W 1911 roku Ford Model T trafił na pierwsze strony gazet z niebywałego powodu. Ten kultowy model zdobył najwyższą górę w Wielkiej Brytanii – Ben Nevis. To najwyższy szczyt górski wznoszący się na wysokość 1345 me n.p.m. Za kierownicą auta zasiadł Henry Alexander – syn właściciela salonu Forda w Edynburgu.
Akcja wymagała dziesięciu dni rozpoznania – ekipa poświęciła ten czas na znalezienie właściwej i przejezdnej trasy oraz na skonstruowaniu prowizorycznych trapów z desek nad nieprzejezdnymi żlebami i strumieniami. Dotarcie samochodem do celu trwało pięć dni. Eskapada startowała w Fort William – miejscowości leżącej w pobliżu szczytu. Ford T musiał pokonać torfowiska, bagna, skały i śnieg. Trasa była tak trudna, że asystujący kierowcy pomocnicy niejednokrotnie musieli ją ręcznie odśnieżać i poszerzać.
Po powrocie do Fort William kierowca – przy akompaniamencie szkockich dud – został okrzyknięty bohaterem. Ford T przed powrotem do Edynburga wymagał tylko kilku drobnych regulacji.
Henry powtórzył ten wyczyn w 1928 roku, tym razem prowadząc Forda Model A. Wspinaczka na szczyt zajęła mu zaledwie 9,5 godziny.
Rock Crawl – wyjątkowy tryb jazdy w nowym Bronco
Wyczyn, którego 113 lat temu dokonał kierowca Forda T, był doskonałą reklamą tego samochodu. Dzisiaj wielu miłośników jazdy terenowej mierzy się głazami na górskich szlakach uprawiając ekstremalną formę jazdy terenowej zwaną wspinaczką skalną. Z tym wyzwaniem radzą sobie tylko nieliczne, najczęściej mocno zmodyfikowane konstrukcje, a Ford Bronco jest modelem, który jest fabrycznie przystosowany do tego rodzaju aktywności.
Jednym z elementów, które umożliwiają nowemu Bronco poruszanie się w tak ekstremalnym terenie jest tryb jazdy „Rock Crawl”. Tryb ten włącza blokadę napędu na cztery koła oraz optymalizuje systemy pojazdu, aby zapewnić maksymalną przyczepność i wydajność przy niskiej prędkości. Oznacza to między innymi, że niskie biegi utrzymywane są dłużej, co zmniejsza częstotliwość zmiany biegów podczas pokonywania skał i przeszkód. Pedał przyspieszenia ma zmniejszoną czułość – dzięki temu kierowca ma większą kontrolę nad przepustnicą. Tryb Rock Crawling optymalizuje również hamowanie w warunkach terenowych, umożliwiając szybkie korekty toru jazdy i skraca drogę hamowania.
Układ kierowniczy zmienia swoją charakterystykę pracy pod kątem mniejszego wysiłku, a na centralnym wyświetlaczu – jeżeli prędkość wyniesie do 24 km/h – pojawia się widok z przedniej kamery.
Cechy, które ułatwiają Bronco samochodową wspinaczkę skalną
Bronco w odmianie Badlands wyposażony został fabrycznie w szereg cech i akcesoriów, które umożliwiają mu ekstremalne poruszanie się po skałach. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na wzmocnienia progów – są wystarczająco mocne, aby utrzymać ciężar auta podczas pełzania w skalistym terenie.
Wersja ta wyposażona jest w zawieszenie HOSS 2.0 z amortyzatorami Bilstein z funkcją wykrywania położenia oraz dodatkowym zbiornikiem oleju, który sprawdza się podczas jazdy w najtrudniejszym terenie. Dodatkowo przedni stabilizator przechyłów ma funkcję rozłączania, która umożliwia uzyskanie najlepszej przyczepności do podłoża nawet wtedy, gdy koła znajdują się na skrajnie różnych wysokościach.
Nowy Ford Bronco umożliwia ponadto pokonanie rzecznych brodów o głębokości do 800 mm, a jego kąty natarcia sprawiają, że doskonale radzi sobie ze stromymi podjazdami.