Obydwie załogi zespołu BP-Ford World Rally Team stanęły na podium Rajdu Cypru, dwunastej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen w Fordzie Focus RS WRC, po trzech dniach walki na skąpanych w słońcu, skalistych trasach, osiągnęli metę na drugiej pozycji. Najniższy stopień podium zajęli Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen w bliźniaczym Fordzie. Dzięki temu zespół BP-Ford zmniejszył stratę do lidera klasyfikacji zespołów fabrycznych WRC do zaledwie siedmiu punktów.
Walka o tytuł wśród producentów jest coraz bardziej zacięta. Doskonały wynik na śródziemnomorskiej wyspie pozwolił zespołowi BP-Ford odrobić kolejne cztery punkty do lidera. W ostatnich trzech rundach WRC, zespół spod znaku błękitnego owalu zmniejszył stratę do zespołu Kronos Citroen łącznie o 10 punktów. Grönholm umocnił się na drugiej pozycji w klasyfikacji kierowców, a Hirvonen traci już tylko dwa punkty do trzeciego w klasyfikacji Hiszpana Dani Sordo.
Rajd Cypru był zawsze wyjątkowo trudnym sprawdzianem wytrzymałości samochodów. Upały sięgające 38°C, usłane licznymi kamieniami i głazami szutrowe, niezwykle kręte i wolne odcinki specjalne w górach Troodos okazały się i tym razem zbyt trudnymi warunkami dla wielu zawodników. Pomimo to, obydwa Fordy Focus RS nie napotkały żadnych poważniejszych kłopotów technicznych na trasie.
Grönholm od startu narzucił niezwykle szybkie tempo. Po pierwszym etapie Fin przewodził stawce z niewielką przewagą nad drugim w klasyfikacji Sébastienem Loebem. Mikko Hirvonen zajmował doskonałe trzecie miejsce. W sobotę, podobnie jak podczas pierwszego etapu, tylko Loeb dotrzymywał kroku Grönholmowi. Podczas popołudniowej pętli Fin stracił prowadzenie po niewielkim błędzie. Drugi etap rajdu ukończył na pozycji wicelidera ze stratą 21.8 s, mając na koncie 6 wygranych OS-ów. Hirvonen uzyskał bezpieczną przewagę nad kolejnymi rywalami i umocnił się na trzecim miejscu. W niedzielę Grönholm wygrał kolejne 3 OS-y i ukończył rajd na drugiej pozycji, ze stratą 21.2 s do Francuza.
"To bardzo dobry wynik, bo najważniejsze są teraz punkty w klasyfikacji zespołów" powiedział Grönholm. "Niestety, nie byłem na tyle szybki, aby pokonać Loeba. Drogi są tu tak kręte, tak wolne, że wiele zakrętów pokonujemy na pierwszym biegu. Na tym polega różnica pomiędzy Rajdem Cypru, a równie gorącym i wyboistym Rajdem Akropolu, gdzie wygraliśmy w czerwcu. Nie mieliśmy żadnych poważniejszych problemów z samochodem. Nasz Focus ponownie sprawdził się w tych niezwykle trudnych warunkach. Było tak gorąco, że czułem się jak w saunie! Teraz jedziemy do Turcji, gdzie powinno być nieco chłodniej, ale nadal będziemy się zmagać z bardzo wyboistymi odcinkami. Focus okazał się bardzo szybki na trudnych i nierównych trasach, więc mam nadzieję, że znów powalczę z Loebem i tym razem uda mi się wygrać!"
Hirvonen utrzymał przewagę nad czwartym w klasyfikacji Manfredem Stohlem. 26-letni Fin kontrolował czasy Austriaka i ukończył rajd niemal półtorej minuty przed rywalem. "Piąty raz w ostatnich sześciu startach kończę rajd na podium. Dzięki temu jesteśmy znacznie bliżej tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji zespołów" powiedział Hirvonen. "Było mi trudno znaleźć odpowiedni rytm jazdy. Po drugim etapie odbyłem długą rozmowę z Marcusem i Christianem Loriaux (dyrektor techniczny). Sądzę po niej, że nie najlepiej ustawiłem samochód na ten rajd. Jest to dla mnie kolejna lekcja. W Turcji powinniśmy już być bardziej konkurencyjni. Cieszę się, że udało mi się zbliżyć do Daniego Sordo w klasyfikacji. Moi mechanicy spisali się świetnie. Na nasz wynik zapracował cały zespół."
Dyrektor zespołu BP-Ford, Malcolm Wilson powiedział: "W niedzielę rano postanowiliśmy z Marcusem, że zobaczymy, jak pójdzie mu na pierwszym porannym OS-ie. Ponieważ nie udało się wygrać z Loebem, stwierdziliśmy, że nie warto ryzykować. Punkty w klasyfikacji zespołów były zbyt ważne, aby podejmować ryzyko nieukończenia rajdu. Jestem zadowolony z osiągów i niezawodności Focusa w jednym z najtrudniejszych rajdów serialu. To dobrze wróży na resztę sezonu."
Dyrektor zespołu Ford Team RS, Jost Capito dodał: "Naszym celem było zmniejszenie straty do lidera w klasyfikacji zespołów. Udało nam się to osiągnąć. Mamy coraz bardziej realne szanse na tytuł mistrzowski w pierwszym roku startów nowym Fordem Focus RS WRC. To dużo więcej, niż oczekiwaliśmy."
Sébastien Loeb (Citroen) po pierwszym dniu zawodów zajmował drugie miejsce. W sobotę po błędzie Grönholma, wyprzedził Fina i drugi etap ukończył na pozycji lidera. Na mecie rajdu mógł cieszyć się ze zwycięstwa i powiększenia przewagi nad Grönholmem do 35 punktów. Za plecami Hirvonena dojechał do mety Manfred Stohl (Peugeot) przed Tonim Gardemeisterem (Citroen). Henning Solberg (Peugeot) awansował na szóste miejsce, w czym pomógł mu jego brat Petter (Subaru), który stracił półtorej minuty na ostatnim OS-ie i spadł na ósmą pozycję, a problemy ze skrzynią biegów na ostatnim odcinku dojazdowym zepchnęły Xaviego Ponsa (Citroen) na siódme miejsce. Dani Sordo nie ukończył rajdu po wypadku na Super OS-ie rozgrywanym na ulicach Limassol. Na dziewiątym miejscu rajd ukończył Chris Atkinson (Subaru), a dziesiąty był Matthew Wilson (Ford).
Trzynasta runda serialu to kolejny trudny szutrowy rajd rozgrywany w basenie Morza Śródziemnego. Rajd Turcji, rozgrywany w południowej części kraju, odbędzie w dniach 12-15 października.
Końcowa klasyfikacja Rajdu Cypru
1. S Loeb/D Elena - (F) - Citroen Xsara - 4h 40min 50.4 s
2. M Grönholm/T Rautiainen - (FIN) - Ford Focus RS - 4h 41min 11.6 s
3. M Hirvonen/J Lehtinen - (FIN) - Ford Focus RS - 4h 46min 06.5 s
4. M Stohl/I Minor - (A) - Peugeot 307 - 4h 47min 30.1 s
5. T Gardemeister/J Honkanen - (FIN) - Citroen Xsara - 4hr 49min 30.8 s
6. H Solberg/C Menkerud - (N) - Peugeot 307 - 4h 55min 30.4 s
7. X Pons/C Del Barrio - (E) - Citroen Xsara - 4h 55min 56.3 s
8. P Solberg/P Mills - (N) - Subaru Impreza - 4h 56min 11.9 s
9. C Atkinson/G MacNeall - (AUS) - Subaru Impreza - 4h 58min 05.4 s
10 M Wilson/M Orr - (GB) - Ford Focus RS - 5h 06min 11.4 s
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 12/16)
Kierowcy
1. S Loeb - 112pkt
2. M Grönholm - 77pkt
3. D Sordo - 41pkt
4. M Hirvonen - 39pkt
5. M Stohl - 33pkt
6. P Solberg - 23pkt
Zespoły
1. Kronos Citroen - 142pkt
2. BP-Ford - 135pkt
3. Subaru - 79pkt
4. OMV - Peugeot Norway - 59pkt
5. Stobart VK M-Sport Ford - 30pkt
6. Red-Bull Skoda - 22pkt