Za sprawą agresywnego wyglądu i zmodyfikowanego silnika V8 o pojemności aż pięciu litrów, Mustang Dark Horse poszerza gamę dostępnych wersji tego modelu i ustanawia nowy punkt odniesienia w dziedzinie osiągów zarówno dla samochodów seryjnych, jak i wyczynowych. Będzie to najmocniejsza 5-litrowa jednostka napędowa V8 w historii sportowego coupé Forda, generująca 500 koni mechanicznych Takie wersje mógł zaoferować tylko Ford i jedynie w Mustangu.
Powołane wyłącznie do tego celu zespoły – inżynierów, stylistów i ekspertów Forda – pracowały przez ponad trzy lata nad opracowaniem Mustanga Dark Horse. To wersja dostępna w samochodach seryjnych i wyczynowych z wieloma detalami stylistycznymi i – przede wszystkim – osiągami, których oczekują miłośnicy samochodów sportowych. Łącznie z obręczami kół z włókna węglowego, które dostarcza firma Carbon Revolution (dostępne w późniejszym terminie). Mustang Dark Horse to pierwsza nowa wersja o wysokich osiągach od czasu wprowadzenia Mustanga Bullitta w 2001 roku.
– Przez dziesięciolecia Mustang rywalizował z najlepszymi konkurentami na najbardziej znanych torach na świecie i wygrywał – powiedział Jim Farley, dyrektor generalny Ford Motor Company. - Zaskoczyliśmy wszystkich i zrobimy to ponownie Mustangiem przystosowanym do jazdy na torze, który zapewnia nowy poziom osiągów, designu i amerykańskiej myśli technicznej. Oddajemy je w ręce klientów, którzy nadal oczekują emocji i chcą auta sportowego z silnikiem V8.
Wyjątkowy 5-litrowy silnik V8 o jeszcze lepszych osiągach niż dotychczas
Bazą Mustanga Dark Horse jest Ford Mustang siódmej generacji, który oferuje nowe cyfrowe wskaźniki, nowe silniki i nowy design, czyniące go najbardziej ekscytującym i przyjemnym w prowadzeniu Mustangiem w historii.
- Wzięliśmy nowego Mustanga oraz to, co najlepsze w nowym 5,0-litrowym silniku V8. Dodaliśmy moc, poprawiliśmy aerodynamikę, zastosowaliśmy bardziej agresywne opony i układ kierowniczy o jeszcze wyższej precyzji prowadzenia. Dołożyliśmy także interaktywny kokpit, aby stworzyć Mustanga, który jest ponad wszystkimi 5-litrowymi Mustangami znanymi wcześniej – powiedział Ed Krenz, główny inżynier ds. Forda Mustanga.
Sercem Mustanga Dark Horse jest wyjątkowy 5-litrowy silnik Coyote V8 ze zmodyfikowanymi korbowodami, które debiutowały w 760-konnym Mustangu Shelby GT500 z serii Ford Performance. Mustang Dark Horse będzie zapewniał najwyższe osiągi w nowej rodzinie Mustangów.
Wizualnie odróżniający się od poprzednich wersji również napędzanych 5-litrowym silnikiem V8, Mustang Dark Horse jest wyposażony w dwa potężne wloty powietrza, które poprawiają chłodzenie silnika. Wielkie „nozdrza” po bokach osłony chłodnicy podkreślają zapotrzebowanie silnika na dopływ powietrza.
Mustang Dark Horse jest standardowo wyposażony w mechaniczną skrzynię biegów TREMEC o sześciu przełożeniach. Dźwignia zmiany biegów seryjnie jest zwieńczona tytanową kulą, wykonaną w technice druku 3D. Przekładnia mechaniczna w Mustangu Dark Horse jest wyposażona w chłodnicę oleju przekładniowego. Kierowcy do wyboru mają również 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów, której pracą można sterować za pomocą łopatek przy kierownicy. Zapewniają one szybką i precyzyjną zmianę przełożeń zarówno w czasie jazdy autostradą, jak i na torze.
Dodatkowy tuning układu napędowego wprowadzono w celu poprawy osiągów na torze. Mustang Dark Horse jest wyposażony w kanały powietrza chłodzącego hamulce i w dodatkowe chłodnice oleju – silnikowego i mechanizmu różnicowego (przy tylnej osi) oraz w lekką chłodnicę cieczy chłodzącej silnik, o większej wydajności i mocniejszych wentylatorach niż w zwykłym Mustangu.
Zawieszenie Mustanga Dark Horse również poddano tuningowi. Bardziej wytrzymałe są tylny stabilizator i amortyzatory z przodu. Ogromna wydajność układu hamulcowego jest zasługą 19-calowych, 6-tłoczkowych hamulców Brembo z 13,9-calowymi tarczami z przodu. Za reakcje układu kierowniczego i trakcję odpowiada dodatkowo wzmocniona rama pomocnicza, zaprojektowana przez inżynierów z działu Ford Performance, która zapewnia jeszcze lepsze prowadzenie kół i za doskonałe informacje zwrotne. Moment obrotowy trafia do tylnych kół Mustanga Dark Horse za pośrednictwem mechanizmu różnicowego Torsen i jest przenoszony na asfalt przez opony Pirelli P ZERO (PZ4) – o średnicy 19 cali i szerokości 9,5 cala z przodu oraz szerokości 10 cali z tyłu.
Mustang Dark Horse seryjnie jest wyposażony w amortyzatory MagneRide, które monitorują ruch kół 1000 razy na sekundę, dostosowując siłę tłumienia amortyzatorów do jakości nawierzchni i do trybu jazdy.
Maksymalne osiągi na drodze i na torze zapewnia Mustang Dark Horse z pakietem Handling, dostępnym jako opcja, który poprawia aerodynamikę i zapewnia największą siłę docisku spośród wszystkich nowych Mustangów. Zasługa w tym tylnego spojlera wyposażonego w listwę Gurneya, podobną do tej w Fordzie GT. Elementami pakietu Handling są również sztywniejsze sprężyny zawieszenia, większe stabilizatory z przodu i z tyłu, szersze opony Pirelli Trofeo oraz obręcze kół o średnicy 19 cali i szerokości 10,5 cala z przodu oraz szerokości 11 cali z tyłu.
Wreszcie, aby zapewnić bezkompromisowe osiągi na torze, klienci mogą wyposażyć Mustanga Dark Horse w lekkie obręcze kół z włókna węglowego firmy Carbon Revolution (dostępne w późniejszym terminie). Tego typu obręcze kół są dostępne do Mustanga po raz pierwszy w historii, nie licząc Shelby GT350 i GT500.
Cyfrowy kokpit zorientowany na kierowcę
Do Mustanga siódmej generacji wersja Dark Horse dodaje jeszcze więcej stylu i funkcjonalności dzięki technologicznie zaawansowanym wskaźnikom.
Za grubszą, spłaszczoną u dołu kierownicą pokrytą zamszem i z ozdobnymi szwami w kolorze Bright Indigo Blue, znajdują się anodowane łopatki do zmiany biegów w modelach z 10-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Przycisk do wyboru trybu jazdy znajduje się w zasięgu palców, co umożliwia kierowcy szybką zmianę trybu jazdy. Za kierownicą jest umieszczony 12,4-calowy ekran z cyfrowymi wskaźnikami, których wygląd można konfigurować i dostosować do trybu jazdy.
Ekran za kierownicą płynnie przechodzi w 13,2-calowy wyświetlacz systemu multimedialnego SYNC 4. Ekran i wyświetlacz pokrywa jednolita tafla szkła, a całość jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy.
Kontrastowe niebieskie szwy na drzwiach, fotelach, mieszku dźwigni zmiany biegów i na konsoli środkowej świadczą o wysokiej jakości wykonania wnętrza i o dbałości o detale. Przyjemną atmosferę we wnętrzu wzmacniają niebieskie pasy bezpieczeństwa. Pakiet Appearance oferowany do Mustanga Dark Horse obejmuje fotele w kolorze Deep Indigo Blue z unikalną perforacją siedziska, przez którą przebijają inne odcienie koloru niebieskiego.
Detale we wnętrzu, takie jak ramki wokół otworów wentylacyjnych, są wykończone w kolorze Black Alley o ciemnym metalicznym połysku. Kolor ten zastępuje jasne, srebrne odcienie znane z innych wersji wyposażenia Mustanga.
Mustang Dark Horse jest także dostępny z najnowszym systemem dźwiękowym B&O, który zapewnia znakomitej jakości dźwięk za pośrednictwem 12 głośników i subwoofera.
Wyrafinowany i agresywny design
Mustang Dark Horse ma najbardziej charakterystyczne detale stylistyczne wśród wszystkich wersji nowego Mustanga.
- Dark Horse to znacznie więcej niż tylko nowa nazwa. Dark Horse wprowadza do Mustanga nowy język stylistyki, który jest wyrafinowany i doskonale dopasowany zarówno do osiągów samochodu seryjnego, jak i auta wyścigowego – powiedział Joel Piaskowski, dyrektor Ford Design. - Nowe detale na zewnątrz i wewnątrz jednoznacznie wskazują, że Mustang Dark Horse koncentruje się na osiągach.
Przyciemnione reflektory LED, błyszczący czarny grill z dwoma trapezoidalnymi otworami po bokach, przedni zderzak z ogromnym wlotem powietrza, który przecinają dwa błyszczące „kły” demonstrują siłę i możliwości Mustanga Dark Horse. Również od tyłu samochód wygląda niezwykle rasowo dzięki spojlerowi, dyfuzorowi i czterem przyciemnionym końcówkom układu wydechowego.
Dla nowej wersji Mustanga zaprojektowano nowe logo Dark Horse, które wizualnie odróżnia go od pozostałych modeli. Umieszczono je na błotnikach, pokrywie bagażnika i progach drzwi, natomiast z przodu pozostała ciemna, anodowana wersja klasycznego logo Mustanga. Wewnątrz znak Dark Horse znajduje się na desce rozdzielczej i na zestawie cyfrowych wskaźników. Każdy egzemplarz będzie mieć indywidualny numer nadwozia.
- Po raz pierwszy w historii Mustanga pokazujemy konia, który patrzy do przodu – powiedział Piaskowski. - Jest agresywny, trochę złowieszczy i wychodzi z cienia, aby wygrać.
Dla Mustanga Dark Horse zarezerwowano metaliczny lakier Blue Ember – chłodny, o ciemnym odcieniu, który jednak po oświetleniu emituje ciepły blask. Elementy graficzne na dachu i na pokrywie silnika są dostępne w różnych kolorach i stylach. Opcjonalny Pakiet Appearance obejmuje również ciemne zaciski hamulcowe Brembo w kolorze Notorious Blue z jaśniejszym logo w kolorze Grabber Blue.
Dark Horse i przyszłość Forda w sportach motorowych na świecie
Ford Mustang powstał po to, aby się ścigać. Wprowadzenie Mustanga Dark Horse jest częścią premiery aż sześciu nowych wyścigowych wersji tego modelu, które będą rywalizować na świecie w różnych seriach wyścigowych – w tym GT3, GT4, NASCAR i NHRA Factory X.
Dwie przeznaczone wyłącznie do wyścigów wersje Mustanga Dark Horse napędzane 5-litrowym silnikiem V8, będą dostępne tylko dla kierowców wyścigowych i jedynie do użytku na torach. Mustang Dark Horse S jest przeznaczony dla entuzjastów tzw. track days, natomiast Mustanga Dark Horse R opracowano z myślą o udziale w wyścigach.
- Nowy Mustang powstał z przeznaczeniem do wyścigów – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor Ford Performance Motorsports. - Jesteśmy pewni, że mamy odpowiedni samochód do tego, aby odnosił sukcesy na wszystkich torach i w wielu seriach wyścigowych.
Mustanga Dark Horse S stworzono do udziału w wyścigach jako odmianę seryjnego Mustanga Dark Horse. Usunięto w nim wszystkie zbędne części i elementy wykończenia. Wewnątrz znajduje się pełna klatka bezpieczeństwa z certyfikatem FIA, siatki bezpieczeństwa, wyczynowy fotel i pasy bezpieczeństwa oraz wyścigowa kierownica, którą szybko można zdemontować dzięki szybkozłączce. Pozostałe elementy bezpieczeństwa obejmują wyłącznik prądu i system gaśniczy.
Elementy sterowania umieszczono na centralnym panelu. Tu znajdują się włączniki reflektorów, kierunkowskazów, wycieraczek, sterowanie lusterkami i światłami przeciwmgłowymi. W przypadku wersji Dark Horse S dostępny jest również ogranicznik prędkości w alei serwisowej oraz system wyświetlania danych telemetrii. Fotel pasażera jest opcjonalny i pozwala dzielić się emocjami z innymi entuzjastami lub też udoskonalać technikę jazdy, dzięki wskazówkom instruktora siedzącego w aucie razem z kierowcą.
Pokrywa silnika Mustanga Dark Horse S jest przymocowana zapinkami. Ponadto, samochód jest wyposażony w haki holownicze z przodu i z tyłu, regulowany tylny spojler, aby móc szybko zwiększyć lub zmniejszyć siłę docisku tylnej osi oraz w sportowy układ wydechowy, który zapewnia wyjątkowe brzmienie silnika. Mustang Dark Horse S będzie lakierowany w fabryce i przygotowywany w indywidualnych barwach.
Mustang Dark Horse S ma takie same obręcze kół, co dopuszczony do ruchu ulicznego Mustang Dark Horse. Wzmocniony układ hamulcowy zapewnia jeszcze większą skuteczność, aby sprostać wymaganiom jazdy na torze. Amortyzatory Multimatic DSSV umożliwiają nie tylko regulację prześwitu, ale również łatwą zmianę kątów pochylenia kół.
Mustang Dark Horse R to wyczynowy samochód przygotowany do ścigania. Oprócz elementów wersji Dark Horse S jego nadwozie standardowo będzie miało wzmocnione spawy, bezpieczny zbiornik paliwa o większej pojemności oraz lekkie obręcze kół z serii Ford Performance Parts.
- Zarówno Dark Horse S, jak i Dark Horse R zostały udoskonalone pod kątem osiągów i pozbawione niemal każdego elementu, który podnosi komfort obsługi i prowadzenia. Zostało w nich tylko to, co jest niezbędne do jazdy, a doszło to, co służy poprawie osiągów – powiedział Krenz.
Poza Mustangami Dark Horse S i Dark Horse R, Ford będzie konkurować w różnych seriach wyścigowych na świecie, a kibice zobaczą nowe wyczynowe Mustangi już w przyszłym roku.
Ford powraca do wyścigów serii GT3 jako zespół fabryczny z zupełnie nowym samochodem wyścigowym Mustangiem GT3 IMSA, który będzie dostępny również dla zespołów klienckich, począwszy od 24-godzinnego wyścigu Daytona w 2024 roku. Ford Mustang GT3 – opracowany wspólnie przez Ford Performance i Multimatic – jest napędzany przez 5,4-litrowy silnik V8 na bazie jednostki napędowej Coyote, co zapewni klientom pełen potencjał Forda Mustanga w wyścigach wytrzymałościowych.
Nowy Mustang GT4 także będzie oferowany dla klientów i zadebiutuje już w sezonie 2023. Samochód będzie przygotowany do udziału w klasach GT4 w IMSA, SRO i FIA GT.
W przyszłym sezonie nowy Mustang zadebiutuje również w australijskiej serii Supercars. W kolejnych latach nowe wersje Mustanga pojawią się też w serii NASCAR Cup i w wyścigach NHRA Factory X.