MotoNews.pl

Ford Ranger Raptor z aktywnym układem wydechowym

Ford Ranger Raptor z aktywnym układem wydechowym24.10.2022
Ford Ranger Raptor nowej generacji z silnikiem V6 o mocy 292 KM jest wyposażony w aktywny układ wydechowy o średnicy 2,5 cala z elektronicznie sterowanym zaworem.

Ford Ranger Raptor nowej generacji został skonstruowany tak, aby nie tylko dominować na pustyniach i zdobywać góry, ale także by mógł cicho poruszać się po mieście. Model został wyposażony w nowy, aktywny układ wydechowy z dwiema końcówkami, w którym zastosowano elektronicznie sterowany zawór. Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy, w tym tryb cichy do uruchamiania auta wczesnym rankiem.

System został zaprojektowany z myślą o kontrolowaniu odgłosu pracy potężnego, trzylitrowego silnika V6 bi-turbo o mocy blisko 300 KM za pośrednictwem aktywnego układu wydechowego, który wyposażono w elektronicznie sterowany zawór. Działa on na podobnej zasadzie, jak w saksofonie czy w organach. W Raptorze służy do dostosowania natężenia i głośności brzmienia układu wydechowego w zależności od nastroju kierowcy.

Ranger Raptor

– W przypadku nowego Rangera Raptora chcieliśmy w pełni oddać charakter samochodu, podkreślić moc jego silnika ale i sprawić, aby nie był męczący wtedy, kiedy kierowca sobie tego nie życzy. Poświęciliśmy setki godzin na dostrojenie dźwięku układu wydechowego i jesteśmy dumni z efektu – powiedział Justin Capicchiano, główny inżynier Ford Performance ds. samochodów specjalnych.

Aktywny układ wydechowy może być sterowany przez kierowcę, w zależności od jego preferencji, za pomocą przycisku „Układ wydechowy” lub automatycznie, stosownie do wybranego trybu pracy – cichy, normalny, sportowy lub Baja.

Cisza na wagę złota

Jedną z kluczowych cech, które klienci uwielbiają w samochodach wyczynowych, takich jak Ranger Raptor nowej generacji, jest ich potężne brzmienie. Dźwięk, który jest odpowiedni podczas jazdy autostradą lub w odległym terenie, w mieście – zwłaszcza wczesnym rankiem lub późną nocą – już niekoniecznie.

Wybierając tryb cichy można ograniczyć głośność i natężenie dźwięku układu wydechowego do minimum. Co więcej, Ranger Raptor nowej generacji umożliwia zaplanowanie tzw. cichego startu. Dzięki tej funkcji auto zawsze uruchamia się w trybie cichym. Można także ustawić czas cichej pracy układu wydechowego (z podaniem godziny jej rozpoczęcia i zakończenia), aby nie niepokoić sąsiadów.

Ranger Raptor

Sterowanie ręczne

Zmiany natężenia i głośności dźwięku układu wydechowego dokonuje się za pomocą przycisku na kierownicy. Pierwsze naciśnięcie uruchamia stosowny komunikat na cyfrowym zestawie wskaźników i informuje o wybranym trybie pracy. Ponowne naciśnięcie umożliwia jego zmianę.

Tryby do wyboru:

  • Cichy – najcichsza praca niezależnie od warunków jazdy.
  • Normalny – ustawienie domyślne, które zapewnia równowagę między komfortem a głośnością dźwięku. Ustawienie domyślne w trybach jazdy Normal, Slippery, Mud/Ruts i Rock Crawl.
  • Sport – nieco głośniejsza praca układu wydechowego niż zwykle, która znakomicie koresponduje z dynamiczną jazdy.
  • Baja (wyłącznie do użytku w terenie) – najgłośniejsze ustawienie, które powinno być stosowane jedynie podczas jazdy w terenie. Maksymalny dźwięk wyczynowego układu wydechowego dostępny w każdych warunkach jazdy.

– Dźwięk to bardzo złożone zagadnienie. Zależało nam na tym, aby Raptor brzmiał stosownie do tego, jak wygląda i jakie zapewnia wrażenia z jazdy. Inżynierowie wzięli pod uwagę i wymodelowali dosłownie każdy detal – od świstu wytwarzanego przez turbosprężarki po filtrowanie natarczywego dla uszu dudnienia podczas długotrwałej jazdy ze stałą prędkością – dodał Capicchiano.
Ranger Raptor

– Od modelowania komputerowego po prototypy – intencją inżynierów było stworzenie charakterystycznego i ekscytującego brzmienia silnika, które wywołuje „gęsią skórkę” na rękach tych, którzy je usłyszą. Chcieliśmy, aby ludzie wiedzieli, że to Ranger Raptor jedzie drogą, zanim jeszcze go zobaczą – zakończył Capicchiano.

Dla fanów Rangera Raptora, którzy chcą cieszyć się charakterystycznym brzmieniem układu wydechowego w trybie Baja nagrano dźwięk dzwonka, który można pobrać na smartfona ze strony internetowej Forda.

Źródło: Ford
wybierz inną markę ...
  • wybierz inną markę ...
  • Najpopularniejsze
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • BYD
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaecoo
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Leapmotor
  • Lexus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Omoda
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Pozostałe marki
  • Bugatti
  • Cadillac
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Hummer
  • Lada
  • Lincoln
  • Lotus
  • McLaren
  • Pagani
  • Rover
  • Saab
  • Tata