Ford Bronco zadebiutował w 1966 roku i szybko stał się ulubieńcem przygód i miłośników jazdy terenowej. Od samego początku symbolem tej kultowej terenówki jest koń uwieczniony w charakterystycznej pozie. Między innymi z tego powodu model ten nazywany jest terenowym bratem Mustanga.
W połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku na rynku pojawił się Ford Mustang zyskując ogromną popularność. Dzisiaj trudno wyobrazić sobie motoryzacyjny świat bez tego modelu. Jego twórcą był Donald N. Frey – człowiek, który wprowadził na świat Forda Bronco. Mustang stworzył zupełnie nowy segment samochodów sportowych, natomiast Bronco przełamał status quo w segmencie samochodów terenowych.
Ford Mustang 1965
Logo Forda Mustanga jest synonimem wolności oraz buntu przeciw ustalonym i powszechnie przyjętym zasadom – mustangi to zdziczałe amerykańskie konie, które uciekły swoim właścicielom tworząc nową wytrzymałą rasę. Natomiast symbolem Forda Bronco jest nieoswojony, dziki koń.
Ford Bronco 1966
Ford Bronco 1971
Mustang i Bronco od zawsze miały dawać radość z jazdy. Oba modele zaprojektowane zostały w oparciu o skrupulatnie przeprowadzone badania. Jeżeli chodzi o Mustanga wykazano, że jednymi z kluczowych elementów, na które jego potencjalni nabywcy będą zwracać uwagę, są dźwięk silnika oraz poczucie bliskości drogi. W przypadku Forda Bronco, który miał być „pojazdem uniwersalnym”, oczekiwano wysokiego komfortu i dobrych właściwości terenowych.
Dla nabywców tych modeli bardzo ważnym aspektem stały się szerokie możliwości personalizacji Mustanga i Bronco. Ten pierwszy oferował np. pakiet usportowionego zawieszenia, sportowy układ kierowniczy, hamulce tarczowe, a także różne opcje wystroju wnętrza.
Ford Bronco 1974
Ford Bronco 1985
Terenówka mogła być natomiast doposażona w dodatkowy zbiornik paliwa, CB radio czy wyciągarkę, a nawet pług do odśnieżania. Obecnie produkowany Ford Bronco kontynuuje swoje dziedzictwo – auto od początku obecności na rynku oferuje niezwykle szeroką gamę akcesoriów, począwszy od wodoodpornych pokrowców na fotele, przez oświetleniowe listwy LED, a na namiocie montowanym na tylnej klapie kończąc.
Ford Mustang zrywał z wizerunkiem samochodu sportowego, który musi być drogi. W chwili debiutu kosztował około 2500 dolarów, co oznaczało, że mógł sobie na niego pozwolić przeciętny Amerykanin. Natomiast modelem Bronco udowodniono, że samochód 4x4 mogący poruszać się w każdym terenie, może nadawać się do codziennego użytku, prowadzić się tak dobrze jak osobowy sedan i świetnie wyglądać.
Ford Bronco II 1990 (prototyp)
Ford Bronco 1996, Eddie Bauer
Mustang i Bronco pokazują sportowe oblicze
Oba modele mają również bardzo bogate korzenie motosportowe. Mustangi od samego początku pojawiały się na torach wyścigowych – pierwsza generacja tego samochodu została przygotowana przez samego Carrolla Shelby’ego i otrzymała w wersji wyścigowej oznaczenie Shelby GT350R. Obecnie Ford Mustang GT3 startuje w wyścigach długodystansowych pod szyldem Ford Performance, a za kierownicą bolidów zasiadają fabryczni kierowcy Forda.
W zawodach NASCAR można zobaczyć samochód zbudowany na bazie Mustanga Dark Horse, a połowie 2024 roku będzie miał inaugurację Mustang Challenge – seria zmagań Mustanga Dark Horse R, najnowszego samochodu wyścigowego tworzonego przez Ford Performance z myślą o kierowcach wyczynowych rozpoczynających motorsportowe kariery.
Bronco również ma bogatą historię startów, która sięga lat 60. Już na początku produkcji pierwsze egzemplarze trafiły do kalifornijskiego warsztatu Billa Stroppe, o którym wielu mówi, że jest to „Shelby świata Bronco”. Dzięki jego zaangażowaniu Bronco zwyciężył w swojej klasie, w pustynnym rajdzie Baja 1000 w latach 1967, 1969, 1971 i 1972 oraz w klasyfikacji generalnej Baja 500 w latach 1970 i 1973.
Najnowsza generacja Forda Bronco również pokazuje swój potencjał godny protoplasty. Przygotowana przez Ford Performace ponad 400-konna limitowana edycja Bronco Desert Racer wykorzystuje imponujące możliwości seryjnego Bronco wzbogacone o trzecią generację 5-litrowego silnika V8 Coyote, amortyzatory Multimatic Positional Selective DSSV, klatkę bezpieczeństwa oraz wiele innych technicznych modyfikacji.
Od 1966 roku na rynku pojawiło się sześć generacji Forda Bronco
Druga generacja tego modelu pojawiła się na rynku w 1978 roku i była znacznie większa od swojego protoplasty – miała konkurować w segmencie większych aut terenowych. Samochód ze względu na swoją wytrzymałość i funkcjonalność odniósł duży sukces rynkowy i otrzymał wiele branżowych nagród.
W 1980 roku zadebiutowała trzecia generacja Forda Bronco. Samochód zyskał jeszcze lepszy i wydajniejszy układ napędowy 4×4, a nadwozie – pomimo swojego klasycznego kształtu – zyskało na aerodynamice. Bronco tej generacji pierwsze zyskało niezależne przednie zawieszenie opatentowane przez Forda.
Czwarta generacja trafiła do salonów w 1987 roku i była wyposażone w elektroniczny wtrysk paliwa, oraz tylne hamulce wyposażone z mechanizmem ABS. Na liście opcjonalnego wyposażenia znalazła się możliwość sterowania napędami za pomocą przycisków.
Piąta generacja Forda Bronco pojawiła się w 1992 roku i była sprzedawana jako „najbardziej inteligentny Bronco wszechczasów”. Samochód został wzbogacony o szereg funkcji zapewniających bezpieczeństwo i komfort. Te generacja posiadała między innymi pełny ABS, poduszkę powietrzną dla kierowcy oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów.
Najnowsza odsłona Forda Bronco pojawiła się w polskich salonach w 2023 roku. Sercem kultowej terenówki jest podwójnie doładowany silnik benzynowy EcoBoost V6 o pojemności 2,7 litra. Dysponuje on mocą 335 KM i momentem obrotowym 563 Nm. Napęd przekazywany jest za pomocą 10-biegowej automatycznej skrzyni biegów, a układ kontroli jazdy w terenie pozwala kierowcy na wybranie odpowiedniego trybu – dzięki temu jeszcze lepiej można wykorzystać właściwości terenowe samochodu.
Sam twórca Bronco – już na etapie tworzenia koncepcji – powiedział, że model ten nie będzie samochodem osobowym, ale nie będzie również pickupem. Ma łączyć wszystko co najlepsze z obu tych światów. Miał pełnić rolę rodzinnego sedana, sportowego roadstera, mógł być pługiem śnieżnym i pojazdem rolniczym lub samochodem służb mundurowych. Bronco został zaprojektowany z myślą o kierowcy, a jego solidna konstrukcja sprawiła, że model ten od prawie 60 lat ma miłośników na całym świecie.