Przechodził wiele zmian, a każda z nich była niespodzianką. W roku 1965 właściciele Mustangów coupe mogli cieszyć oko emblematem „Pony” na kluczyku, który wyróżniał ich wśród kierowców innych modeli i zaczynał budować legendę bestsellera wśród musclecarów lat sześćdziesiątych.
Dwa lata później Ford wprowadził patent ułatwiający kierowcom Mustanga szybkie użycie kluczyka i skrócenie czasu uruchomienia silnika. Do rąk kierowców trafił innowacyjny obustronny kluczyk, który eliminował konieczność zerknięcia, czy wsuwamy go do stacyjki w odpowiedniej pozycji. Pasował niezależnie od strony, ale dziś trudno nam sobie wyobrazić, że asymetryczne kluczyki samochodowe były w powszechnym użyciu, zanim opracowano to proste ułatwienie.
Ford Mustang 7. generacji
W roku 1994 zadbano o skuteczniejszą ochronę samochodu i wygodę klientów. Ford zaproponował właścicielom opcjonalny brelok z pilotem centralnego zamka oraz klawiszem „Panic” wzbudzającym alarm, a rok później poza pilotem kluczyk do Mustanga zyskał transponder komunikujący się z pasywnym systemem antykradzieżowym PATS. W roku 1997 system PATS staje się standardem we wszystkich modelach.
Z nowym tysiącleciem Mustang wkroczył w zupełnie nową erę elektroniki. Ciekawym rozwiązaniem okazał się kluczyk TracKey przedstawiony w roku 2012 jako opcjonalny klucz modyfikacji oprogramowania modułu PCM w modeli Mustang Boss 302. Narzędzie pozwalało na kalibrację sportowych algorytmów oprogramowania i funkcji silnika do użytku na torze.
W roku 2015 kluczyk Mustanga zyskał fabryczną funkcję zdalnego uruchamiania silnika w modelach z automatyczną skrzynią biegów, a rok później premierę miała aplikacja FordPass, która przeniósła praktycznie wszystkie funkcje dotychczas stosowanych pilotów samochodowych do smartfona, dodając wiele nowych funkcjonalności.
Od roku 2018 rytmem bicia serca pulsuje przycisk „Start”, który zastąpił w Mustangu tradycyjną stacyjkę, a wraz z premierą Mustanga Mach-E, pierwszego w pełni elektrycznego i skomunikowanego modelu Forda, smartfon zupełnie zastąpił tradycyjny kluczyk, przejmując jego zadania. Błędem byłoby twierdzenie, że na tym kończy się historia kluczyków Mustanga. Nadal pozostają pożądanym i przydatnym dodatkiem do wyjątkowego samochodu.
W Mustangach w roczniku modelowym 2024 pilot zyskał funkcję Remote Rev, pozwalającą na zdalne uruchomienie silnika i podniesienie jego obrotów na biegu jałowym od 2000 do 5000 obrotów na minutę, czyli na odegranie obiecującego wiele emocji preludium pomruków.