Roboty pomogły Fordowi opracować najbezpieczniejszego Rangera

Roboty pomogły Fordowi opracować najbezpieczniejszego Rangera27.09.2022
Trzy roboty pomogły inżynierom Forda przetestować pełną gamę zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS).

Ray, Rosie i Roberto są członkami zespołu, który na torze doświadczalnym Forda w Australii testuje najnowsze systemy bezpieczeństwa. Cała trójka pomaga w opracowaniu innowacyjnych systemów, które mają chronić przed wypadkami oraz zaawansowanych asystentów wspomagania kierowcy, które umożliwiają prowadzenie auta z jeszcze większą pewnością.

Roboty Ray, Rosie i Roberto – wdrożone do pracy nad Rangerem nowej generacji (2) – każdego dnia są narażone na niebezpieczeństwo, a w razie potrzeby mogą pracować 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Robią przy tym tylko krótkie przerwy, aby się… naładować. Nie potrzebują nawet przerwy na lunch.

Ford

To najnowocześniejsze zrobotyzowane trio ma za zadanie wspomagać pracę kierowcy testowego Forda, który sprawdza działanie systemów wspomagania kierowcy, takich jak asystent unikania kolizji z układem automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), asystent utrzymania pasa ruchu, wspomaganie omijania, wspomaganie cofania i wiele innych.

Każdy robot odgrywa kluczową rolę w testach zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy – Rosie jest zdalnie kierowanym miękkim pojazdem-celem, Ray jest „wrażliwym / niezabezpieczonym” użytkownikiem drogi, a Roberto robotem, który prowadzi samochód. Roboty gwarantują, że zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) (1) w Rangerze nowej generacji są gotowe do działania w wielu różnych sytuacjach i z udziałem różnych użytkowników dróg, w tym samochodów, pieszych i rowerzystów.

- Dzięki naszym trzem robotom możemy przetestować systemy ADAS w różnych sytuacjach i z wykorzystaniem wszystkich czujników, które znajdują się w samochodzie – od przedniego zderzaka aż po tylny. Ponadto, możemy inscenizować sytuacje na skrzyżowaniach oraz z udziałem pieszych, rowerzystów i nie tylko, a wszystko w krótszym czasie niż dotychczas – powiedział Chet Yakupitiyage, jeden z głównych inżynierów do spraw zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS). - Możemy również przeprowadzić więcej testów w realnych warunkach w ciągu dnia, a także w nocy i z większą dokładnością niż kiedykolwiek wcześniej.
Ford

W przeszłości, inżynierowie Forda, którzy pracowali nad dostrojeniem systemów ADAS i je testowali, musieli korzystać z miękkich celów, które były holowane. W taki sposób sprawdzano, na przykład, działanie asystenta unikania kolizji z systemem AEB. Błąd kierowcy, a nawet warunki pogodowe, mogły przyczyniać się do niespójności wyników i wydłużały testy. Roboty zapewniają, że zakres testów systemów ADAS jest bardzo szeroki i może być powtarzany z centymetrową precyzją zarówno w dzień, jak i w nocy.

Roboty Rosie i Ray są precyzyjnie zsynchronizowane z samochodem testowym, niezależnie od tego, czy prowadzi go kierowca-robot (Roberto), czy człowiek, co pozwala odgrywać nawet złożone sytuacje na drodze, w których działają systemy z pakietu ADAS.

Gdy Rosie prowadzi pełnowymiarowy miękki samochód-cel, dla radaru wygląda on jak prawdziwe auto. Pozwala to zespołowi, który testuje systemy ADAS na przeprowadzanie różnych testów w warunkach rzeczywistych, zapewniających poprawne działanie systemów, takich jak asystent unikania kolizji z systemem automatycznego hamowania awaryjnego.

Ford

Aby zapewnić precyzyjną koordynację z Rosie i Ray, w aucie testowym jest zamontowany samochodowy robot Forda – Roberto – wyposażony w wyrafinowane technologie sterowania ruchem, w tym kierownicą, hamulcami i pedałem przyspieszenia. Dodatkowe bezpieczeństwo zapewnia kierowca-inżynier, który zajmuje miejsce za kierownicą, aby w razie potrzeby przejąć kontrolę nad autem testowym. Inny inżynier obserwuje w tym czasie Raya lub Rosie i – w razie potrzeby – może przejąć nad nimi ręczną kontrolę.

Podobnie Ray, „wrażliwy / niezabezpieczony” użytkownik drogi, umożliwia testowanie różnych sytuacji na drodze z udziałem pieszych, dzieci i rowerzystów zarówno w dzień, jak i w nocy.

- Dzięki Rayowi możemy symulować dziecko, które wyskakuje na drogę zza zaparkowanego samochodu, pieszego wchodzącego przed auto w nocy lub rowerzystę, który jedzie w poprzek drogi przed samochodem – powiedział Yakupitiyage.
Ford

- Nasze roboty są takie same, jak te używane przez kolegów w innych krajach. To oznacza, że możemy udostępniać dane, stwarzać sytuacje na drodze i przeprowadzać testy w Australii, aby wspierać zespoły testowe w Europie i Ameryce. Dzięki temu mamy pewność, że nasze zaawansowane systemy wspomagania kierowcy spełniają rygorystyczne kryteria testowe nie tylko Forda, ale także standardy NCAP- dodał Yakupitiyage.

- Ray, Rosie i Roberto nie tylko zapewniają dokładniejsze i bardziej spójne wyniki podczas testowania zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, ale także pozwalają zbliżyć się znacznie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej do rzeczywistych warunków. To powinno dać pewność kupującym, że zaawansowane systemy asystujące kierowcy w modelu Ranger nowej generacji zaprojektowano tak, aby poradziły sobie z niemal wszystkim, co mogą napotkać na drodze – powiedział Yakupitiyage.

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Od testów w warunkach rzeczywistych w laboratoriach Forda na całym świecie po tysiące godzin wirtualnych testów zderzeniowych i testowanie zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy przez roboty, zespoły odpowiedzialne za bezpieczeństwo pasywne samochodów Forda i zaawansowane systemy wspomagania kierowcy pracowały bardzo intensywnie i ciężko, aby opracować najbezpieczniejszego w historii Forda Rangera.

Ford

- Mocną stroną Rangera nowej generacji jest niezwykle solidne nadwozie, w którego konstrukcji wykorzystano stal o wysokiej wytrzymałości. Dzięki temu powstała swego rodzaju „klatka bezpieczeństwa”, która chroni kierowcę i pasażerów – powiedział Franco Moras, kierownik ds. bezpieczeństwa samochodów w Ford Australia. - Zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości w słupku A, słupku B i słupku C, a także w progach drzwi zapewnia rozprowadzanie obciążeń podczas zderzenia daleko od pasażerów.

Aby osiągnąć wysoki poziom bezpieczeństwa modeli nowej generacji i spełnić surowe wewnętrzne wymagania Forda, inżynierowie zastosowali zarówno analityczne testy wirtualne, jak i testy w warunkach rzeczywistych. Zbudowano i przeanalizowano ponad 150 wspomaganych komputerowo (CAE) modeli Everest i Ranger nowej generacji, z których każdy poddano zderzeniom tak zróżnicowanym, jak zderzenie częścią przodu, uderzenie w tył i uderzenia w bok. Przeprowadzono również dziesiątki testów z udziałem pasażerów, aby zapewnić ochronę osób o różnym wzroście (dorosłych i dzieci), a także przeanalizowano wyniki wypadków przy małej prędkości, jak na parkingu, w celu określenia możliwości naprawy drobnych elementów nadwozia.

- Zanim zbudowaliśmy pełnowymiarowy prototyp, wirtualnie przetestowaliśmy Rangera nowej generacji. Dzięki temu mogliśmy dokonać szybkich zmian i ulepszeń w konstrukcji modelu, co doprowadziło do opracowania znacznie bezpieczniejszego samochodu – powiedział Moras.
Ford

W realnych warunkach obydwa modele nowej generacji przeszły dziesiątki testów zderzeniowych, od zderzeń z wózkiem sklepowym po symulowane zderzenie z dużą prędkością z manekinem kangura czy zderzenie z drugim samochodem. Inżynierowie Forda przeprowadzili w sumie ponad 100 testów zderzeniowych oraz setki testów z użyciem sań, które symulują auto z pasażerami. Zostało to uzupełnione setkami testów podzespołów i komponentów.

- Wyposażyliśmy Rangera nowej generacji w najnowsze funkcje wspomagające kierowcę oraz w klatkę bezpieczeństwa, która chroni pasażerów. Wszystko po to, aby zapewnić im jak najwyższy poziom bezpieczeństwa – powiedział Moras.

Dzięki rygorystycznym testom bezpieczeństwa i ciężkiej pracy zespołów inżynierów ds. bezpieczeństwa, w tym Raya, Rosie i Roberto, Ranger nowej generacji otrzymał pięć gwiazdek w testach ANCAP.

Ford

Funkcje typu „pomóż mi prowadzić”

- Być może jedną z najbardziej oczekiwanych funkcji Forda Rangera nowej generacji – szczególnie dla klientów, którzy holują przyczepę – jest ulepszony system informacji o pojazdach znajdujących się w martwym polu widzenia lusterek (BLIS), który teraz obejmuje również przyczepę (3) – powiedział Steffen Herrmann, kierownik ds. ADAS w Ford Australia.

BLIS obejmuje teraz swym zasięgiem nie tylko Rangera, ale także przyczepę o szerokości do 2,4 metra i długości do 10 metrów. W zależności od wersji i rynku, Ranger nowej generacji oferuje również wbudowany elektryczny sterownik hamulca, kontrolę przyczepy oraz oświetlenia.

Ranger nowej generacji jest wyposażony w asystenta unikania kolizji, który został ulepszony tak, aby rozpoznawał zarówno pieszych, jak i rowerzystów. System zapewnia również wsparcie hamowania awaryjnego na skrzyżowaniach za sprawą nowej kamery z szerokokątnym obiektywem.

Ford

- Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy powinny być postrzegane jako te, które pomagają prowadzić samochód – powiedział Herrmann. - Systemy te zapewniają kierowcom realne korzyści i jesteśmy dumni z ulepszeń, które do nich wprowadziliśmy.

Pięciogwiazdkowe show

Ranger nowej generacji jest najnowszym modelem Forda, który otrzymał pięciogwiazdkową ocenę od ANCAP w Australii i w Nowej Zelandii (4), kontynuując tym samym pięciogwiazdkowy wynik modelu poprzedniej generacji.

Ranger nowej generacji osiągnął bardzo dobre wyniki w zakresie ochrony dorosłych pasażerów w teście zderzenia czołowego (MPDB) oraz zderzeń bocznych. Otrzymał również maksymalną ocenę („dobrą”) za ochronę dzieci podczas zderzeń zarówno czołowych, jak i bocznych.

Ford

- Osiągnąć pięciogwiazdkową ocenę bezpieczeństwa nie jest łatwo, ale jest to szczególnie ważny wynik, biorąc pod uwagę bardzo szeroki zakres zastosowań, w których można spotkać Forda Rangera - powiedziała Carla Hoorweg, dyrektor generalna ANCAP.

Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy Forda Rangera, w tym asystent unikania kolizji z systemem automatycznego hamowania awaryjnego, systemem utrzymywania pasa ruchu z możliwością wykrywania nieoznakowanych krawędzi drogi oraz nowa kamera z szerokokątnym obiektywem, która pomaga w wykrywaniu pieszych i samochodów, nadjeżdżających z przeciwka – wszystko to zostało wysoko ocenione w testach ANCAP.

- To dobra wiadomość dla przedsiębiorców, zarządców flot oraz rodzin i zwyczajnych konsumentów – każdego, kto używa tego modelu do pracy i do zabawy – dodała Hoorweg.

Testy ANCAP są najbardziej rygorystyczne w historii – na przykład prędkość testu podczas zderzenia bocznego została zwiększona do 60 km/h (z 50 km/h), a waga wózka testowego wzrosła do 1400 kg (z 1300 kg). Rozszerzono testy bezpieczeństwa czynnego (w porównaniu z testami do 2018 roku), co utrudnia uzyskanie wyniku pięciogwiazdkowego. Teraz obejmują one testowanie wydajności AEB na skrzyżowaniach, między samochodami i pasażerami. Nowa szerokokątna kamera w Fordzie Rangerze jest kluczowym czynnikiem, który pomógł uzyskać wysokie wyniki w testach bezpieczeństwa aktywnego ANCAP.

Ford

- Osiągnięcie pięciogwiazdkowej oceny w testach bezpieczeństwa ANCAP dla Rangera nowej generacji to świetna wiadomość. Wiemy, jak ważne dla kupujących jest bezpieczeństwo i chcemy, aby mieli całkowitą pewność, że Ranger o nich dba – powiedział Ian Foston, główny inżynier ds. platform Fordów Ranger i Everest.

- W ramach rozwoju Rangera nowej generacji, przeprowadziliśmy szeroko zakrojone testy zderzeniowe w Australii, Ameryce Północnej i w Europie, obejmujące przepisy, wymagania takich instytucji, jak NCAP, a także rygorystyczne wymagania korporacji. Testy te często wykraczały poza nakazane przez rząd wymagania – dodał Foston.

- Wszystkie zespoły ds. bezpieczeństwa, plus oczywiście Ray, Rosie i Roberto, pracowały bardzo ciężko, aby mieć pewność, że funkcje wspomagania kierowcy są najnowocześniejsze i spełniają standardy oczekiwane przez nabywców nowoczesnych samochodów – podsumował Foston.

  1. Funkcje wspomagania kierowcy mają charakter uzupełniający i nie zastępują jego uwagi, osądu i potrzeby kontrolowania samochodu. Systemy mogą nie działać w niektórych warunkach drogowych i pogodowych. Więcej informacji można znaleźć w instrukcji obsługi
  2. Nie wszystkie funkcje samochodu będą dostępne na wszystkich rynkach lub we wszystkich wersjach. Dokładne specyfikacje dla każdego rynku zostaną udostępnione przed wprowadzeniem na rynek.
  3. BLIS obejmujący przyczepę o szerokości do 2,4 m oraz o długości do 10 m. Kierowcy muszą utworzyć profil naczepy w systemie SYNC, aby system mógł prawidłowo działać.
  4. Pięciogwiazdkowa ocena bezpieczeństwa ANCAP dotyczy wszystkich wersji Forda Everest, a także wszystkich wersji XL, XLS, XLT, Sport i Wildtrak w wypadku Rangera ze skrzynią oraz z podwoziem z kabiną w Australii i w Nowej Zelandii. Wersje z przedłużoną kabiną (RAP Cab) i odmiana Raptor Rangera nie były, jak dotychczas, oceniane.

Źródło: Ford