Ford Ranger Raptor nowej generacji został skonstruowany tak, aby nie tylko dominować na pustyniach i zdobywać góry, ale także by mógł cicho poruszać się po mieście. Model został wyposażony w nowy, aktywny układ wydechowy z dwiema końcówkami, w którym zastosowano elektronicznie sterowany zawór. Kierowca ma do wyboru cztery tryby jazdy, w tym tryb cichy do uruchamiania auta wczesnym rankiem.
System został zaprojektowany z myślą o kontrolowaniu odgłosu pracy potężnego, trzylitrowego silnika V6 bi-turbo o mocy blisko 300 KM za pośrednictwem aktywnego układu wydechowego, który wyposażono w elektronicznie sterowany zawór. Działa on na podobnej zasadzie, jak w saksofonie czy w organach. W Raptorze służy do dostosowania natężenia i głośności brzmienia układu wydechowego w zależności od nastroju kierowcy.
– W przypadku nowego Rangera Raptora chcieliśmy w pełni oddać charakter samochodu, podkreślić moc jego silnika ale i sprawić, aby nie był męczący wtedy, kiedy kierowca sobie tego nie życzy. Poświęciliśmy setki godzin na dostrojenie dźwięku układu wydechowego i jesteśmy dumni z efektu – powiedział Justin Capicchiano, główny inżynier Ford Performance ds. samochodów specjalnych.
Aktywny układ wydechowy może być sterowany przez kierowcę, w zależności od jego preferencji, za pomocą przycisku „Układ wydechowy” lub automatycznie, stosownie do wybranego trybu pracy – cichy, normalny, sportowy lub Baja.
Cisza na wagę złota
Jedną z kluczowych cech, które klienci uwielbiają w samochodach wyczynowych, takich jak Ranger Raptor nowej generacji, jest ich potężne brzmienie. Dźwięk, który jest odpowiedni podczas jazdy autostradą lub w odległym terenie, w mieście – zwłaszcza wczesnym rankiem lub późną nocą – już niekoniecznie.
Wybierając tryb cichy można ograniczyć głośność i natężenie dźwięku układu wydechowego do minimum. Co więcej, Ranger Raptor nowej generacji umożliwia zaplanowanie tzw. cichego startu. Dzięki tej funkcji auto zawsze uruchamia się w trybie cichym. Można także ustawić czas cichej pracy układu wydechowego (z podaniem godziny jej rozpoczęcia i zakończenia), aby nie niepokoić sąsiadów.
Sterowanie ręczne
Zmiany natężenia i głośności dźwięku układu wydechowego dokonuje się za pomocą przycisku na kierownicy. Pierwsze naciśnięcie uruchamia stosowny komunikat na cyfrowym zestawie wskaźników i informuje o wybranym trybie pracy. Ponowne naciśnięcie umożliwia jego zmianę.
Tryby do wyboru:
- Cichy – najcichsza praca niezależnie od warunków jazdy.
- Normalny – ustawienie domyślne, które zapewnia równowagę między komfortem a głośnością dźwięku. Ustawienie domyślne w trybach jazdy Normal, Slippery, Mud/Ruts i Rock Crawl.
- Sport – nieco głośniejsza praca układu wydechowego niż zwykle, która znakomicie koresponduje z dynamiczną jazdy.
- Baja (wyłącznie do użytku w terenie) – najgłośniejsze ustawienie, które powinno być stosowane jedynie podczas jazdy w terenie. Maksymalny dźwięk wyczynowego układu wydechowego dostępny w każdych warunkach jazdy.
– Dźwięk to bardzo złożone zagadnienie. Zależało nam na tym, aby Raptor brzmiał stosownie do tego, jak wygląda i jakie zapewnia wrażenia z jazdy. Inżynierowie wzięli pod uwagę i wymodelowali dosłownie każdy detal – od świstu wytwarzanego przez turbosprężarki po filtrowanie natarczywego dla uszu dudnienia podczas długotrwałej jazdy ze stałą prędkością – dodał Capicchiano.
– Od modelowania komputerowego po prototypy – intencją inżynierów było stworzenie charakterystycznego i ekscytującego brzmienia silnika, które wywołuje „gęsią skórkę” na rękach tych, którzy je usłyszą. Chcieliśmy, aby ludzie wiedzieli, że to Ranger Raptor jedzie drogą, zanim jeszcze go zobaczą – zakończył Capicchiano.
Dla fanów Rangera Raptora, którzy chcą cieszyć się charakterystycznym brzmieniem układu wydechowego w trybie Baja nagrano dźwięk dzwonka, który można pobrać na smartfona ze strony internetowej Forda.