...najnowsze silniki diesla TDCi oraz inne, starannie dobrane elementy zaprojektowane tak, aby zredukować emisję CO2 do absolutnego minimum. Najpierw, pod koniec 2007 r., zostanie przedstawiony Ford Focus ECOnetic, który ma zapewniać najniższą w samochodach z konwencjonalnym zespołem napędowym emisję CO2, wynoszącą jedynie 115 g/km.
– Chociaż wszystkie nasze aktualne modele są już bardzo konkurencyjne w zakresie emisji CO2, zdajemy sobie sprawę, że coraz więcej osób kieruje się jak najniższą emisją decydując się na zakup samochodu i że mają do wyboru coraz więcej takich samochodów – powiedział John Fleming, prezes i dyrektor zarządzający Forda w Europie.
– Wprowadzając specjalne modele oznaczone Ford ECOnetic, charakteryzujące się wyjątkowo niską emisją CO2, przedstawiamy jasną propozycję tym klientom, dla których kwestie emisji szkodliwych substancji są najważniejsze przy podejmowaniu decyzji co do zakupu nowego samochodu.
Wybraliśmy nazwę Ford ECOnetic, ponieważ nawiązuje ona zarówno do ekologii, jak i naszej koncepcji kinetic design – "energii w ruchu", kojarzącej się z jakością jazdy i atrakcyjną stylistyką. Nazwa ta przede wszystkim sugeruje klientom, że w modelach tych nie muszą się obawiać pogorszenia dynamiki jazdy, mimo położenia nacisku na wyjątkowo niską emisję.
Ford Focus ECOnetic: Najniższa emisja szkodliwych substancji w swojej klasie
Więcej informacji na temat serii Ford ECOnetic zostanie podanych we wrześniu podczas Salonu Samochodowego 2007 we Frankfurcie; pierwszym samochodem, który zostanie udostępniony w tej serii będzie najbardziej popularny model, czyli Ford Focus.
Ford Focus ECOnetic, który zostanie udostępniony na początku 2008 r., udowodni, że bardzo korzystny poziom zużycia paliwa i znacznie zmniejszoną emisję dwutlenku węgla można osiągnąć wykorzystując zwykły napęd w połączeniu z pomysłowymi metodami oszczędzania paliwa.
Nowy Ford Focus ECOnetic, napędzany bardzo wydajnym silnikiem Duratorq TDCi o mocy 109 KM i pojemności 1,6 l ze standardowym filtrem cząstek stałych, może się pochwalić średnim zużyciem paliwa wynoszącym jedynie 4,3 l/100 km, co odpowiada średniej emisji CO2 w wysokości zaledwie 115 g/km.
– Wyzwaniem dla naszych inżynierów było zapewnienie maksymalnej redukcji CO2 przy wykorzystaniu technologii, która już jest dostępna po przystępnych cenach – powiedział Gunnar Herrmann, dyrektor Forda odpowiedzialny za samochody średniej wielkości. – Efektem szczegółowych prac jest najlepszy wynik w przypadku pojazdu z nowoczesnym, konwencjonalnym zespołem napędowym oraz przydatna wiedza, którą z czasem możemy wykorzystać we wszystkich Fordach Focus z silnikami diesla.
Punktem wyjścia było zredukowanie oporów jazdy i poprawienie aerodynamiki. Obniżenie pojazdu, dodanie zestawu aerodynamicznego i zastosowanie opon 195/65R15 pozwoliło na uzyskanie bardzo dobrego współczynnika oporu (cd) 0,31. Kolejnym środkiem zmniejszającym opory jazdy, zastosowanym po raz pierwszy w Fordzie Focus ECOnetic, jest wprowadzenie nowego oleju o niskiej lepkości opracowanego przez partnera Forda, firmę BP. Jego zalety potwierdzone w testach okazały się tak duże, że nowy olej BP ma być wprowadzony w różnych innych pojazdach Forda w segmentach C i CD.
Wersje Ford ECOnetic z silnikami diesla wzbogacą szeroką ofertę Forda o czyste i niedrogie samochody dla klientów, dla których ważna jest ochrona środowiska.
Europejski Ford jest liderem w sektorze technologii Flexifuel, wykorzystującej odnawialne źródła energii w postaci biomasy. Ford Focus i Ford C-MAX są już dostępne jako modele Flexifuel, które mogą być napędzane paliwem E85 (mieszanka składająca się w 85% z bioetanolu i w 15% z benzyny) lub benzyną, bądź dowolną mieszanką tych dwóch paliw w jednym zbiorniku, co stanowi alternatywę wobec konwencjonalnego napędu benzynowego.
Zastosowanie bioetanolu jako paliwa w połączeniu z technologią Ford Flexifuel umożliwia zredukowanie łącznej emisji CO2 (wpływającego na efekt cieplarniany) podczas całego cyklu życia produktu o 30-80%, bez pogorszenia osiągów i jakości jazdy. Na początku 2008 r. pojawią się w sprzedaży także wersje Flexifuel nowego Forda Mondeo, Galaxy i S-MAX, dzięki czemu Ford będzie miał jedną z najbogatszych ofert pojazdów Flexifuel w Europie.
W niektórych krajach europejskich Ford oferuje także wybrane modele przystosowane do pracy na LPG (gaz ciekły) i CNG (sprężony gaz ziemny). Modele te są dostępne np. w Niemczech i Austrii, gdzie dostępna jest infrastruktura umożliwiająca korzystanie z tego typu pojazdów.
– Którykolwiek model nasi klienci wybiorą: Ford ECOnetic, Flexifuel, LPG czy CNG, mogą być pewni, że będą mieć do czynienia z niedrogimi, praktycznymi technologiami, zapewniającymi niską emisję CO2 przy jednoczesnym zachowaniu cechujących nasze pojazdy wyśmienitej dynamiki jazdy i niezawodności przez cały okres eksploatacji pojazdu.
Nie wydaje się, aby wkrótce miało się pojawić jakieś uniwersalne rozwiązanie zapewniające bardziej ekologiczny transport, ale Ford stale angażuje się w prace nad swoją ofertą nowoczesnych samochodów i technologii przyjaznych dla środowiska, aby dokonywał się postęp w tej dziedzinie. Seria Ford ECOnetic to kolejny krok w tym kierunku, rozszerzający naszą ofertę – powiedział Fleming.