W ciągu 16 lat obecności na rynku zdobył wiele nagród, a przez ostatnie trzy lata był najlepiej sprzedającym się modelem plug-in hybrid w Europie. Jego najnowsza odsłona została zaprezentowana w styczniu 2024 roku – zobacz, jak bardzo zmieniał się ten model od 2008 roku.
Pierwsza generacja Kugi została pokazana po raz pierwszy w 2007 roku podczas Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie. Jego projektanci otrzymali zadanie, aby odtworzyć ten sam język projektowania, który zastosowano w ówcześnie produkowanych modelach Focus i Mondeo. Samochód musiał zapewniać wystarczająco dużo miejsca dla rodziny z dziećmi, a równocześnie miał bez problemu mieścić się na ciasnych parkingach miejskich aglomeracji.
Podczas projektowania tego modelu inżynierowie Forda wykorzystali swoje doświadczenie w budowie aut terenowych i samochodów kompaktowych. Jego konfiguracja obejmowała – podobnie jak w obecnie oferowanej Kudze – napęd na przednie lub na wszystkie koła, wyznaczając nowe standardy technologiczne w swoim segmencie.
Druga generacja w ramach strategii "One Ford"
W 2012 roku pojawiła się druga odsłona tego modelu opracowana przez Ford of Europe w ramach strategii „One Ford” polegającej na tym, że Ford projektuje jeden model w każdym segmencie do sprzedaży na całym świecie.
Kuga stała się większa od swojego poprzednika i oferowała więcej nowoczesnych technologii obejmujących między innymi asystenta utrzymania pasa ruchu, system monitorowania martwego pola, system zapobiegania poślizgom czy automatyczne światła drogowe i rozpoznawanie znaków drogowych. W testach Euro NCAP Kuga uzyskała wtedy 5 gwiazdek i została nagrodzona za system wzywania pomocy w sytuacjach awaryjnych.
W 2016 roku Kuga przeszła facelifting. Auto zyskało zupełnie nowy przód i zmodyfikowane wnętrze. Pojawił się system multimedialny SYNC 3 z 8-calowym ekranem dotykowym. W ofercie zadebiutowały też dwie wersje stylizacyjne – sportowa ST-Line oraz luksusowa Vignale.
Trzecia generacja została zaprezentowana w 2019 roku stając się najwszechstronniej zelektryfikowanym samochodem Forda w historii i pierwszym oferującym trzy systemy hybrydowych układów napędowych – miękką hybrydę, pełną hybrydę oraz hybrydę typu plug-in. Dzięki zaawansowanej technologii hybrydowej Kuga trzeciej generacji przejeżdża o niemal 30 procent większy dystans na litrze paliwa w porównaniu do poprzednich odsłon tego modelu. Hybrydowa Kuga stała się również pierwszym Fordem, który łączy w sobie zelektryfikowany układ napędowy z napędem na obie osie Intelligent All-Wheel Drive.
Samochód został wyposażony w pakiet systemów bezpieczeństwa Ford Co-Pilot360 zawierający adaptacyjny tempomat z systemem Stop&Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i system utrzymania na pasie ruchu. Dzięki temu w pierwszym w historii rankingu Euro NCAP dla pojazdów oferujących wspomagania kierowcy, trzecia generacja Kugi wyprzedziła konkurencję zajmując pierwsze miejsce.
Europejski SUV z amerykańskim rodowodem
Pierwotnie model Kuga był produkowany w fabryce Forda w Saarlouis w Niemczech. Druga i trzecia generacja powstawała w fabryce w Walencji. Najnowsza – czwarta odsłona tego modelu – produkowana jest w Fabryce Forda Almussafes w Hiszpanii.
Czwarta generacja Forda Kuga jest znacznie dłuższa i szersza od swojego protoplasty. Ale najbardziej uderzającą różnicą jest fakt, że model sprzed 16 lat był napędzany 2-litrowym silnikiem TDCi lub 2,5-litrowym silnikiem benzynowym, a najnowsza odsłona Kugi w wersji plug-in hybrid zapewnia do 69 km jazdy wyłącznie na napędzie elektrycznym.
Nowy SUV Kuga został również wyposażony w najnowocześniejsze systemy wspomagania kierowcy. Na liście jest adaptacyjny tempomat nowej generacji, który automatycznie może hamować przed zakrętami i skrzyżowaniami, a także system kamer 360 stopni oferujący widok z lotu ptaka. Uzupełnieniem jest system informacyjno-rozrywkowy SYNC 4 z 13-calowym ekranem, komunikujący się z chmurą w standardzie 5G.
Ford Kuga jest królem europejskich hybryd typu plug-in już trzeci rok z rzędu
Dopracowana konstrukcja i przemyślane rozwiązania technologiczne sprawiły, że model Kuga jest cenionym samochodem na rynku SUV-ów. W 2021 i 2022 roku samochód ten w wersji plug-in hybrid był najlepiej sprzedającym się pojazdem w Europie.
Według oficjalnych danych Ford Kuga plug-in hybrid również w 2023 roku była najlepiej sprzedającym się modelem hybrydowym typu plug-in na europejskim rynku. W ubiegłym roku klienci o 25 procent częściej zamawiali Kugę Plug-in Hybrid, niż kolejny w rankingu sprzedaży model z takim rodzajem napędu.