Na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie będzie miała miejsce premiera najnowszego dziecka Forda, jakim jest Fiesta.
Stylistycznie nowa Fiesta doskonale współgra z pozostałymi modelami producenta. Oprócz wyglądu jednak została ona bardzo unowocześniona. Całkowicie zmienione wnętrze jest teraz dużo przestronniejsze, nieporównywalnie wyższy jest poziom bezpieczeństwa a gama jednostek napędowych sprawia jeszcze większą niż dotychczas przyjemność z jazdy. By zapewnić większy komfort przy niemal tej samej długości nadwozia zdecydowano się na zwiększenie o 41 mm rozstawu osi. Jeśli dodać do tego, że auto jest wyższe i szersze od poprzednika okaże się, iż kabina jest znacznie przestronniejsza a bagażnik ma pojemność o blisko 40 litrów większą niż średnia dla modeli w tym segmencie. Nie małe znaczenie ma również zajmowanie miejsc i załadunek bagaży, dlatego drzwi podobnie jak klapę bagażnika powiększono.
Stylistyka i ergonomia wnętrza wyznaczają obecnie całkiem inne kierunki. Wszystko podporządkowane zostało wygodzie obsługi począwszy od kształtu i wysokości gałki zmiany biegów na włącznikach skończywszy.
Nowy Ford Fiesta został wyposażony w Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), będący pochodną najnowszych rozwiązań prezentowanych już w nowym Fordzie Mondeo. Jego najistotniejszym elementem są czołowe poduszki powietrzne o dwóch stopniach napełniania, montowane w wyposażeniu seryjnym wszystkich wersji auta. Do tego dochodzi wzmocniona konstrukcja karoserii, która jest o 100% bardziej odporna na działanie sił zginających i o 40% bardziej wytrzymała na działanie momentów skręcających. Stało się to możliwe m.in. dzięki szerokiemu zastosowaniu profili ze stali o podwyższonej wytrzymałości, przede wszystkim w konstrukcji szkieletu nadwozia.
Nadwozie samochodu wyróżnia się krótka maską silnika, sporą kabina oraz zwiększoną powierzchnią przeszkloną, co uzyskano m.in. przez zainstalowanie dodatkowego okienka w tylnym słupku. Do tego dochodzi typowa w ostatnim czasie stylistyka New Edge z wyraźnie zaznaczonymi nadkolami, charakterystycznymi światłami i linią nadwozia. Dzięki tym zabiegom Fiesta łączy dynamikę i elegancję.
Nabywca samochodu będzie miał do wyboru trzy nowe jednostki napędowe, w których zużycie paliwa ma być średnio o 10% niższe w porównaniu z silnikami poprzedniej generacji:
Całkowitą nowością jest 1,4-litrowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi - jednostka o małych gabarytach i lekkiej konstrukcji, w której szeroko wykorzystano stopy aluminium. Wyposażony w turbodoładowanie i układ wtryskowy common-rail nowej generacji, silnik ten rozwija moc 68 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 160 Nm. Mechaniczne cięgna sterowania układem zasilania zastąpiono połączeniami elektrycznymi. Silnik ten szczególnie dobrze sprawdza się jako jednostka napędowa małego samochodu, zapewniając doskonałe własności dynamiczne, bardzo niskie zużycie paliwa oraz wyróżniając się wysoką kulturą pracy.
Ford Fiesta będzie dostępny także z nowym silnikiem benzynowym o dwóch wałkach rozrządu w głowicy - 16-zaworowym Duratec - będącym rozwinięciem jednostki znanej już z Forda Focus. W Fordzie Fiesta silnik ten będzie oferowany w dwóch wersjach - 1,4-litrowej o mocy 80 KM i 1,6-litrowej o mocy 100 KM. Dzięki precyzyjnemu, elektronicznemu sterowaniu przepustnicą, a także dzięki innym modyfikacjom dostosowującym te silniki do potrzeb napędu mniejszego samochodu, jednostki Duratec 16V gwarantują bardzo dobre osiągi i niskie zużycie paliwa.
Uzupełnieniem nowej rodziny silników jest 8-zaworowa jednostka Duratec o pojemności 1,3 litra. W zależności od rynku, będzie on oferowany w wersji o mocy 58 KM lub 68 KM. Dzięki licznym rozwiązaniom mającym na celu obniżenie tarcia wewnętrznych podzespołów (przede wszystkim rozrządu), silnik ten charakteryzuje się niskimi kosztami eksploatacji i utrzymania. Wartości zużycia paliwa w realnych warunkach eksploatacji w rękach przeciętnego użytkownika są bardzo zbliżone do wyników zanotowanych przez producenta w oficjalnym europejskim cyklu badawczym.
Konstruktorzy Forda nie zapomnieli oczywiście o zawieszeniu i układzie kierowniczym. Owo zawieszenie pomimo, iż zajmuje mniej miejsca odznacza się znacznie lepszymi własnościami. Łączy w sobie pewność prowadzenia, bezpieczeństwo i komfort.
Najnowszy Ford Fiesta – który wejdzie do sprzedaży w 2002 roku jest pierwszym przedstawicielem nowej generacji samochodów małych, które Ford wprowadzi na rynek w ciągu 18 miesięcy od prapremiery Forda Fiesty we Frankfurcie.