Stylistycznie, nowy Focus w dużej mierze nawiązuje do koncepcyjnego modelu Iosis Max, który zadebiutował podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie. W przedniej części samochodu dominują ogromne reflektory oraz agresywnie wyprofilowany dolny wlot powietrza. Zaokrąglony tył płynnie łączy się z linią dachu, co dodaje pojazdowi dynamiki. W oczy rzucają się także wydatne nadkola oraz krótkie zwisy z przodu i z tyłu. W opcji dostępne będzie także panoramiczne okno dachowe. We wnętrzu znajdzie się zupełnie nowa konsola centralna z unowocześnioną wersją systemu Human Machine Interface.
Samochód powstanie na zmodyfikowanej płycie podłogowej modelu obecnej generacji, więc nie należy spodziewać się powiększenia przestrzeni wewnątrz. Inżynierowie postawili za to na polepszenie i tak już wspaniałych właściwości jezdnych oraz zapewnienie większego komfortu podróżowania.
W gamie jednostek napędowych pierwsze skrzypce będą grały benzynowe silniki EcoBoost. Modele bazowe wyposażone będą w czterocylindrowe, turbodoładowane motory o pojemności 1.0 litra i mocy 89 lub 108 KM. Lepiej wyposażone warianty otrzymają nowy silnik 1.6 turbo, który produkuje 148 lub 178 KM. Dla zwolenników jednostek wysokoprężnych przewidziano diesla 1.6 TDCi o mocy 128 KM oraz silnik 2.0 w dwóch wariantach – 168 i 197 KM.
Wszystkie jednostki będą standardowo współpracowały z manualnymi skrzyniami biegów, a w opcji dostępna będzie dwusprzęgłowa przekładnia Powershift. Niektóre modele wyposażone będą także w technologię start-stop.
Nowy Focus wejdzie do sprzedaży w 2010 roku łącznie z wersją C-MAX. Kompaktowy hatchback będzie budowany w niemieckiej fabryce Forda w Saarlouis, a 7-miejscowy C-MAX w Walencji w Hiszpanii.