakresie trwałości i niezawodności w warunkach torowych zapewniają dodatkowe elementy i wyposażenie typu wyścigowego.
Dodge Viper ACR-X jest trzecim modelem „specjalnej edycji” obecnej generacji Vipera, która wchodzi w ostatni rok produkcji.
„Dzięki nowym konstrukcjom tak na tor jak i do użytku publicznego rok 2010 zapisze się jako najbardziej ekscytujący w dotychczasowej historii Vipera.” – mówił dalej Ralph Gilles – „ACR-X powstał z myślą o tych entuzjastach wyścigów torowych, którzy chcą poznać smak triumfu w najlepszym samochodzie sportowym Ameryki.”
Miejscem pierwszego poważnego sprawdzianu Vipera ACR-X był w listopadzie tor wyścigowy Laguna Seca. Prowadził Kuno Wittmer, zawodowy kierowca wyścigowy SCCA Pro Racing SPEED w serii mistrzostw World Challenge Touring Car Championship, który osiągał regularnie czas 1 minuty 31 sekund i 00 setnych na dystansie 2,238 mili (ok. 3,6 km) liczącego 11 zakrętów okrążenia Laguna Seca. To o ponad 3 sekundy lepiej niż rekordowy czas okrążenia tego toru, uzyskany 24 listopada przez ‘street legal’ Dodge Vipera SRT10 ACR.
„Dodge Viper ACR-X jest wprost fantastyczny” – stwierdził Kuno Wittmer – „Po krótkiej rozgrzewce moje czasy okrążenia były równe osiąganym przez egzotyczne bolidy klasy GT. Moc i przyspieszenie ACR-X’a powala na kolana, podobnie jak łatwość brania zakrętów i możliwości jazdy na maksimum.”
„Wszystko w tym aucie działa razem bezbłędnie pod dyktando napędu.” – dodał Wittmer – „To coś wspaniałego dla kogoś, kto od amatora chce dosięgnąć poziomu GT. Wielkie brawa dla Dodge.”
Dodge Viper SRT10 ACR-X wystawiany będzie w zawodach Viper Racing League, Sports Car Club of America oraz National Auto Sport Association. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na wiosnę 2010 roku, a według sugestii producenta cena detaliczna (MSRP) tego samochodu wynosić będzie około 110.000 $.