Zespół BP-Ford staje przed szansą powiększenia przewagi nad rywalami w klasyfikacji zespołów fabrycznych Rajdowych Mistrzostw Świata FIA w kolejnej rundzie serialu WRC – Rajdzie Australii (26 – 29 października). Rok temu właśnie w tej imprezie zadebiutował Ford Focus RS WRC w nowej specyfikacji. Zespół jedzie do Perth z ośmioma punktami przewagi, którą zdobył dzięki podwójnemu zwycięstwu w niedawnym Rajdzie Turcji.
Marcus Grönholm i Timo Rautiainen, którzy odnieśli w Turcji swoje piąte zwycięstwo w tym sezonie, są rekordzistami Rajdu Australii. W latach 2000 – 2002 fińska załoga zanotowała rzadki w WRC hat-trick, odnosząc trzy zwycięstwa z rzędu na wyjątkowo śliskich i zdradliwych australijskich szutrach.
Druga załoga zespołu BP-Ford Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen ma mniej doświadczeń w Rajdzie Australii. W obydwu dotychczasowych startach w tej imprezie Finowie meldowali się na mecie. W 2004 roku zajęli czwarte miejsce. Zeszłoroczny debiut nowej ewolucji Forda Focus RS WRC był kamieniem milowym w rozwoju samochodu. Od tego czasu model ten odniósł 5 zwycięstw w Mistrzostwach Świata, doprowadzając zespół do pozycji lidera klasyfikacji zespołów fabrycznych na trzy rundy przed końcem bieżącego sezonu.
"Rally Australia" jest jednym z ulubionych rajdów dla wielu załóg, chociaż szutrowe OS-y należą do najbardziej wymagających w całym sezonie. Twarde podłoże pokryte jest milionami małych okrągłych kamyków. Drogi są przez to niezwykle śliskie, a załogi otwierające stawkę "oczyszczają" trasę przed przejazdem kolejnych zawodników.
Sporym niebezpieczeństwem są drzewa rosnące bardzo blisko drogi, które sprawiają, że każdy błąd może być bardzo kosztowny. Rajd Australii wymaga niezwykłej precyzji w prowadzeniu samochodu i doskonałej przyczepności, którą samochodom Ford Focus zapewniają opony BFGoodrich.
Grönholma czeka podczas pierwszego etapu bardzo trudne zadanie. Otwierając stawkę, będzie jechał po luźnym szutrze, odsłaniając przed kolejnymi zawodnikami bardziej przyczepną nawierzchnię. Mimo wszystko, 38-letni Fin jest optymistą. "Rajd Australii jest dla mnie wyjątkowy, naprawdę go lubię. Sébastien Loeb nadal jest kontuzjowany, więc w piątek będę pierwszy na trasie. Ale ostatnio w podobnych warunkach uzyskiwałem dobre czasy, nawet w takich warunkach. Wolę myśleć o tym, niż mówić o trudnościach. Wszystko zależy od podejścia – trzeba zawsze patrzeć pozytywnie" powiedział.
"To trudny i szybki rajd, a ja lubię takie warunki. Ważne jest, aby znaleźć idealny tor jazdy, a do tego niezbędny jest dokładny opis trasy. To będzie mój ósmy start w Australii, znam więc dobrze tutejsze drogi. Podwójne zwycięstwo w Turcji dodało zespołowi motywacji do dalszej pracy i pozwoliło nam awansować na pozycję lidera w klasyfikacji zespołów fabrycznych. W Australii damy z siebie wszystko, żeby umocnić się na tym miejscu" dodał Marcus.
Hirvonen także lubi Rajd Australii, porównuje go nawet do jego rodzimego Rajdu Finlandii. "Jest szybki i płynny, z wieloma dużymi "hopami" i jest to jeden z moich ulubionych rajdów w kalendarzu" powiedział 26-letni Hirvonen. "Niespotykany nigdzie indziej luźny, śliski szuter i specyficzne "hopy" czynią ten rajd wyjątkowym. W Australii rzadko skaczemy na prostej, więc kierowca właściwie nie wie, gdzie wyląduje. Rzadko zdarza się perfekcyjnie wylądować – to jest coś, co lubię !"
"Udało nam się osiągnąć świetny wynik w Turcji. Czułem się znakomicie rywalizując z braćmi Solberg tempem chwilami dużo szybszym niż to, do którego jestem przyzwyczajony. Wiele nauczyłem się w tym sezonie. Potrafię teraz jeździć tempem niewiele ustępującym Marcusowi. Cały zespół wierzy, że Focus będzie równie szybki i niezawodny, jak w Turcji" dodał Hirvonen.
Najnowsze informacje
- Zespół BP-Ford używa w rajdach szutrowych opon firmy BFGoodrich typu g-Force. W Rajdzie Australii zespoły mogą stosować tylko jeden wzór bieżnika. Ogumienie BFGoodrich zapewnia dużą powierzchnię kontaktu opony z nawierzchnią dla osiągnięcia możliwie najlepszej przyczepności i prowadzenia samochodu. W razie potrzeby istnieje możliwość wykonania dodatkowych nacięć bieżnika, jeżeli na nawierzchni będzie warstwa błota. Opony będą dostępne w 3 twardościach mieszanki – miękkie, średnie i twarde.
- Zespół Stobart-VK-M-Sport Ford Rally Team zgłosił 2 Fordy Focus RS WRC w specyfikacji 2006. W pierwszym z nich zasiądą Brytyjczycy Matthew Wilson i Michael Orr, załogę drugiego będą stanowić Argentyńczycy Luis Perez Companc i Jose Maria Volta.
- Marcus Grönholm uświetnił w sobotę swą obecnością rundę Champ Car World Series i V8 Supercar na australijskim torze Surfers Paradise. Grönholm przewiózł ważne osobistości Fordem Focus. Obejrzał także sesję treningową Champ Car z boksów zespołu Forsyth Racing oraz wyścig V8 Supercar z boksów zespołu Ford Performance Racing.
Trasa rajdu
Trasa jest identyczna, jak rok temu. Park serwisowy znajduje się w Perth. Rajd rozpocznie się w czwartkowy wieczór dwukrotnym przejazdem widowiskowego Super OS-u, powtórzonym w piątek i w sobotę wieczorem. W piątek zawodnicy będą rywalizować na OS-ach na południe od Perth położonych wokół miasta Dwellingup. Sobotni etap to słynne „hopy” i przejazdy przez wodę na OS-ach zlokalizowanych na południowy-wschód od bazy rajdu. Obydwa dni zakończą się przejazdem krótkiej pętli na wschód od Perth, poprzedzającej rywalizację na Super OS-ie. Niedzielny etap jest najkrótszy ze wszystkich i składa się z dwóch pętli w okolicach Mundaring, na wschód od Perth. Najlepsi kierowcy świata będą rywalizować na 26 OS-ach o łącznej długości 348,51 km. Długość całego rajdu to 1334.41 km.