Nowy Ka kształtem nawiązuje do modelu poprzedniej generacji, zaprezentowanego w 1996 r. W jego stylistyce zawarto wiele elementów znanych z innych Fordów, chociażby najnowszego Mondeo czy S-MAX-a. Projektanci wzorowali się również na liniach koncepcyjnego modelu Verve, który zastąpi wysłużoną Fiestę.
We wnętrzu małego Forda zastosowano materiały wykończeniowe wysokiej jakości oraz najnowocześniejsze "gadżety" elektroniczne, łącznie z gniazdem do podłączenia zewnętrznych odtwarzaczy plików MP3 oraz interfacem Bluetooth.
Samochód powstanie na podwoziu znanym z Fiata 500, dzięki czemu będzie doskonale sprawdzał się w mieście i wszędzie tam, gdzie wymagana jest duża zwrotność. Producenci obiecują, że nowy Ford Ka będzie radził sobie wyśmienicie również na autostradzie.
W momencie debiutu rynkowego w gamie silników znajdą się dwie jednostki benzynowe i jeden Diesel, które napędzają także Fiata 500. Benzynowy silnik o pojemności 1.2-litra rozwija 63KM, a większy brat o pojemności 1.4-litra 100KM. Pierwszym Dieslem zastosowanym w modelu Ka będzie jednostka 1.3 Multijet o mocy 75KM. W późniejszym terminie pojawi się też usportowiona edycja ST, napędzana 135-konnym, turbodoładowanym silnikiem 1.4.
Nowy Ford Ka zadebiutuje podczas Salonu Samochodowego w Paryżu we wrześniu tego roku, a pierwsze modele wejdą do sprzedaży pod koniec roku. Ceny wersji podstawowych będą rozpoczynały się od 7 500 funtów.