Zespół BP-Ford World Rally Team awansował po Rajdzie Turcji na pozycję lidera klasyfikacji zespołów fabrycznych Rajdowych Mistrzostw Świata FIA! Marcus Grönholm i Timo Rautiainen jadący samochodem Ford Focus RS WRC prowadzili w rajdzie od startu do mety i odnieśli swoje piąte w tym sezonie zwycięstwo. Finowie wyprzedzili o 2 min 23.4 s partnerów z zespołu, Mikko Hirvonena i Jarmo Lehtinena, którzy powtórzyli swój życiowy wynik zajmując drugie miejsce.
Zespół Forda odniósł podwójne zwycięstwo w rundzie WRC po raz pierwszy od Rajdu Meksyku w 2004 roku. Wynik ten pozwolił zespołowi zdobyć ośmiopunktową przewagę nad drugim w klasyfikacji zespołów fabrycznych Citroenem na trzy rundy przed końcem Mistrzostw. W punktacji kierowców Marcus Grönholm zmniejszył stratę do Sébastiena Loeba do 25 punktów, a Mikko Hirvonen awansował na trzecią pozycję w tabeli.
Trzynasta runda serialu odbyła się w niezwykle trudnych warunkach. Ulewne deszcze zniszczyły szutrowe trasy w górach Toros, przez co ponad połowa OS-ów pierwszego etapu rajdu została odwołana. Ostatecznie kierowcy rywalizowali na dystansie niespełna 270 km. Drugi etap przyniósł niespodziankę w postaci opadów śniegu w wyższych partiach gór! W przeciwieństwie do piątku i soboty, w niedzielę świeciło słońce, a drogi wyschły i były w nieco lepszym stanie.
Grönholm zaatakował od początku rajdu. Już na pierwszym OS-ie znokautował rywali, osiągając niemal 25 sekund przewagi na niespełna 10 km! Fin nie oddał prowadzenia aż do mety. W niezwykle trudnych warunkach Ford Focus błysnął 100-procentową niezawodnością. Opony BF Goodrich także spisały się doskonale na błotnistych nawierzchniach.
"Zwycięstwo bez żadnych problemów technicznych w tak trudnych warunkach to wielkie osiągnięcie całego zespołu", powiedział Grönholm, najszybszy na 5 OS-ach, dla którego zwycięstwo w Turcji jest wygraną numer 23 w Mistrzostwach Świata. "Sobotni etap był jednym z najgorszych, jakie widziałem w całej karierze. To był trudny rajd, było bardzo dużo błota. Po odpadnięciu Pettera Solberga w sobotę, poczułem się już dużo spokojniej, bo nie musiałem odpierać jego ataków. Trudno było dawać z siebie wszystko na drogach, które były tak śliskie, że trudno było na nich się utrzymać!"
"W kolejnych startach postaramy się zwiększyć naszą przewagę w klasyfikacji zespołów fabrycznych. To jest nasz priorytet. Zwycięstwo pozwoliło mi na zmniejszenie straty do Sebastiena Loeba w klasyfikacji kierowców, jednak na razie nie myślę o tym tytule" dodał Marcus.
"To był dla całego zespołu naprawdę trudny weekend uwieńczony świetnym wynikiem", powiedział Hirvonen, który wygrał w Turcji 2 OS-y. "Nie popełniliśmy błędów, co jest sporym osiągnięciem w tak niesprzyjających warunkach. Pogoda ciągle się zmieniała. Wczoraj widzieliśmy nawet grad. Przed startem byłem dość pewny siebie, gdyż wiedziałem, że poprawione ustawienia mojego samochodu umożliwią mi uzyskiwanie lepszych czasów. To wspaniałe, że pierwsze i drugie miejsce zajęli w rajdzie fińscy kierowcy Fordów.
Dzięki staraniom całego zespołu mieliśmy naprawdę świetnie przygotowane samochody. Do końca sezonu pozostały jeszcze trzy rajdy i mam nadzieję, że wszystkie ukończę na podium."
Dyrektor zespołu BP-Ford, Malcolm Wilson powiedział: "To doprawdy wynik marzeń, szczególnie w tak trudnych warunkach, gdy łatwo było o błąd. Wielkie uznanie należy się obydwu naszym załogom. Marcus od początku narzucił tempo, którego nikt nie był w stanie dotrzymać, a Mikko jechał fantastycznie, pokazując wszystkim, jak wielkie zrobił postępy. Spisuje się znakomicie. Jeździ niezwykle dojrzale jak na swój wiek. To był wspaniały występ całego zespołu. Życzymy Sébastienowi szybkiego powrotu do zdrowia. Mamy nadzieję, że wróci do walki tak szybko, jak to tylko możliwe."
Dyrektor zespołu Ford Team RS, Jost Capito dodał: "To był najlepszy występ Forda Focus RS WRC w pierwszym roku startów tego samochodu. Tak dobry wynik w bardzo trudnych warunkach jest równie imponujący, co absolutna bezawaryjność samochodu. Zajęliśmy pozycję lidera w klasyfikacji zespołów fabrycznych i utrzymanie tej pozycji jest naszym celem na resztę sezonu."
Z obozu rywali
Podczas piątkowego i sobotniego etapu Petter Solberg (Subaru) deptał Grönholmowi po piętach, jednak drugiego dnia popełnił błąd i odpadł z rajdu, powracając w niedzielę w systemie SupeRally. Henning Solberg (Peugeot), po walce z Hirvonenem pierwszy raz w swej karierze stanął na podium rundy Mistrzostw Świata, zajmując trzecie miejsce. Po pasjonującej walce, na czwartej pozycji zameldował się Xevi Pons (Citroen). Nieco ponad sekundę za nim finiszował Kosti Katajamaki (Ford). Chris Atkinson (Subaru) ukończył rajd na szóstej pozycji, za nim uplasował się Dani Sordo (Citroen). Ósme miejsce zajął Manfred Stohl (Peugeot). Petter Solberg ukończył rajd na trzynastej pozycji. Colin McRae (Citroen), zastępujący Sebastiena Loeba przed ostatnim OSem zajmował siódme miejsce, jednak nie ukończył rajdu z powodu awarii alternatora. Kosztowało go to spadek na dwunastą pozycję.
Następny rajd
Kolejna runda Mistrzostw odbędzie się w Australii, w okolicach Perth. Szutrowy rajd zostanie rozegrany w dniach 26 - 29 października.
Końcowa klasyfikacja Rajdu Turcji
1. M Grönholm/T Rautiainen (FIN) Ford Focus RS - 3h 28min 16.3 s
2. M Hirvonen/J Lehtinen (FIN) Ford Focus RS - 3h 30min 39.7 s
3. H Solberg/C Menkerud (N) Peugeot 307 - 3h 31min 22.3 s
4. X Pons/C Del Barrio (E) Citroen Xsara - 3h 31min 43.7 s
5. K Katajamaki/T Alanne (FIN) Ford Focus RS - 3h 31min 44.8 s
6. C Atkinson/G MacNeall (AUS) Subaru Impreza - 3h 31min 52.8 s
7. D Sordo/M Marti (E) Citroen Xsara - 3h 32min 41.1 s
8. M Stohl/I Minor (A) Peugeot 307 - 3h 32min 46.6 s
9. F Duval/ P Pivato (B) Skoda Fabia - 3h 33min 51.9 s
10. A Aigner/K Wicha (A) Skoda Fabia - 3h 35min 13.7 s
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 13/16)
Kierowcy
1. S Loeb - 112pkt
2. M Grönholm - 87pkt
3. M Hirvonen - 47pkt
4. D Sordo - 43pkt
5. M Stohl - 34pkt
6. H Solberg - 25pkt
Zespoły
1. BP-Ford - 153pkt
2. Kronos Citroen - 145pkt
3. Subaru - 83pkt
4. OMV - Peugeot Norway - 67pkt
5. Stobart VK M-Sport Ford - 35pkt
6. Red-Bull Skoda - 23pkt