Podczas salonu samochodowego Mondial de l’Automobile, 2002 w Paryżu Ford eksponuje najmłodszą pod względem stażu produkcyjnego i najszerszą w swojej historii gamę samochodów osobowych i dostawczych. W najnowszej ofercie Forda można zobaczyć zarówno zupełnie nowe modele przeznaczone do produkcji wieloseryjnej, jak i nowinki techniczne oraz modele niszowe, które pojawią się na rynku w krótszych seriach.
Największym szlagierem na stoisku Forda jest bez wątpienia stylowy roadster Ford Streetka w wersji przeznaczonej do produkcji seryjnej, który był pokazywany już wcześniej jako gwiazda towarzysząca piosenkarce Kylie Minogue podczas jej europejskiego tournee w bieżącym roku. Ford Streetka trafi do salonów sprzedaży wiosną 2003 roku, stając się zwiastunem daleko idącego odmłodzenia i poszerzenia rodziny Ka. Samochód ten zapowiada przy tym zaplanowane także na przyszły rok pojawienie się fascynującego modelu Sportka.
Najważniejszymi nowościami w gamie samochodów użytkowych Forda są dwie zupełnie nowe konstrukcje w segmencie małych samochodów dostawczych: Ford Transit Connect i Tourneo Connect. Te niezwykle solidne i wytrzymałe pojazdy od samego początku były projektowane jako samochody dostawcze, z myślą o znacznym poszerzeniu zakresu zastosowań i zaspokojeniu potrzeb szerszego kręgu użytkowników. Obie te konstrukcje poszerzą więc grono potencjalnych odbiorców znanych marek Transit i Tourneo.
Pamiętajmy jednak, że Streetka i Transit Connect to zaledwie początek. Obok nich Ford prezentuje na salonie paryskim wiele innych modeli i nowinek technicznych:
- Ford Ka zdecydowanie "przyspiesza" – możemy bowiem mówić już o całej rodzinie Ka, poszerzonej o finezyjny roadster Streetka oraz pełen dynamiki model Sportka o wyraźnie sportowym obliczu.
- Nowa generacja Forda Fiesta wzbogaciła się o 3-drzwiową odmianę nadwoziową oraz kolejne wersje wykorzystujące nowe konfiguracje układu napędowego i jezdnego.
- Zupełnie nowy uniwersalny samochód miejski Ford Fusion (Urban Activity Vehicle) otrzymuje na życzenie przekładnię automatyczno-sekwencyjną Durashift-EST oraz elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP).
- Dla purystów o wyraźnie sportowym zacięciu przeznaczony jest wchodzący w tym miesiącu do produkcji model Ford Focus RS inspirowany samochodem rajdowym Ford Focus WRC.
- Rodziny modeli Ford Focus i Ford Mondeo zostały poszerzone o usportowione odmiany z serii ST (Sport Technologies).
- Ford Mondeo otrzymuje nowy silnik wysokoprężny TDCi o mocy 115 KM oraz automatyczną skrzynię biegów Durashift 5-tronic.
- Gama silników wysokoprężnych Ford Duratorq TDCi wzbogaci się o nową wersje o mocy 100 KM przeznaczoną dla popularnego Forda Focus. Obecnie silniki Ford Duratorq TDCi w zakresie mocy od 68 KM do 130 KM, są oferowane we wszystkich modelach Forda, od Fiesty do Transita.
- Silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa w technologii DISI (Direct-Injection Spark Ignition), dające wyższe osiągi i jeszcze niższe zużycie paliwa, pojawią się w produkcji w 2003 roku, kiedy Ford of Europe rozpocznie wytwarzanie nowej generacji silników Duratec SCi (Smart Charge injection – wtrysk z inteligentnym dawkowaniem paliwa).
- Zupełnie nowe małe dostawcze modele Forda, Transit Connect i Tourneo Connect zostały zaprojektowane z myślą o podbiciu rynku lżejszych samochodów użytkowych wytrzymałością i niezawodnością, które do tej pory były głównymi atutami "dorosłego" Forda Transit.
- Uniwersalny Ford Ranger przeszedł kurację odmładzającą, otrzymał nowe wyposażenie i wzbogacił się o nową wersję z 4-drzwiową kabiną Super Cab pozbawioną słupków środkowych.
Ford Ka
Ford Ka został zaprezentowany światu po raz pierwszy podczas salonu paryskiego w 1996 roku. Był to model, który między innymi był prekursorem nowej szkoły stylistycznej "New Edge" i który później zdobył m.in. trzy ważne nagrody w dziedzinie wzornictwa przemysłowego. Koncepcja Forda Ka jako niedrogiego samochodu o bardzo nowoczesnej konstrukcji, służącego zarówno do poruszania się po mieście jaki i do czerpania prawdziwej przyjemności z jazdy, zdecydowanie sprawdziła się, o czym świadczy ponad milion sprzedanych egzemplarzy. Wielu właścicieli Forda Ka to osoby, które po raz pierwszy zdecydowały się na zakup samochodu marki Ford, przede wszystkim ze względu na oryginalny styl tego auta - motyw, który należy do niezwykle ważnych czynników wpływających na wybór samochodu w segmencie aut małych.
Śmiała stylistyka Forda Ka nic nie straciła ze swojej świeżości, nadal wyróżniając najmniejszego Forda wśród modeli konkurencyjnych marek. Mając świadomość wyjątkowego charakteru Forda Ka, konstruktorzy i styliści pozostali wierni niepowtarzalnej formie, która zdążyła już stać się znakiem rozpoznawczym tego samochodu.
Ten niezwykły samochodzik zachowuje zatem swoją niepowtarzalną linię, ale pod maską kryje się zupełnie nowy silnik Duratec 8V o pojemności 1,3 litra. Poszerzono jednocześnie gamę dostępnego wyposażenia oraz paletę lakierów i tapicerki. Wyposażenie obejmuje między innymi:
- Nową tablicę przyrządów, w której wykorzystano obok siebie wskaźniki analogowe i wyświetlacze ciekłokrystaliczne, zawierającą m.in. obrotomierz, elektroniczny licznik przebiegu oraz lampkę ostrzegawczą niskiego stanu paliwa.
- Automatyczne funkcje wycieraczek i spryskiwaczy przedniej szyby.
- Czujniki parkowania (opcja).
- Wyłącznik całkowicie odłączający poduszkę powietrzną pasażera (opcja).
- Nowe kołpaki zakładane na stalowe obręcze kół.
- Nowe 5-ramienne obręcze kół z lekkiego stopu o średnicy 14-cali dla wersji Luxury.
Ford Streetka
Streetka to pierwszy mały samochód Forda w segmencie "sub-B" z nadwoziem otwartym. To także samochód, który trafił do produkcji seryjnej dosłownie powołany do życia entuzjastycznymi głosami ekspertów i opinii publicznej.
Model ten po raz pierwszy został pokazany jako studium stylistyczne firmy Ghia i od razu zyskał miano gwiazdy Salonu Samochodowego w Turynie w 2000 roku. Zarówno fachowcy jak i opinia publiczna byli pod wrażeniem przemiany Forda Ka, małego 4-osobowego samochodu z nadwoziem typu hatchback, w finezyjny 2-miejscowy roadster o zdecydowanie oryginalnej stylistyce przedniej i tylnej części nadwozia.
Studium Streetka zostało na tyle gorąco przyjęte, że Ford of Europe zaprosił do współpracy firmę nadwoziową Industrie Pininfarina SpA z Turynu, której powierzył odpowiednie opracowanie strony technicznej nadwozia, aby możliwe było wyprodukowanie pewnej liczby seryjnych egzemplarzy Streetka zgodnie z rygorystycznymi normami konstrukcyjnymi i jakościowymi Forda, lecz z zachowaniem oryginalnego ducha tego pojazdu. Streetka trafi do sprzedaży na początku 2003 roku.
Założenia, które doprowadziły do stworzenia modelu Streetka idealnie odpowiadają charakterowi Forda Ka. Przy okazji, powstanie tego roadstera stanowi świetną ilustrację zamierzeń Forda, który w przyszłości planuje coraz częściej wprowadzać na rynek produkty niszowe budowane na bazie modeli wielkoseryjnych.
Streetka pozwala czerpać nieograniczoną przyjemność z jazdy z opuszczonym dachem dwumiejscowym autem, które ma niezwykle atrakcyjny wygląd, charakteryzuje się wysoką jakością wykonania i – co najważniejsze – jest autem niedrogim. Pozostał pełen dynamiki wygląd prawdziwego auta sportowego, jak najbardziej wierny pierwszej koncepcji pojazdu, a osiągi pełnego temperamentu 1,6-litrowego silnika Duratec 8V o mocy 95 KM w sposób adekwatny odpowiadają pełnemu ekspresji wyglądowi.
Mimo że jest to samochód wyraźnie oparty na Fordzie Ka z nadwoziem hatchback, Streetka ma konstrukcję nadwozia zaprojektowaną specjalnie z myślą o stworzeniu typowego roadstera, a więc samochodu z nadwoziem otwartym.
Streetka z pewnością zwróci na rodzinę Ka uwagę osób, dla których podążanie za współczesnymi trendami mody jest niezwykle ważne – chodzi przede wszystkim o młodych ludzi w wieku 20-30 lat, którzy nie założyli jeszcze rodziny oraz młode małżeństwa, zainteresowane przede wszystkim nowoczesną modą i muzyką. Jeszcze przed swoją oficjalną premierą Streetka zaistniał na scenie muzycznej jako sponsor tytularny europejskiego tournee Fever 2002 ("Gorączka") australijskiej gwiazdy Kylie Minogue. Krótkie pojawienie się nowego samochodu podczas koncertów pozwoliło licznej widowni po raz pierwszy zobaczyć samochód, którego stylistyka zdecydowanie zwraca uwagę oryginalnością, wydając się wołać "Patrz na mnie!".
Pod kilkoma względami Streetka jest dla Ford of Europe modelem prekursorskim, gdyż:
- Jest to pierwszy samochód z nadwoziem roadster w segmencie aut małych noszący znaczek Forda.
- Jest to pierwszy samochód Forda produkowany wspólnie z firmą Pininfarina.
- Jest pierwszym samochodem Forda produkowanym we Włoszech.
Ford Sportka
Ostatnim modelem "małej wielkiej trójki" eksponowanej w Paryżu jest usportowiony Sportka, który łączy oryginalne zamknięte nadwozie Forda Ka z rasowym wyglądem i charakterem roadstera Streetka.
Wykorzystując wiele rozwiązań i akcentów stylistycznych zaprezentowanych w roadsterze Streetka, model Sportka stanowi zdecydowanie usportowiona alternatywę dla masowo produkowanego Forda Ka. To samochód charakteryzujący się znacznie lepszymi osiągami i bardziej dynamicznym zachowaniem na drodze, co z pewnością ucieszy osoby, które w jeździe samochodem szukają przede wszystkim przyjemności. Zamknięte nadwozie Forda Ka wyposażone w dynamiczny 1,6-litrowy silnik Duratec 8V, śmiała stylistyka oraz oryginalne wyposażenie nadają nowemu modelowi zdecydowanie sportowy charakter. Przede wszystkim sylwetka wydaje się niższa i smuklejsza, pewniej stojąca na jezdni – efekt ten osiągnięto dzięki elementom stylistycznym z przodu i z tyłu pojazdu, które zdecydowanie uwydatniają dolny pas nadwozia.
Nowy Sportka został nie tylko zainspirowany stylistyką roadstera Streetka, ale także wykorzystuje układ jezdny swojego kuzyna. Specjaliści Forda zajmujący się jakością prowadzenia nowych modeli nie mogli oprzeć się pokusie wywołania uśmiechu satysfakcji na twarzy każdego, kto usiądzie za kierownicą tego niezwykłego samochodu.
W konstrukcji podwozia Sportka wykorzystano platformę roadstera Streetka z szeregiem korekt w charakterystyce zawieszenia i układu kierowniczego, lepiej dostosowujących ją do wymogów małego samochodu z nadwoziem zamkniętym. Uzupełnieniem wzmocnionych hamulców i bardziej precyzyjnego układu kierowniczego jest zwiększona odporność na przechyły boczne i optymalizacja kąta pochylenia kół i kąta wyprzedzenia zwrotnicy. Wykorzystano także 16-calowe obręcze kół oraz szerszy rozstaw kół, przejęte z Forda Streetka.
Dokładniejsze dane techniczne modelu Sportka zostaną opublikowane nieco później, przed oficjalną premierą tego modelu w drugiej połowie 2003 roku.
Ford Fiesta w wersji 3-drzwiowej
3-drzwiowa wersja nowego Forda Fiesta przejmuje wszystkie atuty nowej generacji tego popularnego modelu – stylową linię nadwozia, przestronne wnętrze, bezpieczeństwo, jakość prowadzenia i duże walory użytkowe w stosunku do ceny. 3-drzwiowa wersja Forda Fiesta trafi do salonów sprzedaży Forda jeszcze przed końcem tego roku (w Polsce wersja ta pojawi się w 2003 roku).
To samochód, który wywołuje pewne określone skojarzenia, wyraźnie odróżniające go od swojego odpowiednika z nadwoziem 5-drzwiowym. Nadwozie o bardzo zwartej budowie, bardziej sportowa charakterystyka i jeszcze większa dynamika – to walory wersji 3-drzwiowej, które powinny się wydać atrakcyjne przede wszystkim potencjalnemu młodemu nabywcy, który najprawdopodobniej nie założył jeszcze rodziny.
Wraz z nową wersją wprowadzono nowy kolor lakieru metalizowanego, pokazywany zresztą w Paryżu – charakterystyczny, odcień przypalanej pomarańczy, noszący nazwę Flare. Nabywcy 3-drzwiowego Forda Fiesta mają do wyboru jeszcze 12 innych kolorów nadwozia. 3-drzwiowa wersja Forda Fiesta skutecznie obala mit, że auta 3-drzwiowe są mniejsze i mniej komfortowe niż ich 5-drzwiowe odpowiedniki. Nowy model nie tylko ma tak samo przestronne wnętrze i szczyci się równie wysokim komfortem jazdy, ale także zapewnia bardzo wygodny dostęp dla osób zajmujących miejsca z tyłu.
Ford Fiesta w wersji 3-drzwiowej oczywiście kontynuuje bogaty temat bezpieczeństwa, tak obiecująco zapoczątkowany przez odmianę 5-drzwiową. Jest bowiem wyposażony między innymi w nowoczesny Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS) z poduszkami powietrznymi o dwóch stopniach napełniania, będący elementem standardowego wyposażenia wszystkich modeli rodziny Forda Fiesta.
Podobnie jak w przypadku wersji 5-drzwiowej, do napędu nowego Forda Fiesta z nadwoziem 3-drzwiowym służą nowoczesne i niezawodne silniki charakteryzujące się nie tylko bardzo dobrą dynamiką i wysoką kulturą pracy, ale także spalające do 10% mniej paliwa niż model poprzedniej generacji (zgodnie z pomiarami w nowym europejskim cyklu jazdy, stosowanym podczas prób towarzyszących homologacji pojazdu):
- Duratorq TDCi o pojemności 1,4 litra (68 KM) – Silnik wysokoprężny nowej generacji z układem wtryskowym common rail i turbodoładowaniem charakteryzuje się wysoką mocą, cichą i równomierną pracą, a także niskim zużyciem paliwa i niską toksycznością spalin. W połączeniu z niezwykle udanym podwoziem Forda Fiesta, nowa jednostka zapewnia bardzo dobre przyspieszenie i wysoką dynamikę jazdy, zapewnia także ogólnie wysoką jakość prowadzenia, rzadko spotykaną w samochodach osobowych tej wielkości.
- Duratec 16V - o pojemności 1,4 litra (80 KM) lub 1,6-litra (100 KM) – Dwie różniące się mocą odmiany silnika benzynowego Duratec 16V z dwoma wałkami rozrządu w głowicy. Jednostki te powstały na bazie silnika stosowanego już wcześniej w Fordzie Focus. Obie są niezwykle ekonomiczne i dysponują wysokimi wartościami momentu obrotowego w niskich zakresach obrotów.
- Duratec 8V 1,3-litra (70 KM) – Nowość w rodzinie Forda Fiesta, silnik Duratec 8V został opracowany specjalnie jako jednostka charakteryzująca się bardzo niskim zużyciem paliwa, niską zawartością związków szkodliwych w spalinach oraz optymalnie wysoką elastycznością i stabilnością pracy na biegu jałowym.
Przekładnia Ford Durashift EST
Nowa przekładnia automatyczno-sekwencyjna Durashift EST (Electronic Shift Technology) zapewnia użytkownikom Forda Fiesta i Forda Fusion wszelkie korzyści płynące z posiadania automatycznej skrzyni biegów, lecz bez typowych wad tego rozwiązania spotykanych w samochodach mniejszych. Dodatkowym atutem tej przekładni są większe możliwości użytkowania ze względu na opcję ręcznej zmiany biegów, lecz bez konieczności korzystania z pedału sprzęgła.
Przekładnia Durashift EST będzie oferowana w wersjach Forda Fiesta oraz Forda Fusion napędzanych 1,4-litrowym 16-zaworowym silnikiem Duratec 16V bądź 1,4-litrową jednostką wysokoprężną Duratorq TDCi z wtryskiem common rail.
Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP)
Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP), dostępny na życzenie nabywcy, jest kolejnym z rozwiązań Forda wprowadzanych w samochodach małych i mających na celu ułatwienie prowadzenia pojazdu. Ten nowoczesny układ sterowany elektronicznie śledzi za pomocą specjalnych czujników zachowanie i reakcje pojazdu na ruchy kierownicy – ESP reaguje automatycznie, korygując kierunek ruchu pojazdu, jeżeli zaczyna on schodzić z zamierzonego przez kierowcę kierunku jazdy. Układ ESP jest szczególnie użyteczny w sytuacjach nagłej i niespodziewanej zmiany warunków drogowych – pomaga wtedy kierowcy zachować panowanie nad samochodem. ESP jest oferowany na wybranych rynkach w wersjach Forda Fiesta oraz Forda Fusion napędzanych silnikami Duratorq TDCi oraz Duratec 16V o pojemności 1,6-litra.
Ford Fusion
Obok nowych wersji Forda Fiesta, na Salonie Samochodowym w Paryżu w centrum uwagi znajdzie się kolejny przedstawiciel nowej generacji małych samochodów Forda - stylowy, lecz zarazem pojemny i zwrotny Ford Fusion. To pierwszy samochód tak zwanej generacji uniwersalnych samochodów miejskich UAV (Urban Activity Vehicle), których odbiorcami mają być młodzi ludzie, pary lub młode małżeństwa, których życie zawodowe i czas wolny koncentrują się w dużych aglomeracjach nowoczesnej Europy.
Ford Fusion wypełnia lukę na rynku samochodów małych, łącząc najlepsze cechy subkompaktowych aut typu hatchback, minivanów i pojazdów terenowo-rekreacyjnych. Ford Fusion oferuje przestronne wnętrze samochodu rodzinnego w gabarytach auta znacznie mniejszego, z domieszką indywidualnego stylu. Zapewnia przy tym wysoki poziom bezpieczeństwa oraz funkcjonalność i komfort jazdy. Wszystko to bez jakiegokolwiek uszczerbku dla zwrotności, mającej podstawowe znaczenie w gęstym ruchu miejskim. Na szosie Ford Fusion wydaje się większy niż jest w rzeczywistości. Wyróżnia się przy tym na tle innych małych samochodów wyższą, bardziej dominującą pozycją kierowcy, dającą lepszą widoczność i większą wygodę prowadzenia. Zachowuje przy tym zwinność i zwrotność oraz niskie zużycie paliwa typowe dla samochodów małych.
Nowoczesny i indywidualny styl linii nadwozia oraz bardzo przestronne wnętrze doskonale przystosowują się do zróżnicowanych wymagań i stylów życia różnych grup użytkowników. Ford spodziewa się jednak, że ten nowy samochód trafi przede wszystkim w gusta i potrzeby młodych małżeństw – najczęściej posiadających dzieci – mieszkających w miastach i poszukujących eleganckiego samochodu, który rozwiązałby ich zapotrzebowanie na uniwersalny środek transportu.
Obecnie Ford Fusion jest także oferowany w wersjach z automatyczną sekwencyjną przekładnią Durashift EST (montowaną w modelach napędzanych 1,4-litrowym silnikiem benzynowym Duratec 16V oraz 1,4-litrową jednostka wysokoprężną Duratorq TDCi z wtryskiem common rail). Dostępny jest także elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP (oferowany jako opcja w modelach wyposażonych w silnik dieslowski Duratorq TDCi oraz w 1,6-litrowa jednostkę benzynową Duratec 16V).
Ford Focus RS
Ford Focus RS staje się obecnie najbardziej prestiżowym modelem w rodzinie Forda Focus, godnie nawiązując do poprzednich modeli ze znaczkiem RS i podtrzymując tym samym legendę marki RS na rynkach Europy.
Najbardziej imponujący ze wszystkich modeli rodziny Forda Focus, Ford Focus RS został zaprojektowany jako samochód przede wszystkim dla kierowcy. Otwarcie nawiązuje przy tym do rajdowego Forda Focus WRC. Z jednej strony Ford Focus RS, dzięki bardzo wysokiej mocy silnika i wspaniałemu przyspieszeniu, dysponuje porywającymi osiągami, lecz walory te zostały zrównoważone przez pewne zawieszenie, precyzyjną pracę układu kierowniczego i imponującą skuteczność hamulców. Wszystko to mieści się w nadwoziu o rasowej stylistyce auta wyczynowego, z wnętrzem o wyraźnie sportowym obliczu, które mimo to zachowuje swoją funkcjonalność.
Dążąc do zachowania autentyczności i wierności rajdowemu pierwowzorowi i całkowitego usatysfakcjonowania purystów, konstruktorzy Forda Focus RS postawili na wiele rozwiązań i podzespołów używanych przez zespół World Rally Team. Już samo wyliczenie dostawców tych elementów budzi respekt: Sparco (fotele), Garrett Technologies (turbosprężarka), O.Z. Racing (obręcze kół), Brembo (hamulce), Sachs Racing (amortyzatory), Quaife (mechanizm różnicowy) oraz AP Racing (sprzęgło).
Źródłem mocy Forda Focus RS jest turbodoładowany 2,0-litrowy silnik Duratec RS, będący rozwinięciem 4-cylindrowej 130-konnej wolnossącej jednostki benzynowej Duratec, która napędza seryjnego Forda Focus. Silnik Duratec RS dysponuje (wg. homologacji) maksymalną mocą 215 KM (158 kW) przy 5,500 obr/min, a więc aż o 65% wyższą niż w wykonaniu seryjnym. Wartość momentu obrotowego wzrosła jeszcze bardziej, bo aż o 70%, osiągając 310 Nm przy 3,500 obr/min.
Potwierdzeniem imponujących osiągów są wartości przyspieszenia – Ford Focus RS rozpędza się ze startu zatrzymanego do 100 km/h w 6,7 sekundy, natomiast od 50 do 100 km/h na 4 biegu rozpędza się w 8,2 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 232 km/h. Naturalnie konieczna jest odpowiednia skuteczność hamulców i zawieszenia – siły hamowania przekraczają wartość 1,0g, natomiast przyspieszenia boczne przy pokonywaniu zakrętów sięgają 0,94g. Pod tymi względami Ford Focus RS prezentuje się lepiej niż wiele autentycznych samochodów sportowych.
Mimo tych imponujących osiągów i agresywnie wystylizowanej sylwetki, nowy Ford Focus RS zapewnia kierowcy bardzo wysoki komfort prowadzenia. Jest także samochodem funkcjonalnym, bardzo dobrze nadającym się do codziennej eksploatacji. Podczas jazdy w mieście zachowuje się w sposób cywilizowany i pozostaje posłuszny kierowcy. Właśnie ta dwoista natura z komfortem, funkcjonalnością i niezawodnością z jednej strony oraz niesamowitymi osiągami pozwalającymi na jazdę niemal wyczynową z drugiej strony, jest kluczem do zrozumienia prawdziwego charakteru tego najnowszego spadkobiercy słynnej tradycji modeli noszących znaczek Ford RS.
Ford Focus ST170
Obok serii RS, entuzjastom motoryzacji o sportowym zacięciu Ford proponuje modele zbudowane zgodnie z formułą Sport Technologies (ST) polegającą na opracowywaniu aut o sportowym charakterze, niedrogich, lecz dysponujących bardzo przyzwoitymi osiągami. Zgodnie z programem Sport Technologies Ford będzie wprowadzać do sprzedaży usportowione wersje seryjnych modeli, adresowane do entuzjastów motoryzacji, które jednocześnie zachowują podstawowe cechy wyróżniające model wyjściowy. Główne założenia Sport Technologies to przede wszystkim dostępność, niewysoka cena oraz funkcjonalność i niezawodność, których nabywcy przyzwyczaili się oczekiwać od modeli produkowanych masowo.
Przy mocy silnika wyższej o 40 KM niż w przypadku zwykłego 2,0-litrowego silnika stosowanego w seryjnych modelach Forda Focus, dzięki nowej 6-stopniowej skrzyni biegów i niskoprofilowym oponom na 17-calowych obręczach, z wzmocnionymi hamulcami, zmodyfikowanym zawieszeniem oraz subtelną, lecz zarazem rasową stylistyką auta sportowego, Ford Focus ST170 stanowi finezyjne połączenie dwóch wydawałoby się przeciwieństw: doskonale zrównoważonego i świetnego w prowadzeniu auta sportowego oraz wygodnego i praktycznego pojazdu codziennego użytku.
Ford Focus ST170 dysponuje doskonałymi osiągami, którym odpowiadają równie dobre własności jezdne, zrównoważone bardzo skutecznymi hamulcami. Samochód przyspiesza od zera do 100 km/h w 8,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 215 km/h.
O skuteczności hamulców świadczy krótka droga hamowania - przy hamowaniu z prędkości 100 km/h Ford Focus ST170 zatrzymuje się już po 36,3 metra. Natomiast rzeczą, którą trudno jest zmierzyć, ale której Ford Focus ST170 dostarcza w nadmiarze, jest nieopisana przyjemność i radość, jaką daje prowadzenie tego samochodu.
Specjaliści działu Special Vehicle Engineering (SVE) Forda wydobyli z 16-zaworowego 2,0-litrowego silnika Duratec ST maksymalną moc 173 KM/127 kW (przy 7,000 obr/min). Silnik przy tym bardzo czule reaguje na operowanie pedałem przyspieszenia. Specjalnie modelowana charakterystyka przepływu powietrza dolotowego sprawia, że silnik Duratec ST dysponuje bardzo wysokimi wartościami momentu przy niskich prędkościach obrotowych. Aż 85% szczytowych wartości momentu (196 Nm przy 5,500 obr/min) przypada już przy 2,200 obr/min. Z kolei w szerokim przedziale od 2,500 do 6,000 obr/min kierowca zawsze ma do dyspozycji moment obrotowy o wartości co najmniej 190 Nm. Swoją doskonałą dynamikę Ford Focus ST170 w dużej mierze zawdzięcza 6-stopniowej mechanicznej skrzyni biegów firmy Getrag o specjalnie dobranych przełożeniach. Pozwala ona kierowcy płynnie szybko załączać coraz to wyższe biegi, aż do uzyskania wysokich prędkości podróżnych. Skrzynia posiada dwa wałki pośrednie, co przyczyniło się do ograniczenia jej rozmiarów. Wysoką precyzję wybierania przełożeń uzyskano także dzięki zastosowaniu koła zamachowego o dzielonych masach, które przyczynia się do zmniejszenia wibracji i hałasów towarzyszących pracy silnika.
Niskoprofilowe opony P215/45R17 są montowane na 17x7-calowych obręczach z lekkiego stopu, wyróżniających się oryginalnym wzornictwem. Dzięki nim Ford Focus ST170 wydaje się być "przyklejony" do jezdni, a jego wygląd zyskuje dodatkową dynamikę. Wartość przyspieszenia bocznego osiągająca 0,89 g, bardzo dobrze świadczy o własnościach trakcyjnych tego modelu.
Ford Focus ST170 jest oferowany z nadwoziem 3- lub 5-drzwiowym.
Ford Mondeo ST220
Rodzina Forda Mondeo wzbogaciła się o nowy model "flagowy" o wyraźnie określonym sportowym obliczu – Forda Mondeo ST220.
Ford Mondeo ST220 łączy imponującą moc silnika, dynamiczną sportową stylistykę oraz wszelkie znane już atuty układu jezdnego Forda Mondeo, które składają się na stosunkowo przystępny samochód o sportowym temperamencie lecz mający zarazem wszelkie inne atrybuty prestiżowej limuzyny.
Ford Mondeo ST220 jest napędzany 3,0-litrowym, 24-zaworowym silnikiem widlastym V6. Podobnie jak inne odmiany Forda Mondeo, jest on oferowany w trzech odmianach nadwoziowych: jako 4-drzwiowa limuzyna, 5-drzwiowy hatchback oraz 5-drzwiowe kombi. Szereg oryginalnych elementów stylistycznych we wnętrzu i na zewnątrz nadwozia odróżnia Forda Mondeo ST220 od pozostałych modeli rodziny, podkreślając zarazem dynamikę i nieprzeciętne osiągi oraz wybitnie sportowy charakter tej wersji.
Specjalnie przygotowana wersja 3,0-litrowego silnika Duratec ST V6 ma cztery wałki rozrządu. Jednostka ta rozpędza Forda Mondeo ST220 od zera do 100-km/h w zaledwie 7,1 sekundy i zapewnia maksymalną prędkość 243 km/h. Odpowiednia architektura układu dolotowego pomaga uzyskać maksymalną moc 226 KM (166 kW) przy 6,150 obr/min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 280 Nm przy 4,900 obr/min.
Ford Mondeo ST220 jest wyposażony w 5-stopniową mechaniczną skrzynię biegów Ford MTX75. Parametry skrzyni biegów zostały dostosowane specjalnie do mocy i momentu obrotowego silnika Duratec ST V6, przy czym specjalny nacisk położono na uzyskanie odpowiedniej jakości i płynności wybierania przełożeń. Lepszą jakość zmiany biegów uzyskano także dzięki zastosowaniu koła zamachowego o dzielonych masach.
Solidna podstawa, jaką jest układ jezdny Forda Mondeo, została odpowiednio zaadoptowana do wymogów sportowego stylu jazdy i wyższych osiągów modelu ST220. Zawieszenie otrzymało sportową charakterystykę i zostało obniżone o 15 mm, dzięki czemu Ford Mondeo ST220 pewniej trzyma się nawierzchni. "Drapieżny" wygląd dodatkowo podkreślają 16-ramienne obręcze kół z lekkiego stopu o wymiarach 18x7 cali oraz niskoprofilowe opony Continental SportContact P225/40R18.
Odpowiednio dobrana geometria zawieszenia oraz specjalnie zaprogramowana charakterystyka tłumienia sprężyn i amortyzatorów Forda Mondeo ST220 zapewnia odpowiednio wysoki komfort podróżowania, nawet na wyboistych nawierzchniach.
Ford Mondeo ST220 szczyci się specjalnym wykończeniem oraz wyposażeniem i subtelnymi akcentami stylistycznymi podkreślającymi sportowy charakter tego samochodu, od aerodynamicznych spojlerów i dwóch rur wydechowych o końcówkach ze stali nierdzewnej, po sportowe przednie fotele Recaro oraz specjalne wykończenie deski rozdzielczej.
Ford Mondeo Duratorq TDCi 115 KM
Wraz z wprowadzeniem nowej wersji 2,0-litrowego silnika wysokoprężnego Duratorq TDCi o mocy 115 KM z wtryskiem common rail, gama silników wysokoprężnych oferowanych w modelach Ford Mondeo obejmuje teraz trzy jednostki: silniki Duratorq TDCi rozwijające moc 115 KM i 130 KM oraz popularny silnik Duratorq TDdi z wtryskiem bezpośrednim o mocy 90 KM.
Najnowsza 115-konna wersja silnika Duratorq TDCi (85 kW przy 4,000 obr/min) dysponuje także imponującym momentem obrotowym, którego maksymalna wartość wynosi 280 Nm przy 1,900 obr/min, co bardzo pozytywnie wpływa na i tak już wysoką jakość prowadzenia tego samochodu. Mimo znacznych wartości mocy i momentu obrotowego, silnik spala niewiele paliwa. Potwierdzają to nie tylko testy wykonywane w europejskim cyklu pomiarowego, ale także pomiary w warunkach rzeczywistej eksploatacji.
Homologacyjne wartości zużycia paliwa dla Forda Mondeo z silnikiem Duratorq TDCi o mocy 115 KM wynoszą 7,9 l/100 km w cyklu miejskim i 4,5 l/100 km poza miastem. Średnie zużycie kształtuje się w granicach 5.7 l/100 km dla wersji z nadwoziem 4- i 5-drzwiowym i mechaniczną skrzynią biegów. Nominalna emisja CO2 wynosi 152 g/km. Ford Mondeo w tej konfiguracji rozwija prędkość maksymalną 195 km/h.
Osiągi i wartości zużycia paliwa Forda Mondeo w wersji kombi, napędzanego silnikiem Duratorq TDCi o mocy 115 KM, różnią się nieznacznie od przytoczonych powyżej.
Ford Mondeo z przekładnią Durashift 5-tronic
Nowa 5-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Durashift 5-tronic poprawia komfort i jakość prowadzenia modeli z najwyższej półki gamy Forda Mondeo.
Przekładnia Durashift 5-tronic jest oferowana w najbogatszych wyposażeniowo wersjach Forda Mondeo, przy czym może ona współpracować z 24-zaworowym benzynowym silnikiem Duratec V6 o mocy 170 KM, bądź z jednym z dwóch silników wysokoprężnych Duratorq TDCi z wtryskiem common rail.
Przekładnia Durashift 5-tronic jest kolejnym rozwiązaniem podnoszącym dobrze znane walory dynamiczne i jakość prowadzenia Forda Mondeo. Charakteryzuje się ona elastycznością i wysoką wytrzymałością, dzięki czemu może doskonale przenosić wysokie wartości momentu obrotowego, bez niekorzystnych efektów ubocznych w postaci wzrostu zużycia paliwa. Jej parametry użytkowe powinny przekonać do siebie nawet tych kierowców, którzy zawsze mówili, że nigdy nie kupią samochodu z automatyczną skrzynią biegów Nad prawidłową pracą przekładni Durashift 5-tronic czuwa zespół sterujący ATCU (Automatic Transmission Control Unit) najnowszej generacji. Elektroniczny układ sterujący zapewnia nie tylko znacznie większą precyzję włączania poszczególnych biegów oraz cichą i efektywną pracę, ale także pozwala na dostosowanie pracy skrzyni przekładniowej do stylu jazdy kierowcy oraz do zmieniających się warunków na drodze.
Przekładnia Durashift 5-tronic "myśli" niczym mechaniczna skrzynia biegów. Przewiduje bowiem, co zrobiłby w danej sytuacji dobry kierowca mający do dyspozycji skrzynię z ręczną zmianą biegów. Układ sterujący daje możliwość wybierania jednego z 11 różnych trybów pracy i tym samym dostosowania parametrów pracy przekładni do warunków jazdy i wymagań kierującego.
Ford Focus TDCi 100 KM
Pierwszym modelem Forda, który otrzymał silnik wysokoprężny TDCi był Ford Focus. Oprócz znanej już wersji silnika o mocy 115 KM, nabywcy tego modelu mają teraz do wyboru jeszcze jedną jednostkę napędową TDCi z wtryskiem common rail o mocy 100 KM.
Najnowocześniejsze silniki z wtryskiem common rail charakteryzują się znacznie lepszymi wskaźnikami mocy i momentu obrotowego, zużywają mniej paliwa, ich spaliny są mniej szkodliwe dla środowiska, pracują znacznie ciszej i równomierniej, bez dokuczliwych wibracji. W praktyce użytkownicy tego typu silników odnoszą korzyści w eksploatacji podobne do tych, które dają silniki benzynowe, z zachowaniem niskiego zużycia paliwa i niedużych kosztów eksploatacji, typowych dla wszystkich silników wysokoprężnych.
W Europie segment "C" (kompaktowych) samochodów osobowych z silnikiem wysokoprężnym należy do najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów rynku – ocenia się, że liczba takich pojazdów w ciągu najbliższych dwóch lat podwoi się. Nowy silnik Ford Duratorq TDCi o mocy 100 KM jest adresowany przede wszystkim dla użytkowników, którzy będą chcieli wybrać dynamikę, osiągi i kulturę pracy silnika z wtryskiem common rail drugiej generacji oraz niskie zużycie paliwa w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Wprowadzenie do oferty nowej jednostki napędowej Duratorq TDCi o mocy 100 KM daje nabywcom Forda Focus większy wybór silników dieslowskich. Obok znanego już bardzo dynamicznego 115-konnego silnika TDCi w ofercie pozostaje jeszcze jednostka TDdi z bezpośrednim wtryskiem o mocy 90 KM.
Nowa odmiana silnika Duratorq TDCi maksymalną moc 100 KM osiąga przy 3,850 obr/min. Dzięki wytwarzaniu bardzo wysokiego ciśnienia doładowania, rzędu do 1,2 bara, maksymalna stabilna wartość momentu obrotowego równa 240 Nm przy 1,750 obr/min jest znacznie wyższa niż 200 Nm osiągane przez silnik TDdi i nieco tylko niższa niż 250 Nm uzyskiwane przez znacznie mocniejszy silnik Duratorq TDCi o mocy 115 KM. Ford Focus napędzany 100-konnym silnikiem TDCi rozwija maksymalną prędkość 185 km/h.
Zgodnie z oficjalnym pomiarem zużycia paliwa w europejskim cyklu testowym Ford Focus z nowym silnikiem będzie uzyskiwać zużycie paliwa na poziomie 7,0 litra/100 km w jeździe miejskiej, 4,2 l/100 km poza miastem. W tych warunkach średnie spalanie wynosi 5,2 l/100 km. Homologacyjna wartość emisji CO2 mierzona dla średniego zużycia paliwa wynosi 138 g/km.
Ford Transit Connect i Tourneo Connect
Ford Transit Connect i Tourneo Connect stanowią poważne wzmocnienie oferty samochodów użytkowych Forda, pozwalając na znacznie szerszy niż dotąd zakres zastosowań i zaspokojenie potrzeb szerszego kręgu użytkowników. Oba modele poszerzą tym samym grono potencjalnych odbiorców modeli typoszeregów Forda Transit i Tourneo.
Naczelnym zadaniem konstruktorów podczas prac nad obu modelami było uzyskanie trwałości i niezawodności na miarę oczekiwań odbiorców samochodów użytkowych. Ford Transit Connect i Tourneo Connect były od samego początku projektowane jako samochody dostawcze i odpowiednio do tego testowane, co znajduje wyraz między innymi w ich solidnym, wzbudzającym zaufanie wyglądzie.
Parametry eksploatacyjne Forda Transit Connect należą do wiodących w tej klasie pojazdów, przede wszystkim dzięki połączeniu dużej przestrzeni ładunkowej, uniwersalności i pomysłowemu wykorzystaniu każdego dostępnego cala wolnego miejsca.
Model z krótkim rozstawem osi ma przestrzeń ładunkową liczącą 2,8 m³. Przy złożonym na płasko fotelu pasażera wzrasta ona do 3.41 m³. Minimalna szerokość między nadkolami w wersji z krótkim rozstawem osi wynosi 1226 mm. Długość przestrzeni ładunkowej normalnie wynosi 1739 mm, a po złożeniu na płasko fotela pasażerskiego z przodu wydłuża się ona do 2467 mm.
Ford Transit Connect z przedłużonym rozstawem osi ma przestrzeń ładunkową o objętości 3,67 m3, bądź - po złożeniu fotela pasażerskiego - 4,36 m3. Długość przestrzeni ładunkowej w modelach z przedłużonym rozstawem osi wynosi 1986 mm przy normalnym układzie siedzeń, natomiast po złożeniu fotela pasażera można przewozić przedmioty o długości 2714 mm.
Ford Transit Connect może być wyposażony w jedną z wielu dostępnych ścian działowych umieszczonych za fotelami. Skutecznie oddzielają one kabinę kierowcy od przestrzeni ładunkowej i chronią przed przesunięciem ładunku do kabiny.
Do napędu gamy Forda Transit/Tourneo Connect zastosowano bardzo oszczędne silniki wysokoprężne i benzynowe. Jednostka wysokoprężna Duratorq TDdi o mocy 75 KM (tylko Transit Connect) należy do najbardziej ekonomicznych w swojej klasie. Alternatywą dla niego może być równie ekonomiczny silnik Duratorq TDCi z wtryskiem common rail, rozwijający moc 90 KM. Ofertę uzupełnia benzynowa jednostka Duratec 16V o pojemności 1,8 litra, z czterema zaworami na cylinder, o mocy 115 KM, legitymująca się konkurencyjnie niskim zużyciem paliwa i bardzo wysoką kulturą pracy.
Jak przystało na konstrukcje Forda, w których zawsze duże znaczenie przywiązuje się do własności jezdnych, konstrukcja przedniego i tylnego zawieszenia została opracowana w sposób zapewniający najwyższą w tej klasie pojazdów jakość prowadzenia i komfort jazdy, dobre trzymanie się drogi oraz bardzo wysoką trwałość i niezawodność. Starannie dopracowana konstrukcja układu jezdnego zwiększa pewność prowadzenia, przyczyniając się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa aktywnego.
Ford Transit
Już teraz bardzo szeroka i zróżnicowana oferta silników oferowanych w Fordzie Transit została poszerzona o 2,0-litrową jednostkę wysokoprężną Duratorq TDCi z turbodoładowaniem. Silnik ten, rozwijający moc 125 KM (93 kW), użytkownikom pojazdów dostawczych zapewnia wyższy moment obrotowy, większą moc, cichszą pracę pozbawioną wibracji oraz – co najważniejsze– niższe zużycie paliwa. Wszystkie te korzyści w dużej mierze wynikają z zastosowania nowoczesnego układu wtryskowego common rail.
Nowy silnik Duratorq TDCi zajmuje teraz miejsce na najwyższej półce jednostek napędowych stosowanych w rodzinie Forda Transit. Nowoczesne rozwiązania wykorzystane w układzie wtryskowym common rail są cennym uzupełnieniem bardzo dobrych własności jezdnych Forda Transit. Natomiast obniżone zużycie paliwa jest chyba czynnikiem najważniejszym, na którego pominięcie nie może pozwolić sobie żaden użytkownik samochodu dostawczego oceniający koszty eksploatacji pojazdu.
Maksymalna wartość momentu obrotowego dla 2,0-litrowego silnika Duratorq TDCi wynosi 285 Nm. Turbosprężarka z turbiną o zmiennej geometrii zapewnia silnikowi osiąganie odpowiednio wysokich wartości momentu w dolnych i średnich zakresach obrotów. Dzięki temu Ford Transit TDCi charakteryzuje się bardzo dobrą dynamiką i świetnie przyspiesza na poszczególnych biegach. Wielkość momentu obrotowego została dobrana w sposób odpowiadający potrzebom furgonów i podwozi ze specjalistycznymi nadwoziami rodziny Forda Transit, a także mikrobusów Tourneo.
Ford Transit napędzany silnikiem Duratorq TDCi dysponuje sporym zapasem momentu obrotowego, gwarantującym płynność i odpowiednią dynamikę nawet przy wyprzedzaniu i pokonywaniu podjazdów. Turbosprężarka z turbiną o zmiennej geometrii pozwala osiągać szczytowe wartości momentu już przy 1,500 obr/min, co jest rzeczywistym wskaźnikiem mocy układu napędowego w samochodzie dostawczym.
Na początku silnik Duratorq TDCi jest dostępny tylko w wersjach Forda Transita z napędem na przednią oś, o ładowności 1 tony, a także w mikrobusach Ford Tourneo. Największe uznanie jednak muszą budzić bardzo niskie wskaźniki zużycia paliwa. Wartości homologacyjne, dla wersji Forda Transit o masie własnej 1,700 kg z silnikiem TDCi, zużycia paliwa kształtują się na poziomie 8,8 litra/100 km w jeździe po mieście, 6,2 l/100 km na szosie oraz średnie zużycie w granicach 7,2 litra/100 km (pomiary zgodnie z europejskim cyklem pomiarowym). Przy takim poziomie spalania Ford Transit TDCi w tej kategorii masowej po jednorazowym zatankowaniu zbiornika liczącego 80 litrów pojemności dysponuje rzeczywistym zasięgiem 1,100 km.
Jednak chyba najbardziej postęp w Fordzie Transit z silnikiem TDCi widoczny jest w niskim poziomie hałasu i niemal zupełnym braku wibracji. Układ wtryskowy common rail, skonfigurowany specjalnie z myślą o warunkach pracy samochodu dostawczego, przyczynia się do lepszego wyciszenia pracującego silnika i wyeliminowania dokuczliwego "terkotu", tak charakterystycznego dla klasycznych silników z zapłonem samoczynnym.
Cichy i płynnie pracujący silnik Duratorq TDCi jest także atrakcyjną alternatywą dla mikrobusu Ford Tourneo w wykonaniu 8- i 9-miejscowym, który idealnie nadaje się do wykorzystania jako taksówka lub środek transportu dla większej rodziny.
Ford Ranger
Pick-up Ford Ranger został wzbogacony o szereg nowych elementów wyposażenia, mających uczynić go bardziej atrakcyjnym i bardziej uniwersalnym.
Styliści Forda zaproponowali znaczący face-lifting przedniej części pojazdu, mający odświeżyć sylwetkę i podkreślić solidną budowę samochodu. Wyżej biegnąca linia maski nadaje Rangerowi bardziej zdecydowanego i agresywnego wyglądu. Nowa, charakterystyczna chromowana krata wlotu powietrza, nowa maska, zderzaki i reflektory oraz nowe akcenty stylistyczne mają upodobnić nowy model do Forda Rangera w wydaniu amerykańskim oraz do słynnej z masywnej budowy i niezwykle popularnej za Oceanem półciężarówki Forda Serii F - najlepiej sprzedającego się samochodu tej klasy w Stanach Zjednoczonych. Model Ford Ranger XLT otrzymuje dodatkowo masywny chromowany przedni zderzak.
Nowy wygląd Forda Rangera ma za zadanie nie tylko podkreślać typową dla tego modelu solidność i trwałość, ale także zaakcentować jego oryginalny styl. Przesłanie jest proste – oto samochód, który doskonale nadaje się do pracy, ale ma też dużo do zaoferowania użytkownikowi chcącemu nim jeździć w czasie wolnym. Ford Ranger to samochód, który nie tylko bez problemu przewiezie wszystko co trzeba, ale jeszcze będzie przyciągać pełne uznania spojrzenia.
Ford Ranger w wersji 4x4 jest oferowany z 4-drzwiową kabiną Super Cab, w której wyeliminowano słupki środkowe. Drzwi mają zawiasy na przeciwległych bokach, tak że drzwi otwierają się ku sobie (przednie drzwi otwierają się "normalnie", a tylne "pod wiatr"). Daje to znacznie ułatwiony dostęp do wnętrza i wygodę zajmowania miejsc przez pasażerów. Przy złożonych tylnych siedzeniach ułatwiony jest dostęp do tylnej części kabiny, gdzie można przewozić narzędzia lub mniejszy ładunek.
Powiększona kabina nie tylko zwiększa komfort podróżowania osobom siedzącym z tyłu, ale także nadaje się do przechowywania "pod kluczem" cenniejszych przedmiotów lub narzędzi, które nie powinny być pozostawiane na widoku w skrzyni ładunkowej. Nabywcy zamawiający wersję Rangera z kabiną Super Cab mają do dyspozycji o 14,5% większą przestrzeń na schowek w porównaniu ze standardową 4-drzwiową kabiną podwójną.