...kosztów eksploatacji i utrzymania pojazdów. Nowe, bardziej ekologiczne wersje Forda C-MAX 1.6 TDCi i Forda Kuga 2.0 TDCi z przednim napędem (FWD), emitujące mniej CO2 , pojawią się na rynku od grudnia 2008 roku, pozwalając nabywcom w niektórych krajach na skorzystanie z istotnych ulg podatkowych. Z kolei produkcja ulepszonych wersji Forda S-MAX i Forda Galaxy ruszyła we wrześniu bieżącego roku.
Przy średnim wskaźniku emisji CO2 wynoszącym 119 g/km, obie wersje Forda C-MAX z 1,6-litrowym silnikiem Duratorq TDCi o mocy 90 KM i 109 KM legitymują się obecnie najniższym wskaźnikiem emisji CO2 w swojej klasie. Ford C-MAX jest więc w tej chwili jedynym samochodem w tym niezwykle konkurencyjnym segmencie, który zszedł poniżej progu 120 g/km, bardzo ważnego z punktu widzenia możliwych ulg podatkowych.
Odpowiednio spadło także zużycie paliwa Forda C-MAX napędzanego silnikiem 1.6 TDCi – obecnie wersja ta charakteryzuje się średnim zużyciem 4,5 l oleju napędowego na 100 km. W przypadku pomiarów dokonywanych z wykorzystaniem europejskiego cyklu jazd, zużycie paliwa dla Forda C-MAX spada poniżej granicy 4,0 l/100 km – do wartości 3,7 l/100 km.
Mniej CO2 emituje do atmosfery również Ford Kuga z przednim napędem, napędzany 2,0-litrowym silnikiem Diesel TDCi. Przy średnim poziomie emisji CO2 w granicach 159 g/km i średnim zużyciu paliwa mierzonym w cyklu europejskim na poziomie 6,1 l/100 km, Ford Kuga FWD mieści się w grupie samochodów ekologicznych, które w niektórych krajach uprawniają nabywców do znaczących ulg podatkowych przy zakupie nowego pojazdu.
Ford Kuga w wersji FWD jest zatem drugą interesującą alternatywą obok niemal tak samo oszczędnego Forda Kuga z inteligentnym napędem na wszystkie koła (AWD), który także legitymuje się najniższym zużyciem paliwa w swojej klasie, na poziomie 6,4 l/100 km oraz średnią emisją CO2 wynoszącą 169 g/km .
W obu przypadkach źródłem napędu dla Forda Kuga jest silnik Duratorq TDCi o pojemności 2,0 litrów, rozwijający moc 136 KM i dysponujący wysokim momentem obrotowym 320 Nm. Wraz z silnikiem tym standardowo montowany jest filtr cząstek stałych (DPF).
Aby uzyskać wspomniane wyżej, potwierdzone homologacją, niższe wskaźniki zużycia paliwa i emisji CO2 dla Forda C-MAX z silnikiem 1.6l TDCi i Forda Kuga FWD, konstruktorzy Forda wprowadzili szereg zmian konstrukcyjnych we wspomnianych modelach, w tym między innymi tzw. „tryb uśpienia” w przypadku elektryczno-hydraulicznego układu wspomagania kierownicy EHPAS.
Gunnar Herrmann, dyrektor Forda odpowiedzialny za prace nad linią samochodów kompaktowych (tzw. segmentu „C”) na potrzeby rynku globalnego, w następujący sposób komentuje najnowsze prace: Zmiany te może na pierwszy rzut oka wydają się niewielkie, ale naprawdę są one istotne dla naszego środowiska i dla portfeli naszych klientów. Poprzez fakt zakwalifikowania naszych nowych samochodów do grupy aut spełniających wymagania nowo wprowadzanych ulg podatkowych w wielu krajach Europy, nabywcy decydujący się na Forda C-MAX 1.6 TDCi i Forda Kuga w wersji FWD mogą naprawdę zaoszczędzić znaczące sumy pieniędzy.
Te osiągnięcia mają kluczowe znaczenie dla podejmowanych przez Forda prac nad nowymi modelami segmentu „C”, które mają być ekologiczne i przystępne zarówno pod względem cenowym jak i niskich kosztów eksploatacji – dodaje Herrmann. – Możemy szeroko korzystać z niezwykle uniwersalnej platformy podwoziowej Forda Focus opracowując szeroką paletę udanych i ekonomicznych samochodów, począwszy od niezwykle oszczędnego i emitującego niewielkie ilości CO2 Forda Focus ECOnetic, aż po nowo homologowane wersje Forda C-MAX i Forda Kuga FWD. Jako nowa gama modeli, samochody te świadczą o konsekwentnym dążeniu Forda do wprowadzania na rynek coraz oszczędniejszych i coraz bardziej ekologicznych modeli, które zarazem – dzięki stosowanym w nich nowościom technicznym – zapewniają naszym klientom jeszcze wyższe walory użytkowe.
Na szczególne uznanie zasługują nowe parametry dla Forda C-MAX z silnikiem 1.6 TDCi. I to nie tylko dlatego że aktualnie jest on jedynym modelem w swoim niezwykle konkurencyjnym segmencie, który zszedł poniżej ważnego z podatkowego punktu widzenia progu emisji CO2 120 g/km, ale także dlatego, że pod względem rzeczywistych wskaźników emisji Ford C-MAX daleko wyprzedza swoich konkurentów na rynku europejskim – kończy Herrmann.
Niższa emisji CO2 w przypadku Forda S-MAX i Forda Galaxy
Obok wspomnianych wersji Forda C-MAX i Forda Kuga, także dwa najważniejsze modele w linii samochodów dużych Forda, od końca września 2008 roku otrzymają silniki emitujące do atmosfery mniejsze ilości CO2.
Najnowsze wersje Forda S-MAX i Forda Galaxy, wyposażone w 2,0-litrowe wysokoprężne jednostki napędowe Duratorq TDCi o mocy 115 oraz 140 KM, współpracujące z 6-stopniową ręczną skrzynią biegów obecnie emitują CO2 w granicach 159 g/km (poprzednie wartości to 164 g dla Forda S-MAX i 165 g dla Forda Galaxy). Nowe wartości odpowiadają średniemu zużyciu paliwa na poziomie 6,1 l/100 km*.
Ford ECOnetic – rekordowo niskie ilości emitowanego CO2
Kolejnym przykładem ogromnego znaczenia, jakie firma Ford przywiązuje do prac nad samochodami, które są przyjazne dla środowiska, jest linia modeli oferowanych pod nazwą ECOnetic. Samochody te także w znaczący sposób wychodzą naprzeciw oczekiwaniom odbiorców poszukujących aut gwarantujących niskie koszty utrzymania i eksploatacji.
Najnowszym modelem w tej rodzinie samochodów jest Ford Fiesta ECOnetic, napędzany 90-konnym silnikiem Duratorq TDCi o pojemności 1,6 litra o specjalnie zmodyfikowanej charakterystyce.
Jednostka ta współpracuje z filtrem cząstek stałych (DPF). Ta najbardziej ekonomiczna wersja Forda Fiesta spala zaledwie 3,7 litra oleju napędowego na 100 km (zużycie według europejskiego cyklu mieszanego). Tak niskiemu zużyciu paliwa odpowiada także najniższy w tej klasie wskaźnik emisji CO2 wynoszący 98 g/km. Tym samym Ford Fiesta ECOnetic jest samochodem o najniższej emisji CO2 zarówno w swoim segmencie, jak i w całej ofercie europejskich modeli Forda.
Nowy Ford Fiesta ECOnetic znajdzie się w sprzedaży na rynkach europejskich pod koniec bieżącego roku. Będzie tym samym jednym z trzech modeli ECOnetic w europejskiej gamie Forda. Obok niego Ford oferuje także Forda Mondeo ECOnetic emitującego 139 g CO2 na 1 km oraz Ford Focus ECOnetic legitymujący się wskaźnikiem emisji 115 g/km. Jednocześnie trwają prace nad Fordem Ka w wersji ECOnetic, który znajdzie się w ofercie w nieco późniejszym terminie.