W styczniu 2001 Ford wprowadza na rynek Focusa Carving jako model specjalny. Cechować go będzie szczególna łatwość prowadzenia, którą zawdzięcza należącym do wyposażenia seryjnego ESP i kontroli trakcji. Przyjemność płynąca z jazdy wliczona jest tu w cenę dzięki najnowocześniejszej technologii bezpieczeństwa. Cena również powinna wprawić przyszłych właścicieli w radosny nastrój. Ponieważ Ford Focus Carving pod względem kontroli mocy stawia sobie te same cele, jakie ma Carving-Skier z K2, oba specjalne modele Forda Focus wejdą na rynek jednocześnie.
Zarówno w przypadku jazdy na nartach, jak i jazdy samochodem ludzie stawiają sobie ten sam cel: mieć pod kontrolą działające na nich siły. To, że model specjalny Forda Focusa nosi przydomek "Carving", nie jest przypadkiem. Tym czym dla nart o tej samej nazwie jest ich wcięta forma, dla Forda Focusa jest należący do wyposażenia seryjnego elektroniczny program stabilizacji - ESP. W nartach ich forma zapewnia kontrolowane skręcanie także przy szybszej jeździe - w najnowszym modelu specjalnym Forda ESP dba o dobrą kontrolę nad pojazdem podczas jazdy na zakrętach w trudnych warunkach. Specjalny czujnik umieszczony na środku pojazdu rejestruje ruch samochodu i zauważa, gdy zaczyna on zbytnio skręcać. W takich sytuacjach automatycznie uaktywnia się ESP i podobnie jak ABS przywraca stabilność pojazdu przy pomocy selektywnej, indywidualnej kontroli kół.
Ford Focus Carving pokonuje z impetem nie tylko trudne zakręty, jego moc równie bezpiecznie przenoszona jest na drogę. Należąca również do wyposażenia seryjnego kontrola trakcji zapobiega utracie kontaktu z podłożem i buksowaniu kół napędowych w fazie przyspieszania. Ford Focus Carving to auto o dynamicznym stylu jazdy, które sprawiać będzie wiele radości podczas prowadzenia zwłaszcza w zimie. Na przykładzie systemów ESP i kontroli trakcji widoczna jest nowoczesna technologia Forda, która w trosce o bezpieczeństwo pasażerów skupia się na kontrolowanym ruchu samochodu.
Dynamiczny charakter Focusa Carving odzwierciedla się w całym jego wyglądzie. Deska rozdzielcza w kolorze tytanu, aluminiowa dźwignia zmiany biegów, obita skórą kierownica i sportowe siedzenia z kolorowymi wstawkami oraz dopasowane do nich kolorystycznie dywaniki tworzą wnętrze oddające nastawienie na najnowocześniejszą technologię. Z zewnątrz na sportowy charakter samochodu wskazują przyciemniane szyby, zderzaki w kolorze nadwozia oraz 15-calowe aluminiowe felgi. Za dopłatą można otrzymać także obręcze 16-calowe. Korzystniej jednak jest wykupić cały pakiet opcjonalny zawierający oprócz 16-calowych felg także lakier metallic i sprzęt Audio 6000 (radio/CD z pilotem).
Kierowcy lubiący dynamiczną jazdę zazwyczaj cenią sobie również jej bezpieczeństwo. Oprócz ESP i kontroli trakcji Ford Focus Carving dysponuje pakietem bezpieczeństwa przekraczającym zwyczajową ofertę w tej kategorii samochodów. Przednie i boczne poduszki powietrzne są tu tak samo oczywiste jak ABS, wzmocnienia boczne, hamulce tarczowe przy wszystkich kołach, zagłówki z przodu i z tyłu oraz napinacze pasów na przednich siedzeniach.
Ford Focus Carving zwraca na siebie uwagę nie tylko swoją kontrolowaną dynamiką lecz również indywidualnością. Jest dostępny w wersji trzy- i pięciodrzwiowej oraz jako kombi, z trzema silnikami do wyboru: 1,6-, 1,8- i 2,0-litrowym o mocy odpowiednio 100, 115 i 130 KM. Wersję 1,6-litrową można opcjonalnie połączyć z automatyczną skrzynią biegów, wyróżniającą się szczególnie niskim zużyciem paliwa i dobrymi osiągami. Jakość pracy i szybkość reakcji nowego systemu wyznaczają nowe standardy w swojej klasie.
Hydrauliczny układ kierowniczy, zamek centralny z pilotem, elektryczny pilot do klapy bagażnika, elektrycznie podnoszone szyby z przodu, składane indywidualnie w stosunku 60:40 oparcia tylnej kanapy, ustawiane w płaszczyźnie pionowej kierownica i fotel kierowcy to tylko niektóre elementy wyposażenia podstawowego - jest to jedna z przyjemniejszych stron Focusa Carving.
W Fordzie Focus Carving ludzie lubiący kontrolowaną dynamikę i rozmach bez wątpienia odnajdą swój samochód.