...– "energią uchwyconą w ruchu", kojarzącą się z jakością jazdy i atrakcyjnym wyglądem samochodów.
- Działania podejmowane przez firmę Ford – dostosowanie niektórych naszych silników do zasilania bioetanolem, wprowadzenie gamy pojazdów Ford ECOnetic o ultra-niskiej emisji CO2, prace nad silnikami EcoBoost, napędem hybrydowym i wodorowymi ogniwami paliwowymi – są dowodem, że firma Ford nie pozostaje obojętna na problemy związane z globalnym ociepleniem – powiedział Adam Kołodziejczyk, prezes i dyrektor generalny Ford Polska Sp. z o.o.. Te nowoczesne rozwiązania chcemy oferować w Polsce tak szybko jak to możliwe, by klienci, którzy chcą włączyć się w kompleksowe działania mające na celu ochronę środowiska mieli możliwość wyboru odpowiedniego dla nich pojazdu.
W pierwszych pojazdach z serii Ford ECOnetic, które będą sukcesywnie wprowadzone do sprzedaży w 2008 r., zastosowano najnowsze zespoły napędowe z silnikiem wysokoprężnym i układem wtryskowym common rail oraz inne, starannie dobrane elementy zaprojektowane tak, aby zredukować emisję CO2 do absolutnego minimum.
Udowadnia to, że bardzo korzystny poziom zużycia paliwa i znacznie zmniejszoną emisję CO2 można osiągnąć wykorzystując zwykły napęd w połączeniu z pomysłowymi metodami oszczędzania paliwa. Pierwszy pojazd, dostępny już teraz, to wersja najbardziej popularnego modelu Forda. Średnie zużycie paliwa nowego Forda Focus ECOnetic wynosi zaledwie 4,3 l/100 km.
Odpowiada temu najlepsza w klasie konwencjonalnych zespołów napędowych emisja CO2 w wysokości jedynie 115 g/km.
Bazując na bardzo oszczędnej wersji silnika o mocy 109 KM z filtrem DPF, punktem wyjścia dla osiągnięcia takich wartości było zmniejszenie oporów toczenia. W celu poprawienia właściwości aerodynamicznych obniżono pojazd o 10 milimetrów z przodu i 8 milimetrów z tyłu. wyposażenie standardowe obejmuje zestaw aerodynamiczny, składający się ze zderzaka przedniego o zmodyfikowanym kształcie, zmienionych okładzin progów i tylnego spojlera.
W celu jeszcze większej poprawy właściwości aerodynamicznych w zewnętrznych częściach dolnej kraty wlotu powietrza od wewnętrznej strony umieszczone są zaślepki. W zestawieniu z oponami 195/65 R15 o niskich oporach toczenia daje to bardzo dobry współczynnik oporu 0,31.
Kolejnym środkiem zmniejszającym opory jazdy, zastosowanym po raz pierwszy w Fordzie Focus ECOnetic, jest wprowadzenie nowego oleju o niskiej lepkości opracowanego w wyniku współpracy firmy Ford i jej strategicznego partnera w dziedzinie energii, firmy BP. Jego zalety potwierdzone w testach okazały się tak duże, że nowy olej BP ma być wprowadzony w różnych innych pojazdach Forda w segmentach C i CD.
Oferta pojazdów Ford ECOnetic obejmie także Forda Mondeo ECOnetic o emisji CO2 poniżej 140 g/km; zaś niedługo zostanie rozszerzona o nowego Forda Fiesta o emisji CO2 poniżej 100 g/km.
- Niestety, ani społeczeństwa, ani sektor transportu nie dysponuje jednym środkiem zaradczym, który pomógłby przeciwdziałać niekorzystnym zmianom klimatycznym – podsumował Adam Kołodziejczyk. Bardzo ważne jest uświadomienie sobie, że długotrwałe i efektywne obniżenie emisji CO2 wymaga rozwiązań systemowych zastosowanych w masowo produkowanych samochodach. I to jest właśnie kierunek działań Forda – poszukiwanie nowoczesnych technologii, które będą dostępne finansowo i możliwe do zastosowania w masowej produkcji samochodów. Konieczna jest także pomoc rządów – system ulg podatkowych i zachęt finansowych – mająca podstawowe znaczenie dla zwiększenia sprzedaży pojazdów przyjaznych środowisku – zakończył Adam Kołodziejczyk.