...odnieśli swoje drugie w tym sezonie zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA i powrócili na prowadzenie w klasyfikacji kierowców. Finowie mają trzy punkty przewagi nad drugim kierowcą w tabeli. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila ukończyli rajd ze stratą 7.9 sekundy do kolegów z zespołu. Perfekcyjna jazda obydwu kierowców pozwoliła Fordowi umocnić się na pozycji lidera w klasyfikacji zespołów fabrycznych.
Dzięki kompletowi punktów Ford zapisał w Turcji historyczną kartę w dziejach Rajdowych Mistrzostw Świata, zdobywając punkty w setnym kolejnym rajdzie, co nie udało się żadnemu innemu zespołowi od 1973 roku, kiedy po raz pierwszy odbyły się mistrzostwa świata.
W piątek, pod koniec pierwszego dnia rajdu Hirvonen i Latvala zajmowali pierwsze i drugie miejsce, ale w końcówce ostatniego OS-u celowo zwolnili i pozwolili się wyprzedzić kilku rywalom. Dzięki temu jechali w sobotę w dalszej kolejności, po drodze oczyszczonej przez konkurentów z warstwy śliskiego, luźnego szutru.
W sobotę rano kierowcy Forda powrócili na pierwsze i drugie miejsce w klasyfikacji rajdu i skupili się na powiększaniu przewagi nad najgroźniejszym rywalem - Sebastienem Loebem, który jechał jako pierwszy i oczyszczał trasę. W niedzielę Hirvonen i Latvala otwierali trasę, jednak ich przewaga była na tyle duża, że udało im się odeprzeć ataki Francuza. Po raz drugi w tym sezonie kierowcy zespołu BP-Ford stanęli na dwóch najwyższych stopniach podium.
Bazą ósmej rundy tegorocznych mistrzostw świata był nadmorski kurort Kemer położony na południowym wybrzeżu Turcji. Kierowcy pokonali 19 OS-ów o łącznej długości 360.12 km rozgrywanych w górach Anatolii, wznoszących się ponad miastem. Temperatura powietrza dochodziła do 34ºC, a skalista nawierzchnia górskich dróg osiągała nawet 48ºC, co stwarzało bardzo trudne warunki dla samochodów i opon Pirelli Scorpion.
Zadowolony Hirvonen powiedział, że miniony weekend był niezwykle udany. "Obiecałem Malcolmowi Wilsonowi, że w swoim domowym Rajdzie Finlandii wystartuję jako lider mistrzostw świata i dotrzymałem słowa! Dla kierowców, samochodów i opon był to niezwykle trudny weekend. Stoczyłem wspaniały zwycięski pojedynek z Jari-Mattim. Jestem bardzo zadowolony z wyniku. To zwycięstwo przyszło w doskonałym momencie po niezbyt udanym Rajdzie Grecji. Udało mi się pokonać czterokrotnego mistrza świata – to wspaniałe uczucie", powiedział Hirvonen.
"Nasza taktyka sprawdziła się bardzo dobrze. W niedzielę rano już ze spokojem startowałem jako pierwszy w stawce, bo chociaż tym razem to ja musiałem oczyszczać trasę, miałem sporą przewagę. Na wynik zapracował cały zespół. Ostatni OS jechałem bardzo ostrożnie uważając, aby nie uszkodzić opon. Druga połowa sezonu zapowiada się ekscytująco. Teraz marzę już, aby być w domu i zobaczyć się z moimi synami" powiedział 27-letni Hirvonen, który przez cały czas trwania rajdu miał kłopoty zdrowotne i nie mógł jeść.
Latvala cieszył się z drugiego miejsca, pomimo dwóch przebitych opon pierwszego dnia. "Moim celem było miejsce na podium, dlatego cieszę się, że byłem w stanie walczyć o zwycięstwo. Nie znałem dobrze tureckich odcinków, ale okazało się to mniejszym problemem, niż się obawiałem. Decydując się na nasz manewr taktyczny sporo ryzykowaliśmy, ale była to dobra decyzja", powiedział Latvala.
Dyrektor zespołu BP Ford Abu Dhabi, Malcolm Wilson odebrał w imieniu zespołu nagrodę Abu Dhabi Spirit of the Rally Award i przekazał ją Lewisowi Boothowi, prezesowi Ford of Europe, który oglądał rajd. "Zwyciężyliśmy dzięki taktyce, a nasi młodzi kierowcy osiągnęli wiele w ten weekend. Piątkowa decyzja wymagała wielkiej odwagi, ale okazała się trafna. Jestem dumny z kierowców i całego zespołu. Zakończyliśmy pierwszą połowę sezonu w doskonałym stylu. Mikko pojechał doskonale i przed letnią przerwą prowadzimy w obydwu klasyfikacjach. To wspaniałe dni dla zespołu – trudno marzyć o jeszcze lepszych" powiedział Wilson.
Dyrektor działu sportu Ford of Europe, Mark Deans dodał: "Dzięki wyjątkowej wytrwałości zespołu i niezawodności samochodów, ustanowiliśmy rekord, zdobywając punkty dla zespołu w 100 kolejnych rajdach w Rajdowych Mistrzostwach Świata, które są najtrudniejszym cyklem dla samochodów bazujących na modelach produkcyjnych.
Wymagało to doskonałych osiągów i wyjątkowej wytrzymałości i niezawodności Forda Focus RS WRC. Wielki wkład mają kierowcy zasiadający za kierownicami naszych samochodów. Ten weekend był perfekcyjny dla naszego zespołu i bardzo dobry dla Forda. W pierwszej dziesiątce znalazło się aż 6 Fordów Focus!"
Następny rajd
Zespoły i kierowcy mogą udać się teraz na zasłużony odpoczynek. Po ośmiu rundach następuje teraz przerwa w mistrzostwach. Drugą połowę sezonu rozpocznie Rajd Finlandii (31 lipca – 3 sierpnia). Bazą szutrowego klasyka tradycyjnie będzie Jyväskylä.