Na podstawie Forda Focusa Rallye WRC, powstała 200-konna sportowa odmiana uliczna o nazwie Focus RS. Pojazd ten wyposażony został w dwulitrowy, czterocylindrowy silnik z turbodoładowaniem i chłodnicą powietrza doładowującego.
Jednostka ta za pośrednictwem pięciobiegowej, sportowej skrzyni napędza koła przednie. Do możliwości układu napędowego dostosowane zostało oczywiście zawieszenie auta, które zostało obniżone i utwardzone. W połączeniu z 18-calowymi kołami i poszerzonym rozstawem kół zapewnia to bardzo precyzyjne prowadzenie auta. Modyfikacje układu jezdnego objęły sprężyny śrubowe, stabilizator poprzeczny i oś tylną.
Zmiany stylistyczne modelu RS to nowe zderzaki, progi i dodatkowy spoiler tylny, który zainstalowany został na dachu. W części przedniej usportowionego Focusa znalazły się dodatkowe reflektory przeciwmgielne i atrapa chłodnicy z podwójnymi, bocznymi wlotami powietrza.
Wnętrze auta ma niewątpliwie równie sportowy styl co nadwozie. Zdominowały je kolory czarny, niebieski i srebrny. Czarno-niebieską skórą obite zostały sportowe fotele i kierownica. Czarne tło w niebieskiej oprawie ma również zestaw wskaźników, na którym znalazło się miejsce dla wskaźnika ciśnienia powietrza doładowującego.
Dźwignia hamulca ręcznego, zapięcia pasów bezpieczeństwa, aluminiowe pedały oraz listwy drzwiowe utrzymane są w srebrnej tonacji. Włącznik zapłonu zainstalowano w konsoli środkowej wykonanej z włókna szklanego.
Do wyposażenia seryjnego Focusa RS należą: elektrycznie podnoszone szyby, hydrauliczne wspomaganie kierownicy, klimatyzacja i zmieniarka na sześć CD.
Model ten do sprzedaży wejdzie latem 2001. Ponadto jeszcze w tym roku ukazać się ma 170-konny Focus ST.