Podczas Rajdu Wielkiej Brytanii (29 listopada – 2 grudnia) Marcus Grönholm i Timo Rautiainen będą świętować swój 150 start w mistrzostwach świata. W Walii będą mieli ostatnią szansę na zdobycie tytułu, ponieważ fińska załoga zapowiada odejście na sportową emeryturę po zakończeniu sezonu.
Grönholm zajmuje drugie miejsce wśród rekordzistów WRC z dorobkiem 30 zwycięstw w karierze. Pięć z nich odniósł w tym sezonie za kierownicą Forda Focus RS WRC. W kończącym 16-rundowy sezon Rajdzie Wielkiej Brytanii Fin będzie musiał dać z siebie wszystko, aby powrócić na pierwsze miejsce w tabeli, które stracił w poprzedniej rundzie w Irlandii. Tytuł mistrza świata trafi w ręce Grönholma, pod warunkiem, że wygra w Walii, a jego największy rywal, Sébastien Loeb ukończy rajd nie wyżej, niż na szóstej pozycji.
Pomimo poważnego wypadku w Irlandii, Grönholm jest w pełni gotów do decydującej rozgrywki podczas Rajdu Wielkiej Brytanii, który od lat ma opinię wyjątkowo nieprzewidywalnego. Na trasach wytyczonych wśród zalesionych wzgórz południowej Walii można się spodziewać na przełomie listopada i grudnia nawet w pełni zimowych warunków.
Niemal wszystkie OS-y wytyczono na prywatnych szutrowych drogach. Większość z nich jest regularnie używana. Trasy położone najbardziej na północ wykorzystywane są na co dzień przez pojazdy wojskowe, po innych przemieszczają się ciężarówki przewożące drewno. Na trasie Rajdu Wielkiej Brytanii można spotkać zarówno wąskie, leśne dukty w lasach doliny Neath, jak i fragmenty położone na obszarach otwartych. Na trasach odcinków specjalnych często zalegają jesienne mgły. Na wyżej położonych fragmentach OS-ów zdarzają się opady śniegu. Trasy są szybkie, a wiele partii przebiega po wzgórzach, zachęcając kierowców do bardzo szybkiej jazdy. Jednak podczas deszczu odcinki mogą być bardzo śliskie i zdradliwe. Nawiązując do tradycji, organizatorzy zaplanowali w programie pierwszych dwóch etapów OS-y rozgrywane po zmroku.
W dziesięciu dotychczasowych startach w Rajdzie Wielkiej Brytanii Grönholm dwukrotnie stawał na najwyższym stopniu podium. Zeszłoroczne zwycięstwo Fina dało Fordowi pierwszą od 1979 roku wygraną w brytyjskim klasyku. Grönholm ogromnie chciałby zakończyć karierę mocnym akcentem, ale ma także dodatkową motywację.
"Zdobycie mistrzostwa to niezwykle trudne zadanie, ale dopóki jest szansa, będę walczył. Weźmy na przykład Formułę 1. Na dwa wyścigi przed końcem sezonu mój rodak Kimi Raikkonen miał do odrobienia dużą stratę, pomimo to został mistrzem świata. To dodaje mi wiary. Gdyby do Finlandii trafiły tytuły mistrza świata w Formule 1 i w rajdach, sprawiłoby to wielką radość moim rodakom" powiedział Grönholm.
„Nie czuję specjalnej presji. Mam niewiele do stracenia. Wszystko co mogę zrobić, to walczyć o zwycięstwo i… liczyć na uśmiech fortuny, czyli na to, że Seb będzie miał problemy. Będzie to mój sto pięćdziesiąty start w mistrzostwach świata i wspaniale byłoby uczcić jubileusz zwycięstwem, które zakończyłoby moją karierę. Ale najważniejszy jest tytuł mistrzowski.”
Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen wystartują w Rajdzie Wielkiej Brytanii po raz piąty w swej karierze. "Wszystko, co możemy zrobić to starać się ukończyć rajd przed Loebem i pomóc w ten sposób Marcusowi" powiedział 27-letni Fin. "W Walii trasy będą szybkie i śliskie. Po zwycięstwie w Japonii czuję się pewnie w takich warunkach. Najwięcej problemów może sprawić nam nieprzewidywalna aura. Niektóre OS-y będą rozgrywane po zmroku. W razie deszczu lub mgły warunki będą niezwykle trudne."
"Od styczniowego Rajdu Monte Carlo nie jeździłem OS-ów w nocy, ale w początkach kariery, w lokalnych fińskich rajdach bardzo często jeździliśmy po zmroku, dlatego jestem przyzwyczajony do takich warunków. Nasz opis trasy będzie bardziej szczegółowy niż zwykle na wypadek mgły, a w nocy takie notatki powinny się doskonale sprawdzić," dodał Hirvonen.
Rajd będzie rozgrywany w lasach południowej Walii, a ceremonie startu i mety odbędą się w Cardiff. Park serwisowy został przeniesiony z obrzeży Swansea do dzielnicy portowej w mieście, około 70 km od Cardiff. Trasa pozostała niemal identyczna, jak w zeszłym roku. Jedyna istotna różnica dotyczy niedzielnego OS-u Trawscoed, który będzie przejeżdżany w odwrotnym kierunku niż przed rokiem. Na piątek zaplanowano najdłuższy etap rajdu prowadzący przez lasy w dolinie Neath z klasycznymi OS-ami Resolfen i Rheola. W sobotę kierowcy przeniosą się w rejon poligonu wojskowego Epynt. Drugi etap zakończy przejazd widowiskowego SuperOS-u Cardiff rozgrywanego na stadionie Millennium. Podobnie jak w ubiegłych latach dach stadionu będzie zamknięty. W niedzielę zawodnicy odwiedzą lasy Brechfa, gdzie bardzo często zalegają mgły, a trasy odcinków specjalnych są śliskie. Na trasie rajdu wytyczono 17 OS-ów o łącznej długości 359.54 km. Cała trasa rajdu liczyć będzie 1271.94 km.