Wraz z premierą całkowicie nowej konstrukcji, modelu Forda Transit Connect, europejska filia Forda otwiera nowy rozdział w historii ekspansji rynkowej popularnej i wielokrotnie nagradzanej rodziny samochodów dostawczych.
"Zupełnie nowy, zaprojektowany od podstaw samochód dostawczy pokazuje w jaki sposób transformacja europejskiej filii Forda, oparta na nowych i atrakcyjnych produktach, wykracza poza sektor aut osobowych i zaczyna obejmować dynamicznie rozwijający się segment małych samochodów dostawczych" - stwierdził Paul Morel, dyrektor działu samochodów użytkowych w europejskiej filii Forda.
"Nowy model otrzymał nazwę Transit, ponieważ jesteśmy przekonani, że nasz mały samochód dostawczy, podobnie jak Ford Transit, stanie się synonimem niezawodności i niskich kosztów eksploatacji. Atuty te, w połączeniu z obszerną i funkcjonalną przestrzenią ładunkową oraz skutecznymi zabezpieczeniami przed kradzieżą, pomogą Fordowi zdobyć zaufanie firm i indywidualnych użytkowników, poszukujących samochodu mniejszego niż typowy Ford Transit, ale posiadającego wszystkie zalety, z których słynie ten model" - dodał Paul Morel.
Ford Transit Connect nie jest samochodem dostawczym zaprojektowanym na bazie samochodu osobowego. Nowy model powstał na platformie projektowanej od samego początku jako baza samochodu dostawczego. Dzięki temu, po raz pierwszy udało się stworzyć mały samochód dostawczy, który charakteryzuje się wytrzymałością na poziomie dużych pojazdów dostawczych. Ważne jest także to, że nowy Ford Transit Connect był projektowany, testowany i jest budowany z zachowaniem rygorystycznych wymogów jakościowych stosowanych dotąd przy projektowaniu i produkcji wszystkich innych modeli Forda Transita, które zdążyły już nie tylko zdobyć liczne nagrody i wyróżnienia, ale także zaskarbić sobie zaufanie ogromnej rzeszy użytkowników. Osiągnięty w ten sposób bardzo wysoki poziom wytrzymałości i niezawodności nie ma sobie równych w segmencie mniejszych samochodów dostawczych.
Bardzo wysoką wytrzymałość nadwozia Forda Transita Connect uzyskano między innymi dzięki zastosowaniu profili i blach ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Wyższą sztywność dają także podwójne blachy poszycia zewnętrznego boków nadwozia, a także dwa boczne profile wzmacniające oraz wykonany ze stali o zwiększonej zawartości boru profil poprzeczny, umieszczony w części przedniej. We wzmocnionym podwoziu szerzej zastosowano elementy charakteryzujące się większą wytrzymałością - w wielu przypadkach zdecydowano się na zastosowanie detali ze stali o większej grubości. Elementy poddawane większym obciążeniom zostały dodatkowo wzmocnione dla uzyskania większej trwałości. Dzięki stabilizatorom przechyłów nadwozia w przednim i tylnym zawieszeniu nowy dostawczy Ford lepiej trzyma się drogi i zachowuje się stabilniej na zakrętach. Nowy model ma koła z obręczami o średnicy 15-cali, mocowanymi za pomocą pięciu śrub.
W rodzinie najnowszych modeli Forda Transita Connect przewidziano także wersję z podwyższonym dachem i wydłużonym rozstawem osi, adresowaną do segmentu średnich samochodów dostawczych o ładowności poniżej 1 tony. Z kolei wersja o krótkim rozstawie osi plasuje się w segmencie lekkich pojazdów dostawczych. Do napędu Forda Transita Connect przewidziano gamę silników benzynowych i wysokoprężnych. Dokładniejsze dane dotyczące dostępnych wersji nadwoziowych oraz parametry jednostek napędowych zostaną podane w późniejszym terminie.
Ford Transit Connect będzie liderem w swojej klasie pod względem funkcjonalności i możliwości wykorzystania przestrzeni ładunkowej. Nabywca będzie mieć do wyboru różne rodzaje przegrody środkowej oraz odsuwanych bocznych drzwi załadunkowych. Wersja Forda Transita Connect z krótkim rozstawem osi będzie pierwszym samochodem w tej klasie mogącym przewozić dwie europalety, ładowane przez tylne drzwi załadunkowe z unoszoną klapą lub przez tylne drzwi dwuskrzydłowe. Starannie zaprojektowane ściany boczne nadwozia o zoptymalizowanym profilu i kącie pochylenia sprzyjają możliwie najefektywniejszemu wykorzystaniu przestrzeni ładunkowej, przy maksymalnym ograniczeniu niewykorzystanej przestrzeni między ładunkiem i bokami nadwozia. Większą uniwersalność pojazdu uzyskano między innymi dzięki możliwości złożenia na płasko fotela pasażera - po złożeniu fotel pozwala wydłużyć podłogę przestrzeni ładunkowej aż do wnęki normalnie mieszczącej nogi pasażera z przodu. Dostępny będzie także uniwersalny system mocowania ładunku, który pozwoli użytkownikowi na montowanie regałów i półek według własnego pomysłu, bez konieczności wiercenia otworów w ścianach nadwozia.
Liczne zabezpieczenia przed kradzieżą i włamaniem, oferowane w wyposażeniu seryjnym lub dodatkowym, niewątpliwie pomogą użytkownikowi w uzyskaniu korzystniejszych stawek ubezpieczeniowych. Koszty utrzymania i eksploatacji będą mniejsze także dzięki wydłużeniu przebiegów między planowanymi przeglądami. Dzięki wyjątkowo solidnej i trwałej konstrukcji, Ford Transit Connect charakteryzuje się minimalnymi wymaganiami obsługowymi, mniejsze będą także koszty ewentualnych napraw. Oczekuje się, że wszystkie te okoliczności sprawią, że Ford Transit Connect będzie także pojazdem poszukiwanym na rynku wtórnym, uzyskując wyższe ceny przy odsprzedaży używanego pojazdu.
Ford Transit Connect będzie wyposażony w szereg rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo jazdy – między innymi w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera (w tym boczne poduszki powietrzne) oraz układ ABS zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania. Niezwykle wytrzymała konstrukcja szkieletu nadwozia zapewnia wysoką odporność na skutki zderzeń.
Wewnątrz nadwozia o śmiałej i oryginalnej stylistyce zaprojektowano kabinę kierowcy z zachowaniem wszelkich zasad ergonomii, zapewniającą wysoki komfort prowadzenia. Wygodna pozycja za kierownicą oraz bogate wyposażenie miejsca kierowcy w niczym nie ustępują typowym samochodom osobowym.
"Po wprowadzeniu na rynek Forda Transita Connect, nasza rodzina Transita będzie dysponować znacznie szerszą gamą modeli, lepiej spełniających wymagania użytkowników w segmencie lekkich i średnich pojazdów dostawczych. Dzięki nim będziemy w stanie dotrzeć do szerszej grupy klientów niż to było możliwe dotychczas, gdy oferowaliśmy Forda Couriera i wersje dostawcze Forda Escorta" - podkreślił Paul Morel.
"Jesteśmy przekonani, że dzięki pokrewieństwu z większymi modelami Forda Transita, prezentowany model ustanowi nowe standardy w segmencie małych samochodów dostawczych, przede wszystkim pod względem trwałości, funkcjonalności przestrzeni ładunkowej oraz skuteczności zabezpieczeń pojazdu i ładunku. Wierzymy, że Ford Transit Connect okaże się idealnym małym samochodem dostawczym zarówno dla użytkownika prowadzącego jednoosobową firmę, jak i dla dużych klientów instytucjonalnych" - dodał Paul Morel.
Ford Transit Connect będzie produkowany w nowej, supernowoczesnej fabryce Forda w Kocaeli niedaleko Izmitu w Turcji. Nowy model będzie stopniowo wprowadzany do sprzedaży w różnych krajach Europy. Na początek, wersje z krótkim i dłuższym rozstawem osi pojawią się jesienią 2002 roku w Wielkiej Brytanii i Turcji. W innych krajach Europy sprzedaż rozpocznie się na początku 2003 roku od wersji z dłuższym rozstawem osi. Dokładniejsze informacje dotyczące oferowanych wersji oraz dane techniczne nowego pojazdu zostaną opublikowane w terminie późniejszym.