Legendarny Ford Mustang jest produkowany nieprzerwanie od 1964 roku. W tym czasie powstało wiele specjalnych wersji tego modelu, które wyróżniały się wyjątkową stylistyką oraz osiągami. Oto siedem najciekawszych Mustangów, które pojawiły się na rynku w ciągu ostatnich 25 lat.
Ford Mustang Mach 1 (2022)
Nowy Ford Mustang Mach 1 to obecnie najbardziej usportowiony Mustang, jaki kiedykolwiek był oferowany klientom w Europie. Samochód znajduje się w ofercie Forda, a jego ceny startują od 320,5 tys. zł. Mustang Mach 1 został wyposażony silnik V8 o pojemności 5 litrów i mocy 460 KM. Uzupełniono go o moduł sterujący z oprogramowaniem dającym efekt podbicia mocy. Specjalnie zestrojona skrzynia biegów, dodatkowa chłodnica oleju silnikowego oraz układ chłodzenia tylnej osi i mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu powodują, że samochód idealnie sprawdza się w jeździe torowej.
Do tego dochodzi architektura zawieszenia wyposażonego w ramy pomocnicze oraz elementy łączników montowane wcześniej w Mustangach Shelby GT350 i GT500. Całość została tak, aby zminimalizować przechyły i nurkowanie podczas ostrego przyspieszania i hamowania.
Mustang Mach 1 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 sekundy, a zwiększona o 22 procent w stosunku do Mustanga GT siła docisku wpływa na lepszą zdolność pokonywania zakrętów i stabilność przy dużych prędkościach. Sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe Brembo zapewniają krótką drogę hamowania.
Ford Mustang Shelby GT500 (2020)
Nazwa zobowiązuje. Shelby GT500 to jeden z ciekawszych wariantów Mustanga w ostatnim ćwierćwieczu. Ponad 700 koni mechanicznych i prawne dopuszczenie do ruchu ulicznego czynią ten samochód wyjątkowym. Moc generowana jest przez ręcznie zbudowany silnik V8 – ma on pojemność 5,2 litra. Według danych producenta przyspieszenie od zera do 100 km/h wynosi 3,5 sekundy, a przejechanie 400 metrów zajmuje 11 sekund.
Napęd na tylne koła przekazywany jest za pośrednictwem unikalnego wału z włókna węglowego oraz 7- biegowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Ta ostatnia jest w stanie zmienić biegi w mniej niż 100 milisekund. Ford Mustang Shelby GT500 został dodatkowo wyposażony w zmienną geometrię zawieszenia, nowy elektroniczny układ wspomagania kierownicy oraz hamulce Brembo.
Warto dodać, że w Shelby GT500 zastosowano system aktywnego tłumienia hałasu – by pasażer i kierowca nie ogłuchli od dźwięku potężnego silnika.
Ford Mustang Bullitt (2019)
10 minut i 53 sekundy – tyle wystarczyło, żeby Mustang przeszedł do historii kina i stał się ikoną dla przyszłych pokoleń. 50 lat po premierze filmu z kultową sceną pościgu została zaprezentowana limitowana edycja sportowego Forda – Mustang Bullitt.
Ta limitowana edycja jest wyposażona w wiele wyjątkowych elementów stylistycznych i technologicznych. Uwagę zwraca przede wszystkim kolor nadwozia. Zieleń nawiązuje do oryginalnego Forda z filmu „Bullitt”, a całość uzupełnia czarny grill, czarne felgi i czarne elementy wlotów powietrza. Uwagę zwracają czerwone zaciski Brembo i logo Bullitt w kształcie celownika, które zostało umieszone na klapie bagażnika.
Samochód napędza silnik V8 o pojemności 5- litrów i mocy 460 koni mechanicznych. Napęd przekazywany jest poprzez manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach, a we wnętrzu można zauważyć zielone przeszycia tapicerki.
Ford Mustang Shelby FP350S (2017)
Wyprodukowany przez Ford Performance model Shelby FP350S to limitowana produkcja wyścigowego samochodu, który można było kupić u amerykańskich dilerów Forda. Samochód w 2017 roku kosztował w USA ponad 114 tys. dolarów, a został opracowany do rywalizacji na torach wyścigowych w klasach Trans Am i SCCA. Mustang ten nie miał oczywiście numeru VIN, co powoduje, że nie jest dopuszczony do ruchu ulicznego.
Pod maską Mustanga Shelby FP350S umieszczono silnik V8 o pojemości 5,2 litra. Auto zostało wyposażone w wyścigową miskę olejową i chłodnicę oleju, skrzynię biegów Tremec oraz tylny mechanizm różnicowy Torsen.
Na zewnątrz można zauważyć karbonowy splitter oraz regulowane skrzydło, a wnętrze zostało wyposażone w zgodną z przepisami FIA klatkę bezpieczeństwa, fotele Sparco FIA Racing oraz sportową kierownicę z szybkim wypinaniem.
Ford Mustang Boss 302 (2013)
Ta specjalna edycja została zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles i nawiązuje do Mustanga Boss 302 z 1970 roku. Wersja z 2013 roku została zbudowana na bazie odmiany GT. Konstruktorzy usztywnili i obniżyli przednie zawieszenie, założyli regulowane amortyzatory, dziewiętnastocalowe felgi i wzmocniony układ hamulcowy Brembo.
Mocy dostarcza silnik V8 o pojemności 5 litrów i mocy 444 KM. Napęd przenoszony jest na koła tylne za pomocą sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Boss 302 został ponadto wyposażony w specjalne sprzęgło, którego konstrukcja inspirowana jest samochodami wyścigowymi.
Zmiany w wyglądzie zewnętrznym tej specjalnej edycji są subtelne, ale praktyczne. Zgodnie z idą wyścigowego dziedzictwa Forda każdy element zyskał aerodynamiczny kształt.
Ford Mustang FR500CJ Cobra Jet (2008)
FR500CJ Cobra to kolejny w tym zestawieniu samochód wyścigowy bez numeracji VIN, ale dostępny w swoim czasie w salonach Forda w USA. W 2008 roku Mustang ten został wyceniony na 69 900 dolarów. W sumie wyprodukowano 50 egzemplarzy. Auto zostało przygotowane przez Ford Racing, a jego konstrukcja została zaprojektowana do udziału w wyścigach na 1/4 mili.
Model z 2008 roku nawiązuje do Forda Mustanga 428 Cobra Jet z 1968 roku, który zwyciężył w NHRA Winternationals – corocznej imprezie wyścigowej organizowana przez National Hot Rod Association (NHRA) na torze Auto Club Raceway w Pomonie w Kaliforni.
Mustang FR500CJ Cobra Jet zasilany jest silnikiem V8 o pojemności 5,4 litra, który fabrycznie generuje 400 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą 6- biegowej manualnej skrzyni biegów lub 3- biegowego automatu. Zawieszenie zostało wyposażone w regulowane amortyzatory Ford Racing i zestaw sprężyn do wyścigów typu drag race.
Ford Mustang SVT Cobra R (2000)
W 2000 roku zadebiutował Mustang SVT Cobra, który w swoim czasie był określany najszybszym fabrycznym Mustangiem, jaki kiedykolwiek został wyprodukowany. Za jego powstanie odpowiadała SVT – dawna dywizja Forda zajmująca się opracowywaniem usportowionych i sportowych wersji samochodów tej marki. div align="center">