M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 pisze nową historię

M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 pisze nową historię29.04.2022
Wraz z nadejściem hybrydowych samochodów klasy Rally1 Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA WRC, które w tym roku obchodzą 50. urodziny, wkraczają w nową erę.

Po 25 latach królowania na odcinkach specjalnych kilka generacji samochodów klasy WRC przeszło do rajdowej historii. Od tego roku zastąpiły je auta klasy Rally1 – takie, jak m.in. M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1, wyposażona w napęd hybrydowy typu plug-in, który na energii elektrycznej zapewnia jej zasięg ok. 5 km.

Dostawcą hybrydowej części zespołu napędowego dla wszystkich trzech producentów samochodów klasy Rally1 jest niezależna firma – Compact Dynamics. Aby zminimalizować koszt opracowania aut rajdowych nowej generacji, silnik spalinowy jest w nich taki, jak w samochodach WRC. W Fieście WRC 1,6-litrowy turbodoładowany silnik spalinowy Ford EcoBoost osiągał maksymalną moc 380 KM.

M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1

Pozostała część układu napędowego Pumy Rally1 mocno różni się od stosowanego wcześniej w Fieście WRC. Prostsza konstrukcyjnie jest 5-biegowa przekładnia sekwencyjna, która przypomina tę stosowaną w autach klasy Rally2 – nie ma łopatek do zmiany biegów pod kierownicą i hydraulicznego układu sterowania ich zmianą. Puma Rally1 nie ma też centralnego mechanizmu różnicowego, zadowala się mechanizmem różnicowym przy każdej osi, co oznacza, że podział momentu obrotowego między osie jest stały i wynosi 50:50.

Największa technologiczna zmiana w samochodach rajdowych na przestrzeni 50 lat

Dzięki silnikowi elektrycznemu o mocy 100 kW (136 KM) i akumulatorowi, który może zmagazynować 3,9 kWh energii M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 nie tylko potrafi poruszać się bezemisyjnie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, ale dysponuje również znakomitymi osiągami. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi jedynie 3,2 s. Zespół napędowy zapewnia też tzw. hybrid boost, czyli „doładowanie”.

M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1

To dzięki niemu chwilowa maksymalna moc wynosi aż 530 KM. Maksymalna jednorazowa „dawka” elektrycznego „doładowania” jest kontrolowana przez FIA i zależy od długości odcinka specjalnego – im krótszy odcinek, tym jest większa. Podczas najbliższej rundy WRC – Rajdu Chorwacji – największym jednorazowym „boostem” kierowcy samochodów klasy Rally1 będą dysponować na 3,65-kilometrowym odcinku testowym. Hybrid boost określony przez FIA dla tego „oesu” wynosi 230 kJ, a maksymalny czas „doładowania” – 3 sekundy. Na 3 najdłuższych odcinkach specjalnych Rajdu Chorwacji, około 20-kilometrowych, hybrid boost będzie mieć wartość 100 kJ.

Jak na hybrydę typu plug-in przystało, akumulator w samochodzie M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 może być ładowany nie tylko za sprawą odzysku energii podczas hamowania, ale również z zewnętrznego źródła energii, czyli przy pomocy ładowarki. W trakcie strefy serwisowej akumulator można doładować tak, aby M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 mógł opuścić ją wyłącznie przy użyciu silnika elektrycznego. Na starcie do odcinka specjalnego kierowcy zawsze dysponują pełną mocą układu napędowego, a poziom naładowania akumulatora wynosi ok 80%. Na mecie nie powinien być niższy niż 30%.

M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1

„Elektryfikacja” samochodów rajdowych najwyższej klasy to najważniejsza, ale nie jedyna zmiana, która weszła w życie z początkiem tego sezonu. Drugą, równie istotną z punktu widzenia zminimalizowania uciążliwości motorsportu na środowisko naturalne, jest obowiązek stosowania syntetycznego paliwa do zasilania silników spalinowych samochodów klasy Rally1. Nowa „benzyna” nie zawiera paliw kopalnych, w jej skład wchodzą wyłącznie składniki syntetyczne i biodegradowalne.

- Jednym z najbardziej niezwykłych aspektów rywalizacji WRC na przestrzeni lat było widoczne pokrewieństwo między najmocniejszymi samochodami rajdowymi i ich drogowymi odpowiednikami – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance. - Ford jest w pełni zaangażowany w zelektryfikowaną przyszłość motoryzacji, a udział samochodu M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 w najtrudniejszych rajdach na świecie pomoże nam opracować jeszcze bardziej zaawansowane zelektryfikowane układy napędowe w autach, które mogą kupić klienci.


Źródło: Ford