80. Rajd Polski to jedno z najbardziej ekscytujących wydarzeń w krajowym motorsporcie. To również idealna okazja, by przyjrzeć się historii Forda w Rajdowych Mistrzostwach Świata oraz nowej Pumie, która premierowo pojawiła się w namiotach ekipy M-Sport – tuż obok rajdowych samochodów przygotowanych do startu.
– To fantastyczne, że mogę po raz kolejny być w tym miejscu i brać udział w rywalizacji podczas Rajdu Polski. Ostatni raz byliśmy tutaj w 2017 roku. W 2009 roku rajd ten został po raz pierwszy rundą WRC i wtedy też odnieśliśmy wielki sukces startując naszym Fordem Focusem RS WRC – powiedział Malcolm Wilson, Dyrektor Zarządzający M-Sport Ltd.
Historia Forda w rajdach
Ford rozpoczął swoją przygodę z WRC w latach 70. wprowadzając do rywalizacji model Escort RS1600. Rajdówka pokazała swoje możliwości zdobywając liczne zwycięstwa i stała się ikoną WRC dzięki swojej niezawodności, mocy i zdolności do radzenia sobie na najtrudniejszych odcinkach specjalnych
W latach 80. Ford wprowadził model Sierra RS Cosworth z potężnym turbodoładowanym silnikiem. Na koncie tego modelu znajdują się liczne zwycięstwa w rajdach na całym świecie, a cywilna odmiana tego modelu stała się jednym z najbardziej pożądanych samochodów na świecie. Jej charakterystyczne tylne skrzydło i agresywna sylwetka stały się ikoną lat 80.
Następnym krokiem rajdowej ewolucji Forda był model Escort RS Cosworth. Zbudowany w latach 90. odniósł wiele sukcesów w WRC. Duże tylne skrzydło stało się jego znakiem rozpoznawczym, a model ten do dzisiaj pozostaje jednym z najbardziej cenionych samochodów rajdowych tamtej epoki.
Pod koniec lat 90. w WRC zadebiutował nowy gracz – Ford Focus WRC. Rajdówka szybko zdobyła uznanie dzięki swojej zaawansowanej technologii i doskonałym osiągom. Za kierownicą auta zasiadał między innymi Colin McRae czy Marcus Grönholm. Ich sukcesy sprawiły, że Ford stał się synonimem innowacji i doskonałości w rajdach.
W 2011 roku Ford wprowadził do WRC nowego zawodnika. Ford Fiesta WRC napędzany był nowoczesnym, turbodoładowanym silnikiem, a dzięki zaawansowanej aerodynamice stał się jednym z najbardziej konkurencyjnych samochodów w rajdach tamtego okresu. W 2017 roku Sébastien Ogier, za kierownicą Fiesty WRC, zdobył tytuł mistrza świata.
W 2022 roku Ford zaprezentował nową maszynę – to Ford Puma Rally1, rozpoczynając tym samym nowy rozdział rajdowej historii. Puma Rally1 została opracowana przez zespół M-Sport i wyposażona jest w hybrydowy układ napędowy łączący moc silnika spalinowego z wydajnością jednostki elektrycznej. Puma Rally1 szybko stała się groźnym rywalem na trasach WRC, wielokrotnie stając na podium i przyciągając uwagę swoim nowoczesnym designem i technologicznymi innowacjami. Zespół M-Sport Ford, z takimi kierowcami jak Adrien Fourmaux oraz Gus Greensmith kontynuuje walkę o trofea, a sukcesy Pumy Rally1 pokazują, że Ford wciąż jest siłą, z którą trzeba się liczyć.
Ford Puma w nowej odsłonie
Nowy Ford Puma dostępny jest w czterech wersjach wyposażenia: Titanium, ST-Line, ST-Line X oraz ST. Gama silnikowa opiera się o wielokrotnie nagradzany silnik 1.0 EcoBoost, dostępny w czterech konfiguracjach z systemem miękkiej hybrydy, oferujący niskie spalanie i przyjemną dynamikę.
1.0 EcoBoost Hybrid o mocy 125 KM jest dostępny zarówno z 6-biegową manualną skrzynią biegów, jak i 7-biegową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów Powershift. Puma jest dostępna także w znacznie mocniejszej wersji o mocy 155 KM – dostępnej z automatyczną skrzynią biegów Powershift. Na szczycie oferty znajduje się dostępny jedynie w Pumie ST wariant 1.0 EcoBoost Hybrid 170 KM Powershift. Model ten może się pochwalić przyspieszeniem od 0 do 100 km/h wynoszącym 7,4 s, a zużycie paliwa w cyklu mieszanym według metodologii WLTP to jedynie 6 litrów na 100 km.
Usportowione modele Forda są żywym dowodem na to, jak blisko mogą znajdować się auta produkcyjne i te stworzone do wyczynowych wyzwań. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii oraz inspiracji czerpanej prosto z motorsportu, Ford Performance łączy w swoich pojazdach codzienną funkcjonalność z dynamiką i osiągami. Aktualna oferta Forda obejmuje również usportowioną wersję modelu Puma. Przygotowana przez Ford Performance odmiana ST oferuje dynamiczną jazdę i nowoczesne technologie.
– Na co dzień jeżdżę właśnie Fordem Pumą, który daje mi dużo radości z jazdy. Dzisiaj podczas Rajdu Polski zasiadam za kierownicą rajdówki Pumy Rally1 – powiedział Adrien Fourmaux, kierowca zespołu M-Sport.
Puma ST została wyposażona w zaawansowane sportowe zawieszenie, a co więcej można ją wyposażyć w dodatkowo utwardzone zawieszenie Performance. Samochód charakteryzuje się sportowymi, kubełkowymi, podgrzewanymi fotelami Ford Performance z tapicerką z elementami skóry ekologicznej z czerwonymi przeszyciami.
Samochód oferuje 456 litrów przestrzeni bagażowej z 80-litrowym MegaBoxem pod podłogą bagażnika.
Nowa Puma jest dostępna w sześciu przyciągających wzrok kolorach, między innymi nowością jest lakier Cactus Grey, będący jej wizytówką. Dla modelu przewidziano felgi aluminiowe o rozmiarze od 17 do 19 cali, w zależności od wersji.