...w klasyfikacji zespołów fabrycznych do 40 punktów. Marcus Grönholm i Timo Rautiainen odnieśli siedem zwycięstw w ośmiu ostatnich edycjach Rajdu Finlandii. Jest to nowy rekord w historii mistrzostw. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, druga fińska załoga w barwach zespołu BP-Ford, zajęła drugie miejsce w rajdzie dając kolejny powód do radości lokalnym kibicom.
Nowy Ford Focus RS WRC zdominował dziewiątą rundę mistrzostw świata, wygrywając aż 20 z 23 odcinków specjalnych. Grönholm uzyskał najlepsze czasy na 16 OS-ach, Hirvonen wygrał trzy próby, a jeden odcinek Finowie wygrali ex aequo. Grönholm odniósł trzecie zwycięstwo z rzędu, a zarazem 29 w karierze. W ten sposób powiększył przewagę nad Loebem w klasyfikacji kierowców do 13 punktów. Zespół BP-Ford zdobył największą możliwą ilość punktów, umacniając się na prowadzeniu w klasyfikacji zespołów fabrycznych i powiększając przewagę o kolejne 12 punktów.
Rajd Finlandii jest najszybszą rundą mistrzostw. Gładkie, równe, szutrowe drogi z wieloma szczytami, biegnące w pofalowanym terenie wymagają wielkiej precyzji i odwagi. Średnia prędkość na najszybszym OS-ie rajdu wyniosła 132 km/h. Kierowcy pokonali 23 odcinki o łącznej długości 360,34 km. Od samego startu wiadomo było, że Finowie będą dyktować tempo. Pierwszy etap Marcus Grönholm zakończył z przewagą 4,4 s nad kolegą z zespołu, Mikko Hirvonenem. W sobotę 39-letni Fin powiększył przewagę, wygrywając kolejne 6 OS-ów, w tym słynny odcinek Ouninpohja. Podczas ostatniego etapu Grönholm obronił prowadzenie i ukończył rajd 24,2 s przed Hirvonenem.
"Kiedy w wieku 19 lat rozpoczynałem karierę, nie śmiałem nawet marzyć o tym, że kiedyś aż siedmiokrotnie wygram Rajd Finlandii" powiedział Grönholm. "Mikko bardzo mnie naciskał przez cały weekend i nie miałem nawet chwili wytchnienia. Nawet najmniejszy błąd mógł kosztować bardzo wiele. Cieszę się, że Mikko pomógł mi w uzyskaniu większej przewagi w klasyfikacji kierowców, kończąc rajd przed Loebem. To także wspaniały wynik dla zespołu. Wywalczone w Finlandii punkty mogą być bardzo ważne pod koniec sezonu, gdy ważyć się będą losy tytułu mistrzowskiego."
"Nowy samochód to kolejny krok do przodu. Okazał się bardzo niezawodny. Ma wyższą prędkość maksymalną niż poprzedni model, co było bardzo ważne w najszybszej rundzie mistrzostw, Rajdzie Finlandii. Oddawaliśmy wyjątkowo długie skoki, lądowaliśmy dużo dalej, niż w ubiegłych latach!" – zakończył Grönholm.
Mikko Hirvonen stoczył emocjonującą walkę z Grönholmem, jednak nie był w stanie pokonać starszego kolegi. Hirvonen, który tuż przed rajdem obchodził swoje 27 urodziny, ukończył rajd na drugim miejscu. "Starałem się naciskać Marcusa, to był wspaniały pojedynek" powiedział. "Niemal mu dorównałem. To dla mnie wielkie osiągnięcie. Wiedziałem, że będę tu szybki, ale przez cały weekend udało mi się utrzymywać tempo Marcusa. Każda chwila rywalizacji dawała mi wiele radości. To był fantastyczny rajd. oS-y były bardzo szybkie, ale uważam, że fińskie trasy są najlepsze na świecie. Nigdy wcześniej nie jeździłem aż tak szybko."
"Nowy Ford Focus RS WRC spisywał się doskonale na tych niezwykle szybkich trasach. Jazda takim samochodem to czysta przyjemność. Poprawiło się prowadzenie. Zrobiliśmy spory krok do przodu, jeśli chodzi o zachowanie auta na szutrach" – dodał Hirvonen.
Reprezentujący Abu Dhabi Khalid Al Qassimi i Nicky Beech ukończyli rajd na 16 miejscu. Był to debiut załogi w Fordzie Focus RS WRC zespołu BP-Ford. "To wszystko, co mogliśmy tu osiągnąć” powiedział 35-letni Al Qassimi. “Było trudno, ale jesteśmy zadowoleni. Przyjechałem do Finlandii, żeby nauczyć się jazdy nowym dla mnie samochodem. Wszystko tutaj jest wyjątkowe i bardzo bym chciał, abyśmy w Abu Dhabi mieli rajd na tym poziomie."
Dyrektor zespołu BP-Ford, Malcolm Wilson był niezwykle zadowolony z wyniku. "Mam w zespole dwa prawdziwe brylanty. Obydwaj kierowcy jechali fantastycznie i nie popełniali błędów. Uzyskali dużą przewagę nad Loebem. Zdobyliśmy komplet punktów, a nowy samochód spisywał się doskonale. To jeden z najlepszych rezultatów, jakie udało nam się osiągnąć w historii zespołu, a zajęcie dwóch najwyższych stopni podium w najszybszym rajdzie w sezonie jest ukoronowaniem naszej ciężkiej pracy. Marcus jechał pod dużą presją wyniku, jednak okazał się perfekcyjnym kierowcą. Także Mikko wykonał kawał dobrej roboty."
Dyrektor Ford Team RS, Jost Capito powiedział: "Zajęcie dwóch najwyższych miejsc to wymarzony debiut nowego Forda Focus RS WRC. Ciężka praca całego zespołu pozwoliła zbudować samochód, który odniósł wielki sukces już w pierwszym starcie. Ten wynik dodał nam jeszcze więcej wiary we własne siły na resztę sezonu."
Pierwszym liderem rajdu był Chris Atkinson (Subaru). Na pierwszym piątkowym OS-ie na prowadzenie wysunął się Jari-Matti Latvala (Ford). Od OS 3 w walce o zwycięstwo liczyli się już tylko kierowcy zespołu BP-Ford. Na trzecim miejscu rajd ukończył Sébastien Loeb (Citroen). Tuż za podium zameldował się na mecie Chris Atkinson, piąty był Henning Solberg (Ford), a szósty Xevi Pons (Subaru), debiutujący w nowym zespole. Urmo Aava (Mitsubishi) i Mads Östberg (Subaru) zdobyli swoje pierwsze punkty w klasyfikacji kierowców, zajmując odpowiednio siódme i ósme miejsce. Luis Perez Companc i Federico Villagra (obydwaj Ford) zdobyli punkty dla zespołu Munchi's Ford.
Mistrzostwa wracają teraz na nawierzchnie asfaltowe. Rajd Niemiec będzie pierwszą od styczniowego Rajdu Monte Carlo rundą serialu rozgrywaną na tej nawierzchni. Trier, najstarsze niemieckie miasto będzie bazą imprezy rozgrywanej w terminie 16 – 19 sierpnia