Lexie Alford za kierownicą nowego, w pełni elektrycznego Forda Explorera przekroczyła linię mety wyprawy na dystansie 30 000 km – towarzyszył jej niespotykany dotąd konwój pojazdów, otwierających nowe perspektywy Forda w Europie.
Skonstruowany w Europie SUV oferuje najlepszy w jego klasie zasięg ponad 600 km na jednym ładowaniu, a czas ładowania prądem stałym od 10 do 80 procent wynosi około 26 minut. Do linii mety w Nicei Lexie i nowego Forda Explorera odprowadzał konwój legendarnych pojazdów Forda otoczony przez współczesne modele, które kształtują wizjonerskie kierunki rozwoju firmy.
„Ford chce wnieść pasję i emocje do segmentu pojazdów elektrycznych w Europie. Jest wystarczająco dużo nudnych samochodów i SUV-ów. Nowy Explorer wyraża niepowtarzalny charakter Forda, jaki cechuje każdy z samochodów w tym fantastycznym konwoju” – powiedział Jim Farley, dyrektor generalny Forda, który wziął udział w uroczystości. „Jesteśmy dumni, że możemy zaprezentować nowy, w pełni elektryczny samochód osobowy, zaprojektowany specjalnie z myślą o europejskich drogach i klientach, który może zabrać ich w dowolne miejsce na świecie.”
Spektakularna wyprawa Explorera prowadziła przez sześć kontynentów i 27 krajów, trasą o długości ponad 30 000 kilometrów, pokonanych wyłącznie na napędzie elektrycznym. Po walce z przerwami w dostawie prądu w Afryce, z brakiem infrastruktury ładowania na pustyni Atacama w Chile, z nieutwardzonymi drogami, górskimi przełęczami i mrozem, udało się pokazać co potrafi pojazd elektryczny.
„Wyprawa Lexie była najdoskonalszą jazdą testową naszego nowego Forda Explorera, w każdych warunkach pogodowych i drogowych oraz w każdej możliwej sytuacji, związanej z ładowaniem” – powiedział Martin Sander, dyrektor generalny Ford Model e Europe. „Odzwierciedla to prawdziwą zdolność do działania firmy, wykorzystującej tę wspaniałą okazję, aby nie tylko sprawdzić siebie, ale także światową infrastrukturę ładowania. Dzisiejsze przekroczenie linii mety stanowi niezbity dowód na to, do czego zdolny jest nowy, w pełni elektryczny Ford Explorer i cieszymy się, że klienci wkrótce będą mogli przekonać się o tym osobiście.”
Pojazd, za kierownicą którego zasiadła Lexie, był przedprodukcyjną wersją Forda Explorera. W ciągu całej wyprawy korzystał z różnych sposobów ładowania, od domowych instalacji prądu przemiennego o mocy 2,2 kW do szybkich ładowarek prądu stałego. Był też podłączany do przenośnego zestawu akumulatorów.
W trakcie podróży Lexie korzystała ze schowka MegaConsole, który może pomieścić trzy 1,5‑litrowe butelki z napojami. Samochód miał też podgrzewany fotel kierowcy z funkcją masażu oraz aktywowany głosem system informacyjno-rozrywkowy SYNC Move z regulowanym ekranem dotykowym – wszystkie te udogodnienia są standardowym wyposażeniem Forda Explorera i Forda Explorera Premium.
„Podczas tej wspaniałej przygody poznałam niesamowitych ludzi z wielu zakątków świata i zwiedziłam 27 pięknych krajów. Jednak wyprawa wiązała się z wyjątkowymi wyzwaniami” – powiedziała Lexie Alford, która jest najmłodszą osobą, mającą na koncie podróże do wszystkich krajów na świecie. „To był zaszczyt, że Ford powierzył mi zadanie okrążenia globu w elektrycznym Explorerze, który był moim domem przez ostatnich sześć miesięcy. Naszym celem było przesunięcie granic możliwości samochodu elektrycznego i z dumą mogę powiedzieć, że mi się to udało!”
Wyposażenie na każdą przygodę
Nowy w pełni elektryczny Explorer jest pierwszym osobowym pojazdem elektrycznym Forda opracowanym i produkowanym w Europie, łączącym niemiecką inżynierię, amerykański styl i niezwykłe parametry techniczne, w tym elektryczne układy napędowe zapewniające zerową emisję spalin podczas jazdy i zasięg do 602 km na jednym ładowaniu.
Explorer jest oferowany z pojedynczym silnikiem elektrycznym i napędem na tylne koła (RWD) lub dwusilnikowym napędem na wszystkie koła (AWD). Obie wersje wykorzystują akumulator niklowo-manganowo-kobaltowy (NMC) o rozszerzonym zasięgu, wybrany ze względu na gęstość energii, moc i wydajność w europejskim klimacie, gdzie ma się sprawdzać od Skandynawii aż po Morze Śródziemne. W późniejszym terminie na rynek trafi również wersja z jednosilnikowym układem napędu na tylną oś i z akumulatorem NMC o standardowym zasięgu.
Ładowanie modelu z napędem na wszystkie koła przy użyciu szybkiej ładowarki prądu stałego o mocy do 185 kW, zajmuje około 26 minut jeśli chcemy uzupełnić akumulator od 10 do 80%. Użytkownicy Explorera w całej Europie będą mogli również z łatwością korzystać z ponad 600 000 punktów ładowania sieci BlueOval Charge Network i opłacać ładowanie za pomocą aplikacji FordPass lub nowoczesnego systemu Plug & Charge. Wśród stacji tych znajdują się punkty ładowania o dużej mocy, udostępniane przez IONITY – konsorcjum, którego Ford jest członkiem-założycielem.
Szybkie i łatwe jest nie tylko ładowanie. Explorer ma wyższe przyspieszenie niż Focus ST przygotowany przez dział Ford Performance – model z napędem na wszystkie koła osiąga prędkość 100 km/h w 5,3 sekundy, za sprawą mocy maksymalnej 340 KM. Explorer z napędem na obie osie może również holować przyczepę o masie do 1200 kg. Za wysokie parametry i kulturę pracy odpowiada oczywiście płynnie działający elektryczny układ napędowy, a luksusowe wyposażenie standardowe czyni samochód jeszcze atrakcyjniejszym.
Klient ma do dyspozycji łączną przestrzeń schowków o pojemności około 470 litrów, w tym 17‑litrowy boks MegaConsole i zabezpieczony schowek My Private Locker w kabinie. Każdy Explorer jest wyposażony w system informacyjno-rozrywkowy SYNC Move z regulowanym środkowym ekranem dotykowym o przekątnej 14,6 cala, który można podnosić i opuszczać w zakresie ponad 30 stopni.
Do wyposażenia standardowego należy także podgrzewana kierownica i podgrzewane przednie fotele, fotel kierowcy z masażem oraz indukcyjna ładowarka do telefonu. We wnętrzu znajdziemy nowoczesne fotele sportowe ze zintegrowanymi zagłówkami oraz stylowy soundbar, który pozwala cieszyć się dźwiękiem odtwarzanym przez bezprzewodowo podłączone urządzenia z Android Auto i Apple CarPlay.
Explorer w wersji Premium zyskuje 10-głośnikowy system nagłośnienia B&O i nastrojowe oświetlenie wnętrza, a także reflektory LED z funkcją automatycznej zmiany świateł drogowych i mijania oraz Dynamic Matrix LED, które dostosowują zakres wiązki świateł do warunków jazdy i zapobiegają oślepianiu innych kierowców.
Aby maksymalnie uprościć zakup, zaoferować bogate wyposażenie i wysoką realną wartość każdemu nowemu właścicielowi Explorera, lista dodatkowego wyposażenia ogranicza się do panoramicznego dachu o powierzchni przeszklenia przekraczającej 1 metr kwadratowy oraz pakietu systemów wspomagających kierowcę. Najważniejsze z nich to: system bezdotykowego otwierania drzwi bagażnika, pozwalający na łatwy dostęp do 450 litrów przestrzeni bagażowej z rękoma pełnymi zakupów, wyświetlacz przezierny head-up, kamera 360 stopni oraz nowy asystent zmiany pasa ruchu.
Powyższe rozwiązania stanowią dodatek do 15 standardowych systemów wspomagających kierowcę, w tym adaptacyjnego tempomatu z funkcją Stop and Go, a także systemu bezpiecznego opuszczania samochodu (Clear Exit Assist), którego zadaniem jest m.in. zapobieganie wypadkom z udziałem rowerzystów.
Zwiększony zasięg napęd na tylne koła Explorer/Explorer Premium |
Zwiększony zasięg napęd na wszystkie koła Explorer/Explorer Premium |
|
Pojemność użytkowa akumulatora | 77 kWh | 79 kWh |
Ładowanie prądem stałym 10-80% | ok. 28 minut | ok. 26 minut |
Moc ładowania prądem stałym | 135 kW | 185 kW |
Moc ładowania prądem przemiennym | 11 kW | 11 kW |
Moc maksymalna | 210 kW | 250 kW |
Moc maksymalna | 286 KM | 340 KM |
Moment obrotowy tył | 545 Nm | 545 Nm |
Moment obrotowy przód | Nie dotyczy | 134 Nm |
Zasięg WLTP | 602 / 572 km | 566 / 532 km |
Zużycie energii elektrycznej | 13,9 / 14,7 kWh/100 km | 15,7 / 16,6 kWh/100 km |
Prędkość maksymalna | 180 km/h | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 (km/h) | 6,4 s | 5,3 s |