Ford testuje system wsparcia kierowcy, który mógłby ułatwić zmianę pasa ruchu i wyprzedzanie po prostym poleceniu od kierowcy – ruchu dźwignią przełącznika kierunkowskazów.
Asystent zmiany pasa ruchu (LCA)
LCA korzysta z czujników radarowych, monitorujących stan na sąsiednim pasie ruchu i powiadamia kierowcę, gdy jest wolny i pojawia się możliwość bezpiecznej zmiany pasa.
„Jazda autostradą może być wymagająca z wielu powodów – ze względu na wolno poruszające się ciężarówki, czy wyprzedzające pojazdy, które wydają się pojawiać znikąd. Jesteśmy przekonani, że wielu kierowców z zadowoleniem przyjęłoby system, który informuje ich, kiedy sąsiedni pas jest wolny, a następnie – po otrzymaniu stosownego polecenia – bezpiecznie przemieszcza pojazd na drugą stronę – powiedział Thomas Lukaszewicz, menedżer ds. zautomatyzowanej jazdy w Ford of Europe.
System LCA testowano w ramach udziału firmy w projekcie L3Pilot, pierwszym w Europie kompleksowym teście pilotażowym systemów wspomagania kierowcy na drogach publicznych. Trwający od kwietnia 2019 r. do lutego 2021 r. w siedmiu krajach projekt obejmował testy 70 pojazdów 13 różnych marek i miał na celu zebranie obszernych danych na temat doświadczeń kierowców.
Zaprezentowany system LCA to rozwiązanie typu “hands off”, które umożliwia kierowcom uczestniczącym w projekcie zmianę pasa ruchu bez konieczności trzymania stóp na pedałach, czy rąk na kierownicy. Są oni jednak nadal zobowiązani do zachowania ostrożności i obserwacji drogi. W przypadku wykrycia wolniej poruszającego się pojazdu poprzedzającego, system proponuje kierowcy zmianę pasa ruchu, a ten potwierdza ją, sygnalizując kierunkowskazem odpowiedni kierunek wyprzedzania.
Gdy wymaga tego sytuacja, kierowca musi być gotowy do przejęcia kontroli. Kamera skierowana w stronę kierowcy, umieszczona w zestawie wskaźników, monitoruje linię spojrzenia i pozycję głowy kierowcy, aby upewnić się, że jego wzrok pozostaje skupiony na drodze. Jeśli tak nie jest, system LCA pozostaje aktywny, ale proponuje kierowcy przejęcie kontroli nad kierownicą.
Samochód testowy, Ford Focus został na potrzeby demonstracji wyposażony w adaptacyjny tempomat z funkcją Stop and Go oraz funkcją utrzymania na pasie ruchu. Gdy system jest aktywny, pojazd utrzymuje ustaloną prędkość i bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego.
W Hamburgu prezentowany jest również samochód koncepcyjny Mindfulness Forda, demonstrujący rozwiązania techniczne i funkcje, które mogą usprawnić codzienne podróże kierowców i pasażerów.