Ford w Rajdzie Monte Carlo

Ford w Rajdzie Monte Carlo28.01.2008
Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen reprezentujący zespół BP Ford Abu Dhabi World Rally Team ukończyli Rajd Monte Carlo na drugim miejscu. Fińska załoga Forda Focus RS WRC nigdy wcześniej nie zajęła miejsca na podium w tym rajdzie.

Tym razem była w czołowej trójce już od pierwszych kilometrów. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, którzy także reprezentują barwy fabrycznego zespołu Forda zajęli dwunaste miejsce, a Khalid Al Qassimi i Michael Orr uplasowali się na szesnastej pozycji. Obydwie załogi zameldowały się na mecie pomimo odpadnięcia z rajdu, dzięki systemowi SupeRally. W pierwszej dziesiątce klasyfikacji końcowej znalazło się aż 5 Fordów Focus RS WRC.

Ford w Rajdzie Monte Carlo 1 Przez pierwsze 3 dni załogi toczyły rywalizację na OS-ach w górach Vercors i Ardèche, a w niedzielę areną zmagań były Alpy Nadmorskie w pobliżu Monako. 19 OS-ów liczyło łącznie 362.09 km, a warunki na trasie sprzyjały w tym roku kierowcom. Jedynie na północnych zboczach gór na trasach można było spotkać zdradliwe płaty śniegu i lodu.

Po pierwszym czwartkowym etapie Hirvonen zajmował trzecie miejsce. W piątek umocnił swoją pozycję, powiększając przewagę nad rywalami, by w sobotę awansować na drugą lokatę, którą utrzymał do mety. Podczas ostatniego dnia załogi pokonywały dwukrotnie słynny OS Col de Turini, a rajd kończył się super OS-em w Monako, wytyczonym na trasie wyścigu Formuły 1. 27-letni Fin osiągnął metę z przewagą blisko pół minuty nad Chrisem Atkinsonem, by stanąć na podium ustawionym na dziedzińcu pałacu Monaco. Książę Albert jak zwykle osobiście gratulował zwycięzcom.

"Druga pozycja to świetny rezultat na początek sezonu" powiedział Hirvonen. „Do tej pory Rajd Monte Carlo nie był dla mnie szczęśliwy, dlatego miejsce na podium to fantastyczny wynik. Czuję się prawie, jak bym wygrał! Moim planem na ten sezon jest kończenie kolejnych rajdów na drugim miejscu, jeżeli zwycięstwo nie będzie możliwe. Gdy awansowałem na drugie miejsce, mogłem już jechać spokojniej. Obawiałem się trochę, jak będzie mi się jechało na nowych oponach Pirelli. Spisały się całkiem dobrze. Jednak już robiąc opis OS¬-ów podczas zapoznania z trasą, trzeba brać pod uwagę to, że mamy teraz inne opony."

Ford w Rajdzie Monte Carlo 2 Latvala stracił dużo czasu wskutek przebicia opony w czwartek wieczorem. Potem nie ukończył sobotniego etapu po uderzeniu w kamień i uszkodzeniu przedniego zawieszenia. Powrócił do rywalizacji w niedzielę. Trzykrotnie notował czasy w pierwszej trójce, co pozwoliło mu na awans z czternastego na dwunaste miejsce. Rajd Monte Carlo był sto pięćdziesiątym startem w karierze Miikki Anttili. U boku Latvali 35-latek zaliczył już pięćdziesiąt występów w mistrzostwach świata.

"To był długi i trudny weekend. Popełniłem dwa błędy, ale w niedzielę udało mi się wreszcie znaleźć odpowiedni rytm jazdy i byłem zadowolony z uzyskiwanych czasów" powiedział 22-letni Latvala. „Niestety, dobre wyniki przyszły o trzy dni za późno. Przekonałem się, że na nowych oponach nie można ciąć zakrętów zbyt mocno, aby być na mecie. Muszę nieco bardziej agresywnie pokonywać zakręty, aby w pełni wykorzystać możliwości opon."

Al Qassimi, dla którego był to debiut w Monte Carlo, odpadł z rajdu w piątek po uderzeniu w skarpę i uszkodzeniu zawieszenia. Następnego dnia powrócił do rywalizacji i odrobił część strat. Dzięki temu zajął szesnaste miejsce.

Ford w Rajdzie Monte Carlo 3"Rajd był nieprawdopodobnie trudny technicznie, ale porównanie czasów z wynikami rywali wyglądało całkiem zachęcająco. Byłem zadowolony z miejsca w pierwszej dziesiątce, ale potem popełniłem błąd i przez resztę rajdu musiałem odbudowywać wiarę w swoje umiejętności. Współpraca z pilotem układała się doskonale, a jego doświadczenie pomogło mi udoskonalić opis trasy."

Dyrektor zespołu Malcolm Wilson był zadowolony z występu zespołu. "Na Mikko ciążyła wielka presja, jednak doskonale wypełnił lukę, która pozostała po odejściu z zespołu Marcusa Grönholma. Jestem pod wrażeniem jego jazdy. Co do wyniku, nie mogłem oczekiwać od niego więcej. Jari-Matti nauczył się bardzo dużo podczas tego weekendu. Zdobyte doświadczenia będą procentować w kolejnych rajdach."

Mark Deans, dyrektor działu sportu motorowego Ford of Europe powiedział: "Ukończenie najsłynniejszego rajdu w mistrzostwach z pięcioma samochodami w pierwszej dziesiątce to dla Forda doskonały wynik, który pokazuje, że stać nas na wiele w tym sezonie. Wierzę, że nasze oczekiwania i ambicje się spełnią."

Ford w Rajdzie Monte Carlo 4 Sébastien Loeb (Citroen) po raz piąty w karierze wygrał Rajd Monte Carlo osiągając metę z przewagą ponad dwóch i pół minuty nad Hirvonenem. Najniższy stopień podium zajął Chris Atkinson (Subaru). Australijczyk stoczył w niedzielę zaciętą walkę z François Duvalem (Ford), który był ostatecznie czwarty. Belg wygrał w niedzielę 3 OS-y, jednak nie zdołał odrobić straty do Atkinsona i ukończył rajd 1.1 s za rywalem z zespołu Subaru. Obydwaj kierowcy osiągnęli identyczny czas na super OS-ie w Monako. Petter Solberg (Subaru) i Gigi Galli (Ford) zajęli odpowiednio piąte i szóste miejsce, a Per-Gunnar Andersson (Suzuki) był ósmy i zdobył punkt w klasyfikacji kierowców, a także dwa punkty dla debiutującego zespołu Suzuki. Dani Sordo (Citroen) zajmował drugą pozycję, gdy defekt samochodu wykluczył go w sobotę z rywalizacji. Dzięki systemowi SupeRally stanął na starcie niedzielnych OS-ów i ukończył rajd na 11 miejscu, zdobywając jeden punkt dla zespołu. Toni Gardemeister (Suzuki) został wycofany z rajdu przed niedzielnymi OS-ami z powodu przegrzewającego się silnika.

Następny rajd
Kolejną rundą mistrzostw świata będzie Rajd Szwecji, jedyna w kalendarzu WRC typowo zimowa impreza, rozgrywana w dniach 7 – 10 lutego na zaśnieżonych i oblodzonych OS-ach w okolicach miasta Karlstadt.

Ford w Rajdzie Monte Carlo 5 Końcowa klasyfikacja Rajdu Monte Carlo
1. S Loeb/D Elena F Citroen C4 3h 39min 17.0s
2. M Hirvonen/J Lehtinen FIN Ford Focus RS 3h 41min 51.4s
3. C Atkinson/S Prévot AUS Subaru Impreza 3h 42min 15.6s
4. F Duval/E Chevailler B Ford Focus RS 3h 42min 16.7s
5. P Solberg/P Mills N Subaru Impreza 3h 43min 57.9s
6. G Galli/G Bernacchini I Ford Focus RS 3h 48min 03.5s
7. J-M Cuoq/P Janvier F Peugeot 307 3h 49min 41.8s
8. P-G Andersson/J Andersson S Suzuki SX4 3h 50min 36.5s
9. H Solberg/C Menkerud N Ford Focus RS 3h 52min 00.6s
10 M Wilson/S Martin GB Ford Focus RS 3h 53min 17.1s

Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (po rundzie 1/15)

Kierowcy
1. S Loeb 10pkt
2. M Hirvonen 8pkt
3. C Atkinson 6pkt
4. F Duval 5pkt
5. P Solberg 4pkt
6. G Galli 3pkt

Zespoły
1. Citroen Total 11pkt
2. Subaru 10pkt
3. BP Ford Abu Dhabi 8pkt
4. Stobart VK M-Sport 8pkt
5. Suzuki 2pkt

Źródło: Ford