Właśnie rozpoczęła się produkcja nowego, w pełni elektrycznego pickupa F-150 Lightning. To przełomowy moment w historii Forda i w planach producenta dotyczących przejścia na samochody elektryczne w Stanach Zjednoczonych. Model F-150 Lightning to najszybciej przyspieszający pojazd z rodziny F-150, a zarazem jedyny pełnowymiarowy pickup z napędem elektrycznym, którego cena wyjściowa nie przekracza 40 tysięcy dolarów.
F-150 Lightning, produkowany w nowoczesnym Centrum Pojazdów Elektrycznych w historycznym kompleksie Ford Rouge, jest jedynym samochodem elektrycznym, który został zaprojektowany zgodnie z filozofią Built Ford Tough. Ford serii F jest najlepiej sprzedającym się pick-upem w Ameryce nieprzerwanie od 45 lat1. Co ciekawe, według badań przeprowadzonych w 2022 r. jest także drugim po iPhonie amerykańskim produktem konsumenckim przynoszącym największe przychody ze sprzedaży.
- Dziś w Centrum Pojazdów Elektrycznych w Rouge świętujemy Forda T XXI wieku - powiedział Bill Ford, prezes zarządu Forda. - Chciałbym podkreślić, że Rouge to miejsce, w którym Ford udoskonalił ruchomą linię montażową, a to czyni z niego idealną scenerię dla tego przełomowego momentu w historii firmy. Tak ogromne wyczekiwanie konsumentów na gotowe do jazdy F-150 Lightning to zasługą pracy naszych inżynierów, projektantów oraz członków zespołu UAW, którzy z dumą produkują nowe pick-upy.
Mówiąc o oczekiwaniach rynku trzeba podkreślić, że Ford odnotował ostatnio bezprecedensowy popyt konsumentów właśnie na model F-150 Lightning (200 000 rezerwacji). Producent rozbudowuje Centrum Pojazdów Elektrycznych Rouge tak, aby zwiększyć wydajność linii montażowej i wyprodukować 150 000 aut w roku 2023. Firma zainwestowała łącznie 950 milionów dolarów i stworzyła dodatkowe 750 miejsc pracy w historycznym kompleksie Forda. Wartość inwestycji dokonanych w Michigan z myślą o rozwoju produkcji jedynie F-150 Lightning wynosi obecnie ponad 1 miliard dolarów. Producent utworzył dodatkowo 1 700 nowych miejsc pracy i podzielił je pomiędzy pięć swoich zakładów produkcyjnych w stanie Michigan. Mowa m.in. o Van Dyke Electric Powertrain Center montującym elektryczne silniki i skrzynie biegów oraz Rawsonville Components Plant, gdzie montowane są akumulatory do F-150 Lightning.
- Przejście Ameryki na pojazdy elektryczne zaczyna się właśnie teraz - powiedział Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda. - F-150 Lightning to tak naprawdę dopiero początek naszych ambicji związanych z rozwojem i pozycją lidera na rynku skomunikowanych samochodów elektrycznych. Intensywnie pracujemy nad powiększeniem bazy odpowiedzialnej za produkcję tego rodzaju aut w Stanach Zjednoczonych. Przygotowujemy się już także do budowy BlueOval City. Wszystko po to, by móc w pełni sprostać stale rosnącemu zapotrzebowaniu klientów na wyjątkowe elektryczne modele Forda.
Producent jest na dobrej drodze, aby do roku 2026 roku dostarczać ponad 2 miliony samochodów z napędem elektrycznym rocznie, a więc około jednej trzeciej globalnego wolumenu firmy, w drodze do osiągnięcia 50 proc. do roku 2030.
F-150 Lightning stale cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem klientów. Nic dziwnego, samochód ten oferuje kierowcom m.in. wyjątkowe przyspieszenie (od zera do 96 km na godzinę w 4,5 sekundy), akumulator ze zwiększonym zasięgiem, innowacyjne oprogramowanie z ulepszającymi pojazd aktualizacjami, inteligentną mini-elektrownię na kołach o mocy do 10 kW oraz przystępną cenę wyjściową poniżej 40 000 dolarów (przed odliczeniem ulg podatkowych). Elektryczny pick-up przyciąga do Forda rzeszę nowych klientów – trzy na cztery złożone rezerwacje na F-150 w wersji elektrycznej pochodzą od osób, które obecnie nie posiadają i nie leasingują samochodów Forda. A co więcej, to właśnie F-150 Lightning sprawia, że po raz pierwszy decydują się na zakup pick-upa lub samochodu elektrycznego.
Elektryczny pickup stworzony na bazie ponad stuletniego doświadczenia w produkcji aut Ford ogłosił plany budowy Centrum Pojazdów Elektrycznych w historycznym kompleksie Rouge we wrześniu 2020 roku. Przez 19 miesięcy producent stworzył nowoczesny obiekt produkcyjny wykorzystując do tego ponad 118 lat swojego doświadczenia w produkcji pojazdów na skalę przemysłową. Jednocześnie Ford pozostaje czołowym producentem samochodów w Ameryce pod względem produkcji w USA, sprzedaży pojazdów wyprodukowanych w USA oraz zatrudnienia pracowników opłacanych godzinowo.
Warto podkreślić, że technologia produkcji stosowana przez Forda w Centrum Pojazdów Elektrycznych w Rouge jest równie innowacyjna jak sam samochód F-150 Lightning. Dlaczego? Rouge to pierwszy zakład Forda, w którym zamiast tradycyjnych linii transportowych osadzonych w podłodze wykorzystuje się zrobotyzowane, autonomiczne pojazdy sterowane, które przemieszczają powstające pick-upy między poszczególnymi stanowiskami na linii montażowej.
Centrum Pojazdów Elektrycznych w Rouge jest także zakładem o zerowym przekazywaniu odpadów na wysypiska. W praktyce oznacza to, że żaden z materiałów, który powstał jako produkt uboczny procesu produkcyjnego nie trafia na wysypiska. Ponadto Centrum Pojazdów Elektrycznych zostało zbudowane na terenie dawnej fabryki Dearborn Assembly Plant, a w fundamentach wykorzystano materiały z poprzedniego zakładu. Firma Ford zobowiązała się do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do roku 2050 r. oraz do wykorzystywania w 100 proc. lokalnej, odnawialnej energii elektrycznej we wszystkich swoich zakładach produkcyjnych do roku 2035 r.