Zaprezentowane przez firmę Ford trzy nowe modele ze znaczkiem "TDCi" są przykładem ilustrującym możliwości, jakie dają nowoczesne silniki wysokoprężne drugiej generacji Ford Duratorq TDCi. Rodzina ta obejmuje: najnowsze wcielenie niezwykle już popularnego Forda Focus TDCi, komfortowego i wyrafinowanego Forda Mondeo TDCi oraz zupełnie nowy model Ford Fiesta TDCi.
Ford był jednym z pierwszych producentów, który - wraz z premierą Forda Focus TDCi - wprowadził do seryjnej produkcji silniki wysokoprężne z wtryskiem wykorzystującym wysokociśnieniową szynę paliwową (common-rail) II generacji. Obecnie, wraz z poszerzeniem rodziny TDCi o Forda Mondeo TDCi i będącego całkowitą nowością Forda Fiesta TDCi, gama modeli Forda z silnikami wysokoprężnymi z wtryskiem common-rail obejmuje zakres pojemności od 1,4 litra do 2.0 litrów. Silniki diesla nowej generacji są więc dostępne we wszystkich najważniejszych modelach samochodów osobowych Ford.
W Fordzie Mondeo zastosowany zostanie silnik Duratorq TDCi o pojemności 2 litrów. Ta nowa 16-zaworowa jednostka Duratorq TDCi jest obecnie najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym oferowanym w Fordzie Mondeo. 130-konny silnik charakteryzuje się elastyczną, równomierną i cichą pracą i pod tym względem mieści się w kanonie ustanowionym wcześniej przez silnik Duratorq TDDi o mocy 115 KM z tradycyjnym, bezpośrednim układem wtryskowym. Duratorq TDCi osiąga szczytową wartość momentu obrotowego 330 Nm przy 1800 obr/min. jest to moment o 16% wyższy niż w jednostce Duratorq TDDi, która ma zasadniczo podobną konstrukcję, lecz tradycyjny układ wtryskowy.
Ford Focus jest oferowany z 1,8-litrowym silnikiem Duratorq TDCi o mocy 115 KM, dzięki któremu najchętniej obecnie kupowany samochód osobowy na świecie może zaoferować coraz liczniejszej rzeszy klientów preferujących silnik wysokoprężny lepsze osiągi, lepszą jakość prowadzenia oraz wyższy komfort jazdy przy niższym poziomie hałasu.
Wykorzystując wysokie ciśnienie doładowania (do 1,2 bara) wytwarzane przez turbosprężarkę, 1,8-litrowa jednostka Duratorq TDCi osiąga maksymalną wartość momentu obrotowego 250 Nm przy 1850 obr/min. Jednak, podobnie jak w przypadku Forda Mondeo, dzięki funkcji chwilowego przyrostu momentu obrotowego, kierowca Forda Focus TDCi może w razie potrzeby dysponować nawet wyższym momentem obrotowym, co jeszcze bardziej poprawia osiągi pojazdu, przede wszystkim przyspieszenie.
W Focusie silnik TDCi rozwija maksymalną moc 115 KM (85 kW) przy 3800 obr/min, podczas gdy stała, maksymalna wartość momentu obrotowego wynosi 250 Nm przy 1850 obr/min. Dzięki funkcji chwilowego przyrostu momentu maksymalny moment obrotowy silnika TDCi wzrasta do 280 Nm przy 1,850 obr/min.
Ford Focus osiąga tym samym maksymalną prędkość 193 km/h i przyspiesza do 100 km/h ze startu zatrzymanego w 10,8 sekundy. Warto jednak zaznaczyć, że bardzo dobre osiągi nie zostały osiągnięte kosztem zwiększonego zużycia paliwa. Mimo blisko 30% wzrostu mocy, nowy Focus TDCi legitymuje się identycznym zużyciem paliwa jak 90-konny silnik TDDi - bardzo przyzwoitym wynikiem 5,5 litra na 100 km.
Ford Fiesta także będzie oferowany z silnikiem wysokoprężnym Duratorq TDCi z układem wtryskowym common-rail drugiej generacji - tym razem w wersji o pojemności 1,4-litra.
1.4-litrowy silnik Duratorq TDCi, wykonany w większości ze stopów aluminium, ma niewielkie gabaryty i lekką budowę. Dzięki turbodoładowaniu, jednostka ta rozwija moc 68 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy 160 Nm. Ocenia się, że Ford Fiesta TDCi będzie zużywał zaledwie 4,5 litrów oleju napędowego na 100 km (wg nowego europejskiego cyklu pomiaru zużycia paliwa). Nowy Ford Fiesta TDCi, który znajdzie się w sprzedaży w Europie w 2002 roku, będzie przyspieszał ze startu zatrzymanego do 100 km/h w 14,8 sekundy. Prędkość maksymalna będzie wynosić 164 km/h. Dokładna charakterystyka techniczna Forda Fiesta TDCi zostanie podana do wiadomości w czasie bezpośrednio poprzedzającym