Automatyczno-sekwencyjna Durashift EST w Transicie

Automatyczno-sekwencyjna Durashift EST w Transicie26.09.2001
Użytkownicy nabywający nowego Forda Transit mogą teraz korzystać z dostępnej na życzenie nowoczesnej automatyczno-sekwencyjnej skrzyni biegów Durashift EST, w której mechanizm zmiany przełożeń działa w sposób podobny, jak w bolidach Formuły 1 ...

Automatyczno-sekwencyjna Durashift EST w Transicie 1 Użytkownicy nabywający nowego Forda Transit mogą teraz korzystać z dostępnej na życzenie nowoczesnej automatyczno-sekwencyjnej skrzyni biegów Durashift EST, w której mechanizm zmiany przełożeń działa w sposób podobny, jak w bolidach Formuły 1. Obok trybu automatycznego, w którym osiągi i zużycie paliwa nie odbiegają w niczym od parametrów mechanicznej skrzyni biegów, kierowca może także zmieniać biegi ręcznie, operując odpowiednimi przyciskami.

Przekładnia Durashift EST jest rozwinięciem konstrukcyjnym klasycznej 5-biegowej mechanicznej skrzyni biegów, przy czym zmiana przełożeń nie wymaga dźwigni zmiany biegów i pedału sprzęgła. Kierowca zmienia bowiem przełożenia przyciskami "+" i "-" umieszczonymi na kole kierownicy, może też wybrać tryb w pełni automatycznej zmiany biegów.

Automatyczno-sekwencyjna Durashift EST w Transicie 2 Oprócz tego, kierujący ma do wyboru trzy programy automatycznej zmiany przełożeń: "ekonomiczny", dający bardziej oszczędne zużycie paliwa, tzw. tryb "zimowy" ograniczający ryzyko poślizgu kół na śliskiej nawierzchni, oraz tryb "pełnego obciążenia", zalecany przy jeździe z pełnym obciążeniem, podczas holowania przyczepy lub podczas pokonywania stromych wzniesień.

Automatyczno-sekwencyjna skrzynia biegów Durashift EST jest oferowana na życzenie w wersjach Forda Transit z napędem na tylną oś, napędzanych 2,4-litrowym silnikiem wysokoprężnym Duratorq DI z turbodoładowaniem, o mocy 66 kW (90 KM). Przekładnia ta jest oferowana m.in. w furgonach z nadwoziem zamkniętym, podwoziach z pojedynczą i podwójna kabiną oraz w mikrobusach.

Automatyczno-sekwencyjna Durashift EST w Transicie 3 Do najważniejszych zalet nowego rozwiązania, zarówno z punktu widzenia właściciela jak i użytkownika pojazdu, należy niższe zużycie paliwa w normalnych warunkach jazdy. Przede wszystkim dlatego, że przekładnia dokonuje płynnych zmian biegów bez względu na obciążenie pojazdu lub nachylenie drogi. Ponieważ w trybie automatycznym moment zmiany przełożenia odbywa się w najbardziej odpowiednim momencie, przekładnia Durashift EST może przyczynić się do obniżenia zużycia paliwa nawet o 20% w porównaniu z pojazdem z klasyczną automatyczną skrzynią biegów wykorzystującą przekładnię hydrokinetyczną. Również przy ręcznej zmianie biegów można uzyskać zużycie paliwa o około 5% niższe niż w identycznym Fordzie Transit z konwencjonalną mechaniczną skrzynią biegów, oczywiście zależnie od techniki jazdy.

Źródło: Ford