Nowy Ford Focus RS wejdzie do sprzedaży na początku 2009 r. Został opracowywany przez niewielki, ale oddany zespół inżynierów pod kierownictwem Josta Capito, dyrektora ds. linii pojazdów wyczynowych w Ford of Europe.
Dla entuzjastów szosowych samochodów wyczynowych nowy model oznacza mile widziany powrót znaczka Ford RS. Będzie to drugi model Forda Focus produkowany w szacie RS i jego inauguracja zapowiada kolejny ekscytujący rozdział w 40-letniej historii, która rozpoczęła się w Niemczech pod koniec lat 60. i nabrała rozpędu w całej Europie po wprowadzeniu na rynek w 1970 r. modelu Escort RS1600.
Capito stwierdził: – Chcemy, aby Ford Focus RS był prawdziwym samochodem wyczynowym, sprawiającym równie wiele radości entuzjastom, co poprzedni model oraz klasyczne modele Ford RS w przeszłości. Pozostajemy wierni głównym zasadom przyświecającym produkcji samochodów RS, zapewniając ekscytujący, ale niedrogi samochód wyczynowy, z którego można korzystać na co dzień.
Prezencja i stylistyka pojazdu RS
Zanim jeszcze ruszy z miejsca, nowy Ford Focus RS zaznacza swoją obecność sportową stylistyką, obniżoną sylwetką i nieco agresywnym wyglądem, charakterystycznym dla prawdziwego Forda RS. Elementy stylistyki otwarcie sugerujące wyczynowy charakter pojazdu mieszają się z subtelnymi modyfikacjami, które nadają stabilny, mocny wygląd i obiecują ekscytującą jazdę.
Samochód demonstracyjny, który zostanie zaprezentowany w Londynie zapowiada stylistykę zamierzoną dla ostatecznej wersji produkcyjnej pojazdu, chociaż niektóre elementy mogą jeszcze ulec zmianie przed rozpoczęciem produkcji masowej.
Pojazd został wykończony specjalnym jaskrawozielonym lakierem z zatopionymi metalizowanymi płatkami, co daje uderzającą, nowoczesną interpretację zieleni Le Mans Green stosowanej w latach 70. w erze Escorta RS1600.
Żywy kolor lakieru nadwozia kontrastuje z licznymi detalami stylizacyjnymi pojazdu wyczynowego wykończonymi w połyskliwej czerni „piano black", takimi jak np. listwa na przedniej krawędzi pokrywy komory silnika, głębokie obudowy zintegrowanych przednich świateł przeciwmgielnych oraz lusterka boczne z wbudowanymi kierunkowskazami.
Przednie i tylne płaty boczne poszycia zostały zmodyfikowane tak, aby objąć poszerzone nadkola i zwiększony rozstaw kół, uzupełniony dodatkowo przez zmodyfikowane, głębsze listwy boczne progów drzwi. Kolejnym wizualnym przypomnieniem wysokich osiągów pojazdu są trójkątne, opatrzone znaczkami RS otwory wentylacyjne za przednimi nadkolami. Dwa wykonane w klasycznym stylu otwory wentylacyjne w pokrywie komory silnika są wskazówką mocy kryjącej się pod maską oraz wymogiem praktycznym, gdyż zapewniają utrzymanie prawidłowej temperatury.
Zupełnie nowa konstrukcja zderzaka przedniego w Fordzie Focus RS obejmuje głęboki fartuch przedni z dużą, siatkową dolną kratą wlotu powietrza w formie wydłużonego trapezu. Ten rzucający się w oczy element stanowi manifestację najnowszej linii stylistyki Forda "kinetic design" i jest również wykończony w tonacji "piano black". Powyżej, chromowane reflektory ksenonowe, przywodzące na myśl oczy kota, są obramowane przez czarne, matowe obudowy, pod którymi znajdują się wyjątkowe, dodatkowe wloty powietrza.
Z tyłu głęboki nowy zderzak tylny obejmuje duży kanał Venturiego poprowadzony do jego dolnej krawędzi, z małymi otworami wentylacyjnymi w każdym rogu zderzaka, co dodatkowo podkreśla szerokość pojazdu. Dwie pokaźne chromowane rury wydechowe umieszczono po obu stronach czarnego kanału Venturiego, co nadaje charakterystyczny, zdecydowany wygląd tylnej części pojazdu.
Powyżej znajduje się wyjątkowy, dwuczęściowy, czarny spojler tylny umieszczony na linii dachu Forda Focus RS, przywodzący na myśl oba wcześniejsze modele RS oraz będącego zwycięzcą Rajdowych Mistrzostw Świata Forda Focus WRC, który stał się inspiracją dla tego modelu.
– Uważamy, że niezwykle istotne jest, aby Ford Focus RS wyglądał jednocześnie jak Focus i jak pojazd RS – musi mieć indywidualny, charakterystyczny i wyrazisty wygląd oraz stylistykę będącą nawiązaniem do wyczynowego charakteru pojazdu, ale musi również wyraźnie wskazywać na pochodzenie i powiązanie z Fordem Focus ST – powiedział Stefan Lamm, główny projektant nadwozia w Ford of Europe.
Wnętrze godne pojazdu wyczynowego
Stylistyka ta jest kontynuowana we wnętrzu pojazdu, dzięki wyjątkowym, specjalnie dobranym w celu odzwierciedlania charakteru pojazdu wyczynowego elementom wyposażenia wnętrza, wśród których królują wykonane na specjalne zamówienie, profilowane fotele sportowe Recaro, specjalnie zaprojektowane i wykończone tak, aby zapewniały doskonałe podparcie, nawet podczas dynamicznej jazdy. Wszystkie siedzenia są kolorystycznie zgrane z tonacją lakieru nadwozia i ozdobione hebanowymi wstawkami skórzanymi oraz logo „RS” i „Recaro” wyszytymi na każdym oparciu.
W innych miejscach kolor dodatkowo ożywia wnętrze pojazdu, nawiązując do sportowej stylistyki wnętrza Forda Focus ST poprzez zwiększone zastosowanie ozdobnych detali dobranych do koloru nadwozia, elementów ze szczotkowanego aluminium oraz stylistyki akcentującej wyczynowy charakter auta. Nawet tylne siedzenia posiadają podwyższone boczne elementy podtrzymujące oraz poszycie wykonane z mikrowłókien, tak samo jak fotele przednie.
Konsola środkowa została wykończona przy użyciu stylowego, połyskliwego tworzywa przypominającego węgiel; użyto również wielu metalowych detali zdobniczych - do wykończenia nawiewników, wewnętrznych uchwytów drzwi, dźwigni zmiany biegów i jej otoczenia oraz wyjątkowych, oznaczonych logo "RS" nakładek progów drzwi. Elementy te kontrastują z czarną podsufitką, co wzmacnia sportowy charakter wnętrza i wrażenie przebywania w kokpicie samochodu wyścigowego.
Niemal każdy element wykończenia przypomina kierowcy, że jest to wyjątkowy Focus: dźwignia zmiany biegów sześciobiegowej przekładni wykończona rysunkiem w niebieskiej tonacji RS, sportowa, trójramienna kierownica opatrzona logo "Ford" i "RS", a nawet aluminiowe pedały. Wyposażenie kokpitu pojazdu wyczynowego uzupełniają trzy dodatkowe wskaźniki przeniesione z Forda Focus ST, w tym wskaźnik ciśnienia turbodoładowania, zamontowany w górnej części konsoli środkowej i umieszczony pod kątem, aby znajdował się na linii wzroku kierowcy.
Mocarne serce modelu RS
Sercem nowego Forda Focus RS jest specjalnie opracowana, turbodoładowana wersja 2,5-litrowego 5-cylindrowego silnika Duratec. Znacznie zmodyfikowany w celu zapewnienia wysokich osiągów, ten zespół napędowy zapewnia imponującą moc 300 KM i moment obrotowy ponad 410 Nm, co zapewni doskonały stosunek mocy do masy.
Tak znaczne zwiększenie osiągów nie jest wyłącznie wynikiem modyfikacji układu sterowania pracą silnika lub zmiany ciśnienia doładowania: począwszy od bloku 2,5-litrowego silnika Duratec, inżynierowie zespołu Ford RS opracowali specjalne wałki rozrządu, zmienioną głowicę cylindrów i uszczelkę oraz zmodyfikowany układ dolotowy i kolektory przeznaczone specjalnie dla tego pojazdu.
Mimo iż do czasu inauguracji na początku 2009 r. pojazd nadal jest na etapie rozwoju produktu, we wstępnych testach osiągów uzyskano wyniki wskazujące przyspieszenie 0-100 km/h w czasie poniżej sześciu sekund.
„Revo”-lucja w dziedzinie przyczepności
Podczas projektowania Forda Focus RS, Capito i jego zespół poświęcili szczególnie wiele uwagi dążeniu do stworzenia samochodu, który zapewnia doskonałe osiągi i przyczepność.
Rozmaite innowacje, opracowane w wyniku sygnałów docierających od właścicieli wcześniejszych wyczynowych modeli Forda, umożliwiły inżynierom zachowanie w nowym Fordzie Focus RS napędu na przednie koła, z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, przy jednoczesnym zapewnieniu wysokich parametrów w zakresie przyczepności, trzymania się drogi i sterowności.
Nowy Ford Focus RS jest wyposażony w innowacyjny układ zawieszenia przedniego znany pod nazwą „RevoKnuckle”, który został zaprojektowany w celu zmniejszenia niepożądanych zakłóceń sterowności oraz zjawiska szarpania kół kierowanych pod wpływem nadmiaru momentu obrotowego, które występuje w pojazdach z napędem na przednie koła. Zjawisko to występuje podczas gwałtownego przyspieszania, pokonywania zakrętów lub jazdy po nierównej nawierzchni, gdy moment obrotowy na kołach napędzanych przekracza poziom przyczepności. Charakteryzuje się ono nagłą siłą obrotową na kierownicy i może być szczególnie silnie odczuwane w pojazdach wyposażonych w szerokie opony i mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu.
W Fordzie Focus RS układ RevoKnuckle współpracuje z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu firmy Quaife automatycznie regulującym rozdział momentu obrotowego. Inżynierowie zespołu Ford RS ściśle współpracowali z Centrum Zaawansowanych Badań firmy Ford w Akwizgranie w Niemczech, aby opracować technologię RevoKnuckle specjalnie dla wyczynowego Forda Focus RS. Umożliwia ona wykorzystanie prostoty tradycyjnej konstrukcji kolumn McPhersona, ale przy takim ustawieniu geometrii, które minimalizuje zakłócenia sterowności i wspomniany efekt szarpania kół pod wpływem nadmiaru momentu obrotowego, głównie dzięki zmniejszeniu odchyleń w układzie kierowniczym.
– Ford Focus stanowi doskonałą podstawę dla pojazdu wyczynowego – zwinny, dobrze reagujący i stabilny – wyjaśnił Capito. – Dokładnie zbadaliśmy, jak najlepiej wzmocnić te cechy na potrzeby modelu wyczynowego. Nasze prace wyraźnie pokazały, że nasze podejście polegające na połączeniu precyzyjnie dostrojonego układu RevoKnuckle z mechanizmem różnicowym Quaife jest idealnym rozwiązaniem dla wyczynowego samochodu szosowego z napędem na przednie koła, takiego jak Ford Focus RS.
Jak można się spodziewać, uważnie rozważyliśmy możliwość zastosowania napędu na cztery koła, ale dzięki połączeniu i zestrojeniu tych elementów oraz dzięki doświadczeniu Forda w zapewnianiu wiodących na rynku parametrów trzymania się drogi, mogliśmy wyeliminować dużą masę pojazdu, jaka wiąże się z zastosowaniem napędu na cztery koła, przy jednoczesnym zapewnieniu najlepszego w tej klasie zbilansowania parametrów w zakresie przyczepności, trzymania się drogi i osiągów.
W wyniku tego uzyskaliśmy lekką konstrukcję, która zapewni odpowiednie połączenie przyczepności oraz ostrej jak brzytwa sterowności w sposób, jakiego nikt by się nie spodziewał w pojeździe z napędem na przednie koła i wierzymy, że dokonaliśmy właściwego wyboru – podsumował Capito.
Dynamiczny, zwinny i dobrze reagujący
Prawdziwy Ford Focus RS musi zachować i umocnić reputację pojazdu, który dobrze reaguje na manewry kierowcy i precyzyjnie trzyma się drogi, z czego słynie model Focus. Dzięki wysiłkom inżynierów nowy Ford Focus RS sprosta tym wymaganiom.
{
Rozwiązania zastosowane w celu poprawy jakości jazdy w Fordzie Focus RS obejmują o 40 mm szerszy rozstaw kół, mocniejsze, przedłużone półosie napędowe, zmodyfikowane sprężyny i amortyzatory oraz grubszy, dłuższy tylny stabilizator przechyłów. Jednocześnie dostrojono układ kierowniczy w celu zapewnienia jeszcze szybszych reakcji na manewry kierowcy i bardzo precyzyjnego sprzężenia zwrotnego.
Również hamulce zostały udoskonalone. Dzięki wentylowanym przednim tarczom o średnicy 336 mm oraz tylnym tarczom o średnicy 300 mm działają jak imadło i zapewniają wytworzenie ogromnej siły zatrzymującej pojazd zarówno na szosie, jak i torze wyścigowym. Duże zaciski hamulcowe wyglądają zza wyjątkowych 19-calowych obręczy kół, przyobleczonych w opony 235/35 o niskim profilu firmy Continental.
Dla Forda Focus RS została również opracowana specjalna wersja układu ESP, zaprojektowana tak, aby umożliwiać bardzo sportowy styl jazdy, zanim układ zostanie uruchomiony. Intensywna praca włożona w udoskonalenie naturalnej zdolności pojazdu do trzymania się drogi umożliwiła wprowadzenie opcji całkowitego wyłączenia układu ESP, przeznaczonej dla wyjątkowo energicznych kierowców, a szczególnie do zastosowania podczas jazdy po torze wyścigowym.
– Zajmujemy się dostrajaniem wszystkich parametrów trzymania się drogi Forda Focus RS bez udziału układu ESP, aby udoskonalić jego naturalną zdolność reagowania, zamiast jedynie zdawać się na układ ESP w celu wspomożenia trzymania się drogi. W Fordzie Focus RS układ ESP to wyłącznie urządzenie zabezpieczające – wyjaśnił Capito.
Wytrzymały i niezawodny
Podczas opracowywania nowego Forda Focus RS inżynierowie z zespołu RS musieli zapewnić spełnienie takich samych surowych wymagań w zakresie wytrzymałości i niezawodności, jak te wyznaczone dla pozostałych modeli Focus.
Mimo zastosowania wielu produkowanych na zamówienie elementów konstrukcji i stylizacji Ford Focus RS będzie produkowany w całości na głównej linii produkcyjnej modelu Focus w zakładach Saarlouis w Niemczech i będzie posiadał standardową gwarancję Ford of Europe.
Wspaniałe dziedzictwo
Nowy Ford Focus RS wyznacza ważny moment w historii zarówno modelu Focus, jak i modeli Ford RS. Mija 10 lat od pierwszej odsłony Forda Focus przed światową publicznością na Salonie Samochodowym w Genewie w 1998 r., co wytyczyło drogę dla serii pojazdów Ford, w których ekscytująca stylistyka łączyła się z najlepszą w tej klasie jakością jazdy. Od tego czasu w Europie, w tym w Rosji, wyprodukowano ponad 5,3 milionów Fordów Focus. Pojazd ten jest również produkowany i sprzedawany w Ameryce Północnej i Azji.
Jednocześnie nowy Ford Focus RS oznacza powrót sławnego, ale rzadko spotykanego znaczka Ford RS, ostatnio widzianego na modelu Ford Focus RS pierwszej generacji w 2002 r. i kontynuującego znakomite dziedzictwo sięgające 38 lat wstecz i obejmujące takie modele jak Fiesta, Escort czy Sierra.
– Model RS jest dla nas szczególnie ważny w kontekście naszej tradycji pojazdów wyczynowych oraz sukcesów w Rajdowych Mistrzostwach Świata, natomiast Focus odegrał bardzo ważną rolę w zapewnieniu firmie Ford doskonałej reputacji w dziedzinie dynamiki jazdy – powiedział John Fleming, prezes i dyrektor zarządzający Ford of Europe. – Zupełnie nowy Ford Focus RS zawrze w sobie i uczci oba te pojazdy – będzie to prawdziwy pojazd RS i prawdziwy Focus i jestem pewny, że nie zawiedzie w żadnej z tych dziedzin.