Posiadanie samochodu sportowego do niedawna często oznaczało rezygnację z pewnego komfortu na rzecz twardszej pracy zawieszenia, pozwalającej fanom sportowej jazdy prowadzić samochód z większym wyczuciem.
Ford od pewnego czasu oferuje takie rozwiązania techniczne, jak zaawansowane układy zawieszenia oraz sportowe fotele z regulacją, dzięki którym jazda modelami o wysokich osiągach jest równie pewna, jak komfortowa. Wszystkie one sprawiają, że dynamika modeli Ford Performance staje się dostępna dla liczniejszego grona kierowców.
Teraz producent samochodów wyznacza znacznie wyższy standard komfortu foteli, wprowadzając nowe, opracowane przez Ford Performance przednie siedzenia dla wyczynowego SUV-a Pumy ST, które zdobyły certyfikat znanej organizacji, zajmującej się leczeniem schorzeń kręgosłupa Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR) – Kampanii na rzecz zdrowszych pleców.
Co okazało się istotne dla przyznania certyfikatu AGR, regulacja foteli umożliwia ustawienie ich w pozycji odpowiedniej dla pasażera aż na 14 sposobów, zapewniając maksymalny komfort i podparcie – dzięki czemu pasażer nie musi w czasie jazdy dostosowywać swojej pozycji do fotela.
„Kierowcy mogą w pełni wykorzystać dynamikę jazdy naszej zwrotnej Pumy ST tylko wtedy, gdy będą prowadzić w komfortowej pozycji. Dlatego właśnie od podstaw projektowaliśmy nasze nowe fotele Ford Performance z myślą o uzyskaniu certyfikatu AGR” – powiedział Michael Janzen, kierownik ds. systemów foteli w Ford of Europe. „Inżynierowie Ford Performance spędzają w fotelu kierowcy więcej czasu niż inni, więc wiemy z doświadczenia, jak ważna jest pozycja za kierownicą, zarówno dla osiągnięcia przyjemności z jazdy, jak i po to, aby kierowca nie wysiadał zdrętwiały i obolały po podróży.”
Akredytacja AGR jest przyznawana przez niezależny komitet badawczy, złożony z ekspertów reprezentujących różne obszary nauk medycznych, których zadaniem jest pomoc klientom w wyborze produktów przyjaznych dla zdrowia kręgosłupa. Ból dolnej części pleców jest jedną z głównych przyczyn utraty sprawności na świecie. Według jednego z badań aż 63% kierowców cierpi z powodu bólu pleców, który przeszkadza im w wykonywaniu codziennych czynności.
Oprócz typowej regulacji przód/tył oraz regulacji kąta nachylenia oparcia fotela, która uwzględnia zintegrowany zagłówek typowy dla modeli rajdowych i wyścigowych, pasażerowie Pumy ST mogą również regulować wysunięcie i kąt nachylenia dolnej poduszki, aby dostosować ją do swojej ulubionej pozycji za kierownicą.
Wysokość siedziska jest również regulowana, co może być szczególnie korzystne dla wyższych kierowców, którzy preferuj niską, bardziej wyprostowaną pozycję, często wybieraną przez entuzjastów sportowej jazdy. Czteropozycyjna regulacja podparcia lędźwiowego jest sterowana elektronicznie, przełącznikiem umieszczonym na boku fotela.
Inżynierowie Forda eksperymentowali z różnymi piankami, wyściółkami i konstrukcjami szkieletu, aby znaleźć odpowiednią równowagę między komfortem podczas codziennej jazdy i wycieczek po drogach, a wystarczającym podparciem podczas jazdy Pumą ST.
Na torach testowych Forda, odwzorowujących rzeczywiste układy dróg i nawierzchnie z całego świata, a także na drogach publicznych przetestowano dziesięć prototypów. Testy wytrzymałościowe wykonywane były również z pomocą fordowskiego symulatora "Robutt", który pozwala zbadać skutki 10-letniego używania fotela w ciągu trzech dni, symulując wsiadanie, wysiadanie i usadzanie się w fotelu 7500 razy.
Nowe fotele – dostępne również dla modeli Focus ST i Fiesta ST - wykończone są najwyższej jakości tapicerką Sensico®. Ford do pokrycia wykorzystał wegański materiał, który doskonale imituje wygląd i walory dotykowe skóry, dorównuje jej także pod względem trwałości i łatwości czyszczenia.
Według danych Forda, opracowane przez Ford Performance sportowe modele ST i inspirowane Ford Performance modele ST-Line stanowiły prawie połowę (44 procent) sprzedaży Pumy, Focusa i Fiesty w 2021 roku. Dane Forda sugerują również, że popyt na wersje sportowe rośnie - łączna liczba egzemplarzy Fiesty ST i ST-Line, wzrosła z 25% sprzedawanych w Europie w 2019 roku do 34%, które trafiły do klientów w 2021 roku.
Puma ST, dysponująca mocą 200 KM, wyposażona w zaawansowane sportowe układy, jak mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, chronione patentem sprężyny zawieszenia ze zmiennym kierunkiem działania oraz możliwość wyboru trybów jazdy, jest pierwszym w Europie SUV-em Forda o wysokich osiągach, opracowanym z myślą o połączeniu dynamicznych wrażeń z jazdy oraz komfortu i elastyczności.
Nowe fotele Ford Performance należą do szeregu zaawansowanych rozwiązań, zaprojektowanych w celu podniesienia komfortu jazdy w modelach Ford Performance. Jednym z nich jest system adaptacyjnego zawieszenia MagneRide®, dostępny w Fordzie Mustangu – będący też standardowym wyposażeniem w pełni elektrycznego Mustanga Mach-E GT - który pozwala na kontrolę siły tłumienia, wykorzystując elektroniczną regulację przepływu płynu hydraulicznego w amortyzatorach, dzięki czemu potrafią one reagować w czasie rzeczywistym na zmieniające się warunki drogowe, gwarantując wysoki komfort i szybkość reakcji.
Ford zamierza nadal wprowadzać siedzenia z certyfikatem AGR do swojej oferty wyposażenia samochodów osobowych, ponieważ odważnie zmierza w kierunku europejskiej motoryzacji, opartej na napędach elektrycznych. Firma ogłosiła niedawno plany wprowadzenia do 2024 r. nowej generacji siedmiu w pełni elektrycznych, w pełni skomunikowanych modeli osobowych i dostawczych.
Ford oferuje również fotele z certyfikatem AGR, dysponujące 18-pozycyjną regulacją w modelach Focus, Galaxy i S-MAX.