Nowy Ford Focus otrzymał większą paletę zaawansowanych funkcji wspierających kierowcę, niż jakikolwiek inny pojazd Forda przed nim. Systemy bezpieczeństwa wykorzystują do działania trzy radary, dwie kamery i 12 czujników ultradźwiękowych. Jazda Focusem stała się wygodniejsza, mniej wymagająca i bardziej bezpieczna. Ponadto zaawansowana struktura karoserii i klatka bezpieczeństwa wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości zwiększają ochronę pasażerów w razie wypadku.
Ford Focus
"Nie ma nic ważniejszego niż bezpieczeństwo naszych klientów, a Ford wierzy, że dostarczanie inteligentnych samochodów z systemami, które pomagają kierowcom unikać niebezpiecznych sytuacji, jest tak samo ważne, jak tworzenie wytrzymałych samochodów, które zapewniają bezpieczeństwo pasażerom w razie wypadku”. - powiedział Helmut Reder, globalny dyrektor linii samochodowych segmentów B i C, Ford of Europe.
Funkcje, które mają pomóc kierowcom skupić się na drodze, obejmują:
- Adaptacyjny tempomat (ACC) wzbogacony o system Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i system utrzymania na pasie ruchu, co umożliwia bezproblemowe poruszanie się w mieście z częstym zatrzymywaniem samochodu,
- Po raz pierwszy zastosowany w samochodzie tego segmentu, system reflektorów adaptacyjnych z nowym, opartym na analizie obrazu z kamery systemem doświetlania zakrętów oraz – pierwszy raz w produkcyjnym samochodzie - kierowania światłem w oparciu o znaki drogowe, pozwala na wstępny wybór jednego z modeli oświetlenia drogi, służąc poprawie widoczności w czasie nocnej jazdy,
- Focus jest także pierwszym Fordem dostępnym w Europie, w którym oferowany jest wyświetlacz przezierny (HUD), który umożliwia kierowcy utrzymanie wzroku na drodze, wyświetlając przydatne informacje w jego polu widzenia,
Ford Focus
Na początku tego roku Euro NCAP wykazało, że nowe technologie Forda Focusa zapewniają równowagę pomiędzy wsparciem kierowcy, a umożliwieniem mu pełnej kontroli nad pojazdem; udowodniono niewielkie ryzyko tego, że kierowca będzie nadmiernie polegał na systemach; są one proste i intuicyjne w obsłudze, co pokazano w czasie pierwszych, w pełni zautomatyzowanych testów bezpieczeństwa w Niemczech.
Funkcje pomagające kierowcom w unikaniu lub łagodzeniu skutków wypadków obejmują:
- System aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów przed maską lub w pobliżu samochodu, automatycznie uruchamiający hamulce w momencie kiedy kierowca nie reaguje na ostrzeżenia,
- Zaawansowany system aktywnego unikania zderzenia poprzez ominięcie przeszkody, wykorzystuje radar i kamerę do wykrywania z wyprzedzeniem wolniej poruszających się lub nieruchomych pojazdów i zapewnia moment skręcający koła, co umożliwia kierowcy ominięcie pojazdu, z którym ryzyko kolizji byłoby wysokie,
- Ostrzeżenie o wjeżdżaniu na drogę jednokierunkową „pod prąd” , już teraz będzie dostępne dla klientów w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. System używa kamery zamontowanej za przednią szybą i korzysta z informacji z systemu nawigacji w samochodzie, aby zapewnić kierowcy dźwiękowe i wizualne ostrzeżenia podczas jazdy przez dwa znaki "zakaz wjazdu" na wjazdach na autostrady.
- System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach z funkcją ostrzegania przed pojazdami na drodze poprzecznej, który ostrzega kierowców wycofujących samochód z miejsca parkingowego o pojazdach zbliżających do niego i mogących znaleźć się na kursie kolizyjnym, system może włączyć hamulce, by uniknąć lub złagodzić skutki kolizji, jeśli kierowca nie zareaguje na wcześniejsze ostrzeżenia
Ford Focus
Funkcje stworzone w celu poprawy bezpieczeństwa pasażerów w razie wypadku obejmują:
- System hamowania po kolizji pomaga zmniejszyć skutki potencjalnej kolizji wtórnej poprzez automatyczne zastosowanie umiarkowanego ciśnienia hamowania po wykryciu pierwszego zderzenia. Spowolnienie pojazdu może potencjalnie zmniejszyć obrażenia u pasażerów i pozwala uniknąć dalszych uszkodzeń pojazdu,
- Nadwozie Focusa posiada o 40% większą zdolność pochłaniania energii podczas zderzenia czołowego, dzięki zastosowaniu całkowicie nowej architektury C2 oraz strukturze nadwozia wykorzystującej stal borową, która zapewnia o 33% większą wytrzymałość na odkształcanie,
- Przednie poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki boczne oraz boczne kurtyny powietrzne z przodu i z tyłu,
- Funkcja eCall dla modeli Focus wyposażonych w wbudowaną technologię modemową FordPass, która automatycznie wybiera połączenie ze służbami ratunkowymi w razie poważnego wypadku i umożliwia osobom w samochodzie nawiązanie bezpośredniego podłączenia ze służbami ratunkowych, za naciśnięciem przycisku SOS na konsoli umieszczonej w podsufitce
Na początku tego roku Euro NCAP w ramach całościowej najwyższej oceny 5 gwiazdek, przyznało Focusowi wysokie noty w zakresie ochrony osób dorosłych i dzieci, a także maksymalne noty w testach zderzeń bocznych.
W Focusie debiutuje również w wybranych wersjach modelowych opracowany przez Forda system kontroli stabilności, zapewniający dodatkowe bezpieczeństwo na drodze poprzez skrócenie o 1 metr drogi hamowania z prędkości 100 km/h, dzięki zastosowaniu nowego elektrycznego układu wspomagania hamowania przyspieszającego przyrost ciśnienia płynu hamulcowego.
Ford Focus
Nowy Focus jest pierwszym modelem Forda, przy projektowaniu którego inżynierowie użyli nowego systemu wózków na torach testów zderzeniowych w Merkenich Technical Centre. Obiekt o wartości 15,5 mln EUR został ukończony na początku 2018 roku. Inżynierowie Forda mogą teraz z większą dokładnością i elastycznością dostroić systemy pojazdu – przyczyniając się w ten sposób do lepszej ochrony pasażerów. Na terenie obiektu można przeprowadzić maksymalnie cztery testy zderzeniowe dziennie – zastosowano w nich napędzany hydraulicznie układ zderzeniowy, który może rozpędzić karoserię z siłą napędową porównywalną do 250 ton, odzwierciedlając przy tym przyspieszenia do 80 razy większe niż siła grawitacji, których mogą doświadczyć uczestnicy rzeczywistych wypadków drogowych.
Kamery, zdolne do nagrywania z prędkością do 1000 klatek na sekundę, pozwalają inżynierom na sprawdzenie czasu działania poduszek powietrznych i napinaczy. Najnowsza generacja manekinów dostarcza dane zbierane przez 70 czujników zamontowanych w kluczowych punktach anatomicznych, z czego aż 15 akcelerometrów umieszczono w samej głowie.
Nowy Ford Focus jest już w sprzedaży w Europie w wersji pięciodrzwiowej, kombi, a na wybranych rynkach z nadwoziem czterodrzwiowym, oferowany w szerokiej gamie wyposażenia. Wśród odmian Focusa znajdą się między innymi stylowe wersje Focus Trend i Titanium, sportowy Focus ST-Line i ekskluzywny Focus Vignale. Pierwszy crossover Focus Active jest już dostępny na polskim rynku.