Rajd Polski czyli Rally Poland (25 – 28 czerwca) to pierwsza z dwóch nowych imprez w tegorocznym kalendarzu WRC, a zarazem trzeci rajd w ciągu zaledwie sześciu tygodni. Po dwóch kolejnych doskonałych występach i zwycięstwach Jari-Matti Latvali i Miikki Anttili we Włoszech w ubiegłym miesiącu oraz Mikko Hirvonena i Jarmo Lehtinena w poprzedni weekend w Grecji, ta druga załoga ma teraz tylko 7 punktów straty do lidera klasyfikacji kierowców. Zespół świętował w Grecji podwójny jubileusz – siedemdziesiąte zwycięstwo Forda w WRC i zarazem czterdziestą wygraną zespołu M-Sport. Komplet punktów w klasyfikacji zespołowej w obydwu rajdach pozwolił Fordowi zbliżyć się na dystans 15 punktów do lidera na pięć rajdów przed zakończeniem sezonu.
Rajd Polski, drugi pod względem wieku rajd na świecie po Monte-Carlo, powraca do światowego serialu po raz pierwszy od roku 1973, kiedy był rundą inauguracyjnego sezonu mistrzostw świata producentów. Spośród 62 załóg, które wystartowały, zaledwie 3 osiągnęły wtedy metę dwudniowego rajdu, po pokonaniu 55 prób szybkościowych o łącznej długości 750 km – ponad dwukrotnie więcej, niż liczy trasa nadchodzącej edycji Rajdu Polski.
Do roku 2004 Rajd Polski rozgrywany był na nawierzchniach asfaltowych, a w sezonie 2005 został przeniesiony na szutry położone w malowniczym regionie Wielkich Jezior Mazurskich. Dzięki tej centralnej lokalizacji w atrakcyjnym turystycznie regionie, organizatorzy spodziewają się przyjazdu tysięcy kibiców z wielu krajów Europy.
Trasy odcinków specjalnych wytyczono zarówno wśród lasów, jak i otwartych przestrzeni. Aby ograniczyć średnią szybkość na OS-ach, organizatorzy ustawiają na wielu zakrętach potężne bele słomy, ograniczając możliwość cięcia zakrętów, co wymaga od kierowców bardzo precyzyjnego toru jazdy. OS-y wiją się szybkimi łukami wśród malowniczych, bajecznie zielonych krajobrazów, przypominających nieco Finlandię, a nawierzchnie są miejscami dość miękkie i piaszczyste ze sporą ilością luźnego szutru, ale na wielu fragmentach drogi są twarde.
Hirvonen, dla którego wygrana w Grecji była ósmym zwycięstwem w rundzie WRC w karierze, obejrzał film na DVD, który organizatorzy Rajdu Polski przygotowali, aby pomóc kierowcom i zespołom poznać charakter mazurskich odcinków specjalnych jeszcze zanim zacznie się zapoznanie z trasą. "Odcinki wyglądają na szybkie i bardzo podobne do fińskich, ale bez tak licznych szczytów i hop, jak w naszym domowym rajdzie," powiedział 28-letni Fin. "Drogi są przeważnie średnio szerokie, miejscami miękkie, a więc podczas drugiego przejazdu mogą być mocno zniszczone. Ostatnio w rejonie rajdu padały deszcze, a prognoza na czas rajdu także mówi o możliwych opadach, co oznacza, że miękkie, piaszczyste partie mogą zamienić się w błoto."
Hirvonen dobrze czuje się w nowych rajdach, ale przyznaje, że przygotowanie do imprezy będzie bardzo ważne. „Zwykle od razu dobrze opisuję nowe OS-y, a to podstawa sukcesu w nowych rajdach. Bele słomy muszą być ustawione na miejscu już podczas zapoznania, ponieważ na szybkich partiach musimy znać ich dokładną pozycję. W przeciwnym wypadku opis będzie za szybki lub za wolny, a co za tym idzie albo stracimy czas albo możemy popełnić błąd.”
„Po Rajdzie Akropolu znów mam szanse na mistrzostwo, a kolejne dwa rajdy, w Polsce i w Finlandii są rozgrywane na szybkich, szutrowych trasach, które bardzo lubię” dodał Hirvonen.
Latvala, obecnie czwarty w klasyfikacji kierowców także ma zamiar zapoznać się z filmem dostarczonym przez organizatora. „Od zakończenia testów do rozpoczęcia zapoznania z trasą mam trzy dni, więc przyjrzę się dokładnie OS-om na filmie. Z tego co na razie widziałem drogi przypominają mi fińskie odcinki, ale nawierzchnie wydają się bardziej miękkie. Mam wrażenie, że szybko mogą pojawić się koleiny, ale drogi są piaszczyste, więc kamienie w podłożu nie powinny być groźne” powiedział 24-letni Fin.
„Przed nowym rajdem bardzo ważny jest rekonesans. Zwykle dwa przejazdy wystarczają do sporządzenia dokładnego opisu. Oczywiście zawsze może trafić się kilka zakrętów, które nie będą idealnie opisane, ale podczas dwudniowego zapoznania opisujemy tyle zakrętów, że nie może to dziwić.”
„Gdy podczas rekonesansu używamy starych notatek, jedziemy nieco szybciej, niż przy sporządzaniu nowego opisu, co zawsze wymaga maksymalnej koncentracji. Z drugiej strony szybkie OS-y łatwiej się opisuje, bo nie trzeba podawać tak wielu informacji, jak na wolniejszej trasie” dodał Latvala.
Trasa rajdu
Bazą rajdu będą już po raz piąty Mikołajki, miasteczko znane jako Perła Mazur położone w sercu Pojezierza Mazurskiego. W czwartek wieczorem w Mikołajkach odbędzie się SuperOS który rozpocznie rywalizację na trasach Rajdu Polski. Kierowcy pokonają widowiskową próbę również w niedzielę po południu. Wszystkie OS-y znajdują się na północny wschód od bazy rajdu, ale odcinki dojazdowe są dość krótkie i ponad 34 procent liczącej 1024 km trasy rajdu stanowią próby sportowe. Kierowcy pokonają 18 OS-ów o łącznej długości 352 km.